Ford Fiesta 1.3

Witold Blady
Ford wystawił swoich klientów - przynajmniej tych szukających niedużego auta - na próbę cierpliwości. Właśnie pojawiła się na naszym rynku nowa generacja Fiesty.

Poprzedni model produkowano bez większych zmian od 1995, a właściwie od 1989 roku. Fiesta trafia na groźnych rywali - Citroena C3, Volkswagena Polo, Opla Corsę, a także Fiata Punto i Renaulta Clio.

Ford Fiesta 1.3

Czy jest w stanie zagrozić pozycji konkurentów? To zależy na polskim rynku przede wszystkim od ceny, a ta - niestety - nie jest niska. 35 900 zł za podstawowy model, niezbyt bogato wyposażony to drogo. Testowy model, odmiana Ambiente - jest jeszcze droższy - kosztuje 40 900 zł. Na szczęście jest znacznie lepiej wyposażony.
Fiesta startuje na naszym rynku w pięciodrzwiowej wersji nadwozia, w dwóch odmianach wyposażenia i z dwoma silnikami. Model bazowy nosi nazwę po prostu Fiesta, w jego wyposażeniu znajdują się poduszka gazowa dla kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego i skórzana kierownica. Do wyboru są silnik benzynowy o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM i turbodiesel z systemem common-rail o pojemności 1,4 l i mocy 68 KM. Nieco później (w przyszłym roku) gamę uzupełnią jednostki 1,4 l 80 KM i 1,6 l 100 KM.

Ford Fiesta 1.3

W wersji Ambiente znajdziemy poduszkę gazową dla kierowcy i pasażera, wspomaganie układu kierowniczego, skórzaną kierownicę, poduszki boczne i kurtyny gazowe, fotel kierowcy z regulacją wysokości, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie otwierany bagażnik i regulację nachylenia świateł. ABS jest niestety na liście opcji - to chyba lekka przesada, część konkurentów oferuje go w standardzie nawet w kosztujących znacznie mniej niż 40 000 zł wersjach.
Atutem Fiesty jest jej zawieszenie, będące udanym kompromisem między komfortem a bezpieczeństwem. Pojazd dobrze trzyma się drogi, sprawnie wybierając nawet większe nierówności i uskoki. Silnik o mocy 70 kM jest zdecydowanie za słaby, odczuwa się to zwłaszcza poza miastem. Do wyprzedzania trzeba się przygotować, elastyczność nie jest najmocniejszą stroną silnika 1.3. Podwozie Fiesty ma ogromne rezerwy, bez żadnych zmian można więc pod maskę tego auta zamontować nie tylko 100-konny silnik 1,6 ale także jednostkę o znacznie większej mocy. Fiestę prowadzi się bardzo pewnie, nie udało nam się sprowokować jej do pod- lub nadsterowności, nawet podczas szybkiej jazdy na zakrętach.
Nadwozie
Początkowo Ford Fiesta jest oferowany tylko w pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Model trzydrzwiowy pojawi się na naszym rynku w maju przyszłego roku. Odmiana pięciodrzwiowa jest niewątpliwie bardziej praktyczna, jeśli samochodem jeździ więcej niż dwójka pasażerów. Choć na pierwszy rzut oka widać podobieństwo do innych modeli Forda - Ka, Focusa czy Mondeo. Jednak, choć linie są równie ostre jak w innych Fordach, Fiesta jest stylizowana nieco ostrożniej. Charakterystyczne są tylne światła, wkomponowane w słupki, na podobny zabieg zdecydował się wcześniej Fiat w Punto i Opel w Corsie.
Silnik
W ofercie na polskim rynku znajdziemy tylko dwie jednostki napędowe - benzynową o pojemności 1,3 litra (70 KM) i diesla - 1,4 l (68 KM). Pierwszy to znany już z wcześniejszych modeli silnik z układem dwóch zaworów na cylinder. Samochód wyposażony w ten silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie prawie 16 sekund, osiągając (choć wymaga to sporo cierpliwości) maksymalną prędkość 158 km/h. Znacznie nowocześniejszy jest silnik 1.4 TDCi dysponujący mocą 68 KM. Od swojego benzynowego brata Fiesta TDCi jest o 6 km/h szybsza i przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 14,9 sek.
Podsumowanie
Fiesta jest niewątpliwie udanym autem, nadwozie jest przestronne, a zawieszenie jedno z najlepszych, jeśli nie najlepsze w segmencie B. Niestety, wysoka cena może spowodować, że zainteresowanie tym autem będzie mniejsze niż oczekuje importer.
Ford Fiesta a konkurencja

ModelFord FiestaRenault ClioPeugeot 206
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów8168
Pojemność skokowa (cm sześc.)138911491360
Moc maks. (KM)687575
Maks. moment obrotowy (Nm)106105111
Skrzynia biegów manualna, pięciobiegowa
Hamulce przednie/tylneT/BT/BT/B
Średnica zawracania (m)10,310,710,2
Objętość bagażnika (dm sześc.)285255245
Długość (mm)391537753835
Szerokość (mm)168016401650
Wysokość (mm)146014201430
Rozstaw osi (mm)248524702440
Masa własna (kg)1045945950
Ładowność (kg)470495500
Prędkość maksymalna (km/h)158170170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)15,81313,2
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,27,88,9
Poza miastem54,95,3
Średnie6,25,96,6

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Wyposażenie

ModelFiesta AmbienteClio Authentique206 X-Line
Cena (zł)40 90040 70041 600
ABSOSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

Tekst i zdjęcia
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty