Ford Escort (1995 – 2000)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Poszukiwana na rynku aut używanych jest wersja kombi.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Poszukiwana na rynku aut używanych jest wersja kombi.
Ford Escort to tanie, obszerne auto rodzinne, które z pewnością przez wiele lat będzie obecne na rynku samochodów używanych.
Ford Escort to tanie, obszerne auto rodzinne, które przez wiele lat będzie obecne na rynku samochodów używanych.
Fot. Ford
Fot. Ford

 

Pierwsze egzemplarze Escortów, wówczas z tylnym napędem, ukazały się w 1968 r. W roku 1980 rozpoczęto produkcję modelu zupełnie nowej generacji, wyposażonego w przedni napęd oraz poprzecznie umieszczony silnik. Samochody sukcesywnie modernizowano, a opisywana V generacja, oznaczona dodatkowo Bolero, została wprowadzona do obrotu handlowego w 1995 r. W roku 1998 dokonano nieznacznej modernizacji i samochód został oznaczony jako Bolero 2. Produkcję Escorta zakończono w 2000 roku.

 

Gama modeli

 

W ostatnich pięciu latach, na polskim rynku sprzedawano 5-drzwiowego hatchbacka i kombi z bardzo pojemnym bagażnikiem, a z Europy Zachodniej pochodzi 4-drzwiowy sedan o nazwie

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Poszukiwana na rynku aut używanych jest wersja kombi.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Poszukiwana na rynku aut używanych jest wersja kombi.

Orion. Producent oferował również pojazd z nadwoziem kabriolet oraz model RS 2000 o cechach sportowych.

 

Jednostki napędowe

 

Do napędu samochodu wykorzystywano silniki benzynowe o pojemności: 1,3; 1,4; 1,6; 1,8 i 2,0 litra oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1,8 litra - wolnossący i turbodoładowany. Zdecydowanie najkorzystniejszym źródłem napędu jest nowoczesny silnik 1,6 l z rodziny Zetec o mocy 90 KM, umożliwiający osiągnięcie prędkości 100 km/h w 12 sekund. Jest to dynamiczna i trwała jednostka napędowa,

Fot. Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Grzegorz Wojtyrowski

która bez większych nakładów finansowych na naprawy osiąga przebieg 200 tysięcy km. Średnie zużycie paliwa dla aut wyposażonych w ten silnik oscyluje około 9 litrów na 100 km i co istotne, ta jednostka dobrze uruchamia się w warunkach polskiej ostrej zimy. Auta z silnikiem 1,3 l nie mają właściwej dynamiki, szczególnie podczas wyprzedzania na wyższych biegach, silnik 1,4 l zużywa nadmierne ilości paliwa, a oba diesle są głośne. Dodatkowo wersja turbo silnika wysokoprężnego sprawia kłopoty eksploatacyjne.

 

Zmiany podnoszące jakość

 

W Escorcie Bolero zmieniono zawieszenie przednie i tylne, dzięki czemu auto dobrze tłumi nierówności drogi i stabilnie zachowuje się podczas pokonywania zakrętów. W wersji kombi

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Tablica przyrządów jest czytelna.

zawieszenie jest zdecydowanie twardsze niż w sedanie. Wnętrze samochodu jest funkcjonalne i wygodne, tworzywa sztuczne, z których zbudowano deskę rozdzielczą oraz materiały tapicerskie są dobrej jakości i nie ulegają zużyciu podczas długotrwałej eksploatacji. Blachy nadwozia właściwie zabezpieczono antykorozyjnie i po wielu latach użytkowania nie noszą śladów korozji.

 

Eksploatacja

 

Obowiązkowe przeglądy techniczne wykonuje się po przebyciu 15 tysięcy kilometrów, wymiana świec następuje po 45 tysiącach km, a wymiana rozrządu po przejechaniu 90 tysięcy km. Układ wydechowy wytrzymuje pięć lat eksploatacji.

Zespołami, które wymagają ingerencji mechaników są: silnik, w którym wymienia się zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej i zawór wolnych obrotów oraz układ zawieszenia. Do najczęstszych usterek zawieszenia należą wymiana tulei gumowych stabilizatora, wymiana tulei wahacza lub najdroższa wymiana wahacza, gdy ulegnie on deformacji np. po wjechaniu w dziurę

Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Mimo upływu czasu, tapicerka jest w dobrym stanie.
Fot. Grzegorz Wojtyrowski: Mimo upływu czasu, tapicerka jest w dobrym stanie.

na jezdni. Wahacz kosztuje ok. 500 zł, a wymiana – 100 zł. Zespolony przełącznik świateł wytrzymuje około 100 tysięcy km przebiegu, pierwsze kłopoty z rozrusznikiem zaczynają się po przejechaniu 150 tysięcy km. Ceny części zamiennych utrzymują się na średnim poziomie, ceny usług w autoryzowanych serwisach nie są niskie.

 

Ford Escort jest wszechstronnie sprawdzoną konstrukcją, wykorzystującą doświadczenia zebrane w ciągu wielu lat produkcji. Funkcjonalność tego modelu została zweryfikowana przez rynek i niesłabnący popyt w ciągu minionych lat. 

 

Zalety:

1. Dobre właściwości jezdne.

2. Trwałe silniki Zetec 1,6.

3. Korzystna cena zakupu.      

                                                      

Wady:

Przeciętna jakość wykonania.

1. Głośno pracujące silniki Diesla.

2. Brak możliwości regulacji kolumny kierownicy.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych i usług serwisowych (zł)

 

1. Reflektor główny: 560,-

2. Zderzak przedni: 1000,-

3. Błotnik przedni: 680,-

4. Klocki hamulcowe: 230,-

5. Tarcze hamulcowe: 300,-

5. Rozrząd kpl.: 500,-

 

Orientacyjne ceny samochodów używanych w podstawowej wersji wyposażenia (zł)

 

Rok produkcji199519961997199819992000
Escort 1,410,012,014,616,518,520,0
Escort 1,6 16V10,813,715,717,719,021,5
Escort 1,8 16V12,614,416,518,4--
Escort 1,8 TD kombi15,516,017,019,019,522,5

 

Niektóre dane techniczne samochodów wyposażonych w różne silniki

 

Pojemność silnika (ccm)

1391

1597

1796

1753 TD

Moc maksymalna (KM)

75/5500

90/5500

115/5750

90/4500

Maks. moment obrotowy (Nm)

106/2750

130/3000

160/4500

180/2000

Masa własna (kg)

1030

1065

1065

1139

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

14,4

12,2

9,9

11,5

Średnie zużycia paliwa (l/100 km)

10,0

9,0

9,1

7,0

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty