Ford Fiesta (1995 – 2002)
Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Po raz pierwszy Ford Fiesta pojawił się na rynku w 1976 r., a III generacja tego modelu była produkowana w latach 1995 - 2002.
W 1999 r. dokonano drobnych zmian stylistycznych polegających m.in. na zastosowaniu świateł o nowym kształcie. Samochód był wytwarzany z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback. Ewolucyjnie zmieniano zakres wyposażenia i kolorystykę materiałów, powstało wiele wersji, m.in. Fun, Flair, Style, Ambiente, Trend, Budget, Family oraz topowa - Ghia.
Bezpieczeństwo
W tej fazie rozwoju Fiesta to pojazd, który ma wzmocnienia drzwi bocznych, strefy kontrolowanego zgniotu, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Fabryczne zabezpieczenie przed kradzieżą tworzą centralny zamek sterowany pilotem, podwójne ryglowanie zamków, immobiliser w kluczyku oraz numer VIN widoczny z zewnątrz przez szybę przednią.
Jednostki napędowe
Fiesta była napędzana silnikami 4-cylindrowymi z serii Endura o pojemności 1,3 l lub nowoczesnymi, 16-zaworowymi serii Zetec o pojemności 1,25 l i 1,4 l. Sporadycznie można spotkać auta z wolnossącymi silnikami wysokoprężnymi o pojemności 1,8 l i mocy 60 KM.
Eksploatacja
Samochód ma stosunkowo obszerne wnętrze, mogące pomieścić 4 osoby, które bez nadmiernego zmęczenia mogą podróżować na długich dystansach. Bagażnik o pojemności 250 litrów jest typowy w tej klasie pojazdów. Można go znacznie zwiększyć po złożeniu tylnej kanapy. Układ jezdny jest jednym z najlepszych w klasie małych samochodów. Zapewnia dobre trzymanie się drogi, a jednocześnie niezły komfort jazdy. Do wykończenia wnętrza samochodu użyto materiałów dobrej jakości, które nawet po latach eksploatacji nie marszczą się i nie wycierają. Części wykonane z tworzyw sztucznych są dobrze dopasowane, nie trzeszczą i nie ulegają zarysowaniem.
Jeśli samochód jest zadbany, koszty eksploatacji można utrzymać na niskim poziomie. Przez wiele lat produkcji pojazd został dopracowany i jest niezawodny. Poważne awarie zdarzają się rzadko i przeważnie są wynikiem niedbalstwa właściciela. Standardowy przegląd, który odbywa się po przejechaniu 15 tysięcy km kosztuje ok. 600 zł. Większy wydatek czeka właściciela podczas wymiany rozrządu, ta operacja wraz z materiałami kosztuje około 1000 złotych. Jednostki napędowe zapewniają niezłą dynamikę i osiągają długie przebiegi. Wolnossący diesel jest hałaśliwy i zapewnia przeciętną dynamikę, ale jest dość oszczędny. Pojazdy z takimi silnikami mają z reguły bardzo duże przebiegi.
Zalety:
1. Trwałe silniki
2. Przestronne wnętrze
Wady:
1. Ciężko pracujący układ kierowniczy w wersjach bez wspomagania
2. Ubogie wyposażenie niektórych wersji
Orientacyjne ceny części zamiennych (w zł)
Reflektor główny |
520 |
Zderzak przedni |
750 |
Błotnik przedni |
360 |
Klocki hamulcowe |
130 |
Tarcze hamulcowe |
200 |
Rozrząd kompletny z wymianą |
ok. 1000 |
Ceny samochodów używanych w podstawowej wersji wyposażenia (w zł)
Rok produkcji |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Fiesta 1,3 l |
11,5 – 12,5 |
12,0 – 13,5 |
13,0 – 15,5 |
13,7 – 17,0 |
15,6 – 19,2 |
18,8 – 22,5 |
20,4 – 25,6 |
Fiesta 1,8 l diesel |
17,0 |
|
|
|
|
|
|
Wybrane dane techniczne:
|
1,3 Endura |
1,25 |
1,4 i |
Pojemność skokowa (ccm) | 1299 | 1242 | 1388 |
Moc maksymalna (KM) | 60/5000 | 75/5200 | 90/5500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) |
103/2500 |
110/4000 |
125/4500 |
Masa własna wersji 3drzwiowej (kg) |
956 |
948 |
987 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) |
15,5 |
12,2 |
11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
155 |
170 |
180 |
Zużycie paliwa (l/100 km) |
8,6/5,7/6,8 |
8,9/5,6/6,8 |
9,6/6,1/7,4 |