Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Fiesta Active 2018. Pierwsza jazda nowym crossoverem

Dariusz Kowalczuk
Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają  najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.Fot. Dariusz Kowalczuk
Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.Fot. Dariusz Kowalczuk
No i padło na małą Fiestę. W Europie panuje prawdziwa „suwomania”. A jeśli któryś z producentów ma już SUVy w swojej ofercie, to czym prędzej przystępuje do prezentowania crossoverów dla nowej grupy klientów.

Sprzedaż samochodów Forda typu SUV w 2017 roku wzrosła o 24 procent. To już niemal jedna piąta nowych Fordów sprzedawanych w Europie, z najlepszymi rocznymi wynikami sprzedaży kompaktowego EcoSporta, średniej wielkości Kugi i dużego Edge’a. Nie powinno zatem dziwić, że firma chce mieć także w ofercie crossovery, które będą trochę „udawać” auta uterenowione, przy pełnej funkcjonalności aut typowo miejskich.

Do nowego modelu Fiesta Active dołączy jeszcze w tym roku nowy mały samochód KA+ Active oraz nowy Focus Active w nadwoziach 5-drzwiowym i kombi.

Nowy Ford Fiesta Active jest zatem pierwszym modelem z nowej rodziny crossoverów Active, inspirowanych samochodami SUV.

Wygląd

Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny
Nowy Ford Fiesta Active

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Fot. Ford

Nowa Fiesta Active ma prezentować nieco surowszą, podkreślającą wytrzymałość auta linię z ciemnymi nakładkami wyprowadzonymi z przedniej krawędzi zderzaka, biegnącymi przez nadkola i drzwi aż do tyłu nadwozia. Ciemnej kratce przedniego wlotu powietrza o unikatowym wzorze i z ciemnym obramowaniem, towarzyszą przednie światła przeciwmgielne umieszczone w dynamicznych wycięciach w kształcie litery "C".

Tylny zderzak charakterystyczny dla tej wersji samochodu ma dodatkowo wzmocnić wygląd, szczególnie jeśli będzie wyposażony w dostępne opcjonalnie tylne światła LED. Z przodu i z tyłu umieszczono jasne płyty osłonowe podwozia, a 17-calowe obręcze z lekkiego stopu są dostępne w wykończeniu Rough Metal lub Absolute Black. Żywe kolory nadwozia obejmują Lux Yellow, Ruby Red i Blue Wave, a klienci mogą wybrać czarny lub czerwony kontrastowy dach, w zależności od koloru nadwozia.

Relingi dachowe mają pomagać w przewożeniu rowerów, czy innego sprzętu sportowego.

Prześwit Fiesty Active powiększono o 18 milimetrów w stosunku do standardowego nowego podwozia Fiesty. O 10 milimetrów zwiększono też rozstaw kół.

Zobacz także: Test Opla Insignii Grand Sport 1.5 Turbo

Wnętrze

Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny
Nowy Ford Fiesta Active

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Fot. Ford

Kierownica oraz gałka zmiany biegów zostały obszyte skórą, co wraz z satynowanymi aluminiowymi detalami zapewnia wrażenie wnętrza wysokiej jakości. Plastyczny kontrast dodają elementy dekoracyjne w kolorze nadwozia, umieszczone w centralnej części deski rozdzielczej oraz po stronie pasażera.

Sportowe fotele Fiesta Active są dostępne z kolorowymi szwami, które tworzą poziome pasy pośrodku oparć poniżej zagłówków. Fotel kierowcy umożliwia regulację podparcia lędźwiowej części pleców, a oba fotele posiadają czterokierunkową regulację ustawienia.

Wnętrze Fiesty Active ma być przygotowane do wyzwań stawianych przez zabłocone buty, pełne piasku plażowe ręczniki i mokre ubrania pasażerów. Czyli do tego z czym możemy się spotkać wykorzystując Fiestę Active.

Według zapewnień producenta materiały tapicerki siedzeń oraz dywaniki Fiesty zostały przetestowane w ostatnio wzmocnionym technicznie laboratorium Forda w Dunton, w Wielkiej Brytanii. Poduszki siedzeń poddawane są 60 tysiącom cykli testowych w celu sprawdzenia odporności na ich zużycie, a trwałość kolorów jest testowana na stanowisku do przyspieszonych badań wpływu czynników atmosferycznych i analizowana za pomocą spektrometru, aby upewnić się, że kolory nie wyblakną po wystawieniu na intensywne działanie ultrafioletu. Skórzane kierownice testowane są nawet na odporność na działanie kremów do opalania. No cóż, pożyjemy zobaczymy, czy wytrzymałość tapicerki sprosta pomysłowości zwłaszcza naszych milusińskich.

Opcjonalny otwierany panoramiczny dach pozwala na wypełnienie kabiny naturalnym światłem dziennym, podkreślając jeszcze bardziej otwarty i przestronny charakter wnętrza.

[page_break]

Gotowy na wyboje i autostrady

Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny
Nowy Ford Fiesta Active

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Fot. Ford

Nowa Fiesta Active ma zapewnić kierowcom poczucie pewności siebie, zarówno na gładkim asfalcie, na drogach szutrowych, a także na śliskiej nawierzchni. Oczywiście w miarę rozsądku.

Zoptymalizowane przednie amortyzatory wyposażone są w nowy hydrauliczny tłumik odbicia, który łagodzi wstrząsy podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Unikatowa geometria zwrotnicy zawieszenia, starannie dobrane parametry sprężyn i amortyzatorów, w połączeniu ze zmienionymi charakterystykami elektrycznego wspomagania kierownicy i elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), miały zaowocować zwiększeniem komfortu jazdy i precyzji prowadzenia się samochodu na wielu rodzajach nawierzchni.

Tryby jazdy

Kierowca Fiesty Active ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy: Normal, Eco i Slippery.

  • tryb Normal wykorzystuje standardowe ustawienia ESC i kontroli trakcji dostosowane do codziennej jazdy;
  • tryb Eco (dostępny tylko z sześciostopniową przekładnią manualną) dostosowuje ustawienia silnika i przepustnicy, by pomagać kierowcy w jeszcze oszczędniejszym korzystaniu z paliwa;
  • tryb Slippery dostosowuje ustawienia ESC i kontroli trakcji w celu zwiększenia pewności poruszania się po nawierzchniach o ograniczonej przyczepności, takich jak śnieg i lód. Tryb ten zapewnia redukcję poślizgu kół w kierunku jazdy, w tym również podczas ruszania z miejsca na bardzo śliskiej nawierzchni. Tryb Slippery pomaga również kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów lub zmiany pasa ruchu na śliskiej nawierzchni, a to dzięki niewielkim korektom położenia przepustnicy i korzystaniu z hamulców, by zapobiec nadmiernej podsterowności lub nadsterowności w trudnych warunkach jazdy.

 Systemy wspomagania kierowcy

Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny
Nowy Ford Fiesta Active

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Fot. Ford

Nowa Fiesta Active oferuje szeroką gamę zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę wprowadzonych do nowej gamy modelowej Fiesty, która w zeszłym roku trafiła do sprzedaży w całej Europie.

Systemy te korzystają z kamer, radarów i czujników ultradźwiękowych, które są w stanie monitorować otoczenie pojazdu i skanować drogę przed samochodem na odległość 130 metrów.

System aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów potrafi wykrywać pieszych znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wejść na drogę przed pojazdem. W nocy system korzysta ze światła emitowanego przez lampy przednie samochodu.

System został zaprojektowany w celu redukowania skutków niektórych kolizji czołowych z udziałem pojazdów i pieszych, a także celem pomagania kierowcom w ich unikaniu. Szerszy kąt widzenia kamery pozwala lepiej śledzić ruchy pieszych.

Inne dostępne funkcje to system rozpoznawania znaków drogowych i automatyczne sterowanie światłami drogowymi, które teraz działa bardziej efektywnie, gdy centralna bariera oddziela jezdnie dla obu kierunków, system może też wykrywać nadjeżdżające ciężarówki, aby uniknąć oślepiania kierowców znajdujących się powyżej centralnej bariery rozdzielającej jezdnie. Funkcja łagodnego przełączania świateł poprawia komfort nocnej jazdy dzięki stopniowemu przejściu między oświetleniem drogowym i mijania.

Inne dostępne systemy wspomagania kierowcy to: adaptacyjny tempomat, regulowany ogranicznik prędkości, system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, system ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej, monitorowanie zmęczenia kierowcy, pomoc w utrzymaniu się na pasie ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu i ostrzeganie przed kolizją czołową.

Nowa Fiesta uzyskała 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa od Euro NCAP, dzięki licznym systemom bezpieczeństwa, w tym bocznym poduszkom powietrznym zaprojektowanym tak, by odsunąć ramię kierowcy lub pasażera od strefy uderzenia. Miejsca zewnętrzne z tyłu wyposażono w napinacze pasów z ogranicznikami napięcia, a poduszki powietrzne przedniego pasażera można dezaktywować, aby umożliwić na tym miejscu przewóz dziecka w foteliku.

[page_break]

Systemy łączności i audio klasy premium

Nowa Fiesta Active ma zaoferować najwyższą jakość łączności i dźwięku, by umożliwić klientom jak najefektywniejsze i najprzyjemniejsze spędzanie czasu w podróży.

Fordowski system łączności i rozrywki SYNC 3 umożliwia kierowcom Fiesty Active sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. System jest kompatybilny z Apple CarPlay oraz z Android Auto™, posiada także funkcję SYNC AppLink pozwalającą nan głosową aktywację całego szeregu smartfonowych aplikacji. Inspirowane tabletami kolorowe ekrany dotykowe o przekątnej do 8 cali mogą być obsługiwane za pomocą gestów „szczypania” i przesuwania.

Wychodząc naprzeciw upodobaniom konsumentów coraz bardziej przywiązanych do swoich przenośnych cyfrowych multimediów, Fiesta Active standardowo zapewnia łączność Bluetooth i dwa porty USB, a zintegrowany odtwarzacz CD jest opcjonalnym dodatkiem. Kierowcy, którzy zdecydują się na słuchanie w samochodzie muzyki, będą jednak mieli do wyboru systemy dźwiękowe zapewniające wysokiej jakości dźwięk, w tym system audio B&O PLAY sygnowany przez Bang&Olufsen.

Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny
Nowy Ford Fiesta Active

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Fot. Ford

Systemy B&O PLAY są dostępne wyłączne w globalnej ofercie samochodów Forda i oferują wyjątkowe wrażenia dźwiękowe dzięki specjalnie dobranemu rozmieszczeniu głośników i kalibracji systemu pod kątem wnętrza każdego z pojazdów. W modelu Fiesta Active instalowanych będzie dziesięć głośników, w tym subwoofer montowany w bagażniku i centralny głośnik średniotonowy w górnej części deski rozdzielczej, zaopatrzony w aluminiowe logo B&O PLAY i unikatowy wzór otworów osłony głośnika. Całkowita moc wzmacniacza to 675 watów, kontrolowana przez wzmacniacz sygnału cyfrowego, który odpowiada za wyrównanie i miksowanie dźwięku, oferuje też wybór trybów dźwięku przestrzennego, aby uzyskać jeszcze bogatsze i mocniejsze brzmienie, niezależnie od miejsca słuchacza w samochodzie.

Montaż subwoofera w bagażniku zamiast koła zapasowego, to nowa „moda”. Jak „złapiemy gumę”, to przynajmniej będziemy mogli posłuchać dobrej muzyki. Ale tak na serio, to „w zastępstwie” koła zapasowego przygotowano zestaw naprawczy. Wychodząc chyba ze słusznego założenia, że jeśli padnie koło, to i tak nikt go nie będzie wymieniał na drodze, a zestaw pozwoli dojechać do najbliższego serwisu. No cóż, taki znak czasów.

Mocne silniki

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają  najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Benzynowy 1,0-litrowy silnik EcoBoost oferowany jest w wariantach mocy: 85 KM, 100 KM, 125 KM i 140 KM, zapewniając emisję CO2 już od 113 g/km i zużycie paliwa od 5,0 l/100 km, jeśli silnik współpracuje z nową sześciobiegową manualną skrzynią biegów Forda o zredukowanych oporach mechanicznych, co przyczynia się do szczególnie niskiej emisji CO2. W połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z zamontowanymi na kierownicy łopatkami zmiany biegów, silnik w wariancie mocy 100 KM pozwala uzyskać emisję CO2 wynoszącą 139 g/km i odpowiadające jej zużycie paliwa 6,1 l/100 km. To oczywiście zapewnienia producenta.

Turbodoładowany, trzycylindrowy 1,0-litrowy silnik EcoBoost wyposażony jest w odpowiednio dobrane rozwiązania, jak wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu i innowacyjną konstrukcję z przesuniętą osią wału korbowego względem osi cylindrów.

Fordowski silnik TDCi o pojemności 1,5-litra oferowany jest w wariantach mocy 85 KM i 120 KM, w obu przypadkach w połączeniu z sześciobiegową ręczną skrzynią biegów, zapewniając emisję CO2od 103 g/km i zużycie paliwa od 4,0 l/100 km. Dostępna od ubiegłego roku wersja 120 KM, to pierwszy silnik wysokoprężny o tak dużej mocy, jaki kiedykolwiek pracował w komorze silnikowej Fiesty.

1,5-litrowy silnik TDCi wykorzystuje zoptymalizowaną konstrukcję komory spalania, turbodoładowanie, w tym technikę zmiennej geometrii turbiny w wersji 120 KM, a także wyrafinowany system wtrysku paliwa, służący podwyższeniu jakości i precyzji pracy silnika. Inteligentne ładowanie regeneracyjne akumulatora zwiększa efektywność zużycia paliwa poprzez włączanie alternatora, gdy pojazd jedzie wybiegiem lub hamuje.

Fiesta Active oszczędność zużycia paliwa zawdzięcza dodatkowo systemowi Auto Start‑Stop, który jest wyposażeniem standardowym wszystkich 1,0-litrowych silników EcoBoost i 1,5-litrowych silników wysokoprężnych TDCi w wariancie mocy 120 KM, system jest też dostępny dla 1,5-litrowego silnika TDCi o mocy 85 KM. Wykorzystanie aktywnej żaluzji wlotu powietrza we wszystkich silnikach EcoBoost o pojemności 1,0-litra oraz w silniku TDCi 1,5-litra w wariancie mocy 85 KM, która automatycznie zamyka wlot powietrza, pozwoliło zmniejszyć opory jego przepływu, gdy nie jest ono potrzebne do obniżania temperatury płynu chłodzącego.

[page_break]

Wrażenia z jazdy

Nowy Ford Fiesta ActiveW nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny
Nowy Ford Fiesta Active

W nowej Fieście mamy do dyspozycji dwie jednostki napędowe: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.

Fot. Ford

Kto dotrwał do tego momentu, ten może poznać moje subiektywne wrażenia z pierwszej jazdy tym sympatycznym autkiem. Do prób wybrałem benzynową jednostkę o mocy 140 KM. Biorąc pod uwagę masę samochodu (1241 kg) i moc silnika, to nie powinno dziwić, że do 100 km/h rozpędza się w 9,4 sekundy (podobnie jak wersja 1.5 TDCi 120 KM). Jazda nim zatem może być przyjemnością. Niestety przekłada to się na zapotrzebowanie na paliwo, które odbiega od wartości katalogowych. W dość spokojnej jeździe po autostradzie (120 km/h) i po krętych górskich drogach (ok. 70 km/h), średnie zużycie wyniosło ok. 7,5 litra.

Jak już wspomniałem nowa Fiesta od „wersji cywilnej” różni się kilkoma wizualnymi elementami we wnętrzu, oraz kilkoma na zewnątrz, z których najbardziej zauważalne są czarne, plastikowe nakładki na elementy karoserii i relingi dachowe. I to właściwie będzie główny element wyróżniający Fiestę Active. Fiesta może i wygląda na uterenowioną ale osobiście odradzałbym zapuszczanie się nią gdzieś na typowo terenowe wycieczki. Siedemnastocalowe felgi z niskoprofilowymi oponami (205/45) zdecydowanie ładniej będą wyglądać na kawiarnianym parkingu, niż na polnych drogach. W dodatku śliczne alufelgi nie będą tam narażone na mechaniczne uszkodzenia.  

Plastikowe nakładki na karoserię mają chronić nadwozie przed uszkodzeniami i otarciami, np. od kamieni. Dla mnie jednak zupełnie niezrozumiałe jest dlaczego plastikowej nakładki nie zamontowano na tylnym zderzaku przy pokrywie bagażnika. Jej dość duża, gładka i lakierowana powierzchnia bardzo szybko będzie porysowana, kiedy zaczniemy upychać bagaże lub zakupy pomagając sobie w załadunku i opierając cały nasz dobytek właśnie na tym skrawku zderzaka. Teoretycznie to szczegół, ale po kilku zarysowaniach urośnie do rangi problemu.

Ciekawym rozwiązaniem jest czarna tapicerka podsufitki. Na pewno nie będzie się brudzić.

Nie było możliwości sprawdzenia działania każdego z trzech trybów jazdy, które ma do dyspozycji kierowca, zatem trudno jest ocenić jak sprawdzą się one w praktyce.

Zawieszenie sprawia wrażenie sztywniejszego niż w testowanej przeze mnie kilka dni wcześniej Fieście Titanium. Bez wątpienia będzie to zaleta biorąc pod uwagę stan nawierzchni naszych dróg.

I na koniec przechodzimy do najważniejszego punktu…

Cena nowej Fiesty Active zaczyna się od 54 120 złotych. Czy to dużo i czy warto tyle wydać? Czas pokaże. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty