Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39055 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Ford Fiesta kontra Opel Corsa

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Fot. Tomasz Szmandra: Mimo upływu czasu Fiesta wciąż może się podobać Sprawdzona Fiesta staje naprzeciw nowej Corsy, zgrabnej na zewnątrz i obszernej w środku. Czy tym razem tradycja pokona nowoczesność?

 

Kolejne modele auta są większe od poprzedników, mają lepsze wyposażenie i mocniejsze silniki. Cel jest prosty: przekonać do siebie klientów i zaskoczyć konkurencję. Toyota Yaris, jako Fot. Tomasz Szmandra: Mimo upływu czasu Fiesta wciąż może się podobać pierwsza w segmencie oferowała poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy.

 

Włosi, chcąc przekonać o niepowtarzalność  najnowszego Punto, nazwali go Grande. Firmy prześcigają pomysłami, wojując o prymat w silnie obsadzonym segmencie B. Walka jest  zacięta, a do wygrania naprawdę dużo. Ponad 20% wszystkich osobówek sprzedawanych w Europie, to małe mieszczuchy.

 

Nowa Corsa produkowana na wspólnej płycie podłogowej z Punto, ma duże szanse dołączyć do ścisłej czołówki. Tymczasem Ford zwleka z premierą nowej Fiesty, obserwując jedynie ruchy konkurencji.

 

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pod wieloma względami nowa Corsa nawiązuje do Astry III Cechy szczególne

 

Nie ma wątpliwości, że bez tych samochodów współczesna motoryzacja wyglądałaby zupełnie inaczej. Oba modele znane są na drogach całej Europy już od wielu lat. Obecna Fiesta, choć niedawno przeszła face lifting, jest jedną z najstarszych konstrukcji na rynku.

 

Zmiany jakich dokonano są kosmetyczne i w niewielkim stopniu wpłynęły na poprawę notowań małego Forda. Zaokrąglono jedynie kształty zderzaków, Fiesta otrzymała nowe lampy z przodu i z  tyłu oraz lepsze materiały wykończenia wnętrza. Na pierwszy rzut oka trudno rozpoznać model po zmianach. Choć trzeba przyznać, że auto może się podobać. Fot. Tomasz Szmandra: Siedziska przednich foteli są nieco za krótkie.

 

Mały Opel nowej generacji zadebiutował pod koniec ubiegłego roku. I nie był to face lifting. Ten model skonstruowano niemal od podstaw. Corsa dostała nową płytę podłogową, kształt nadwozia nawiązujący do większej Astry, ciekawe wnętrze  i większą gamę silników. Godna pochwały jest ilość miejsca we wnętrzu Opla. Przednia szyba o pokaźnych rozmiarach potęguje wrażenie przestrzeni. W aucie jest sporo schowków, a materiały wykończeniowe są przyzwoitej jakości.

 

Fiesta oferuje nieco mniej miejsca. Tutaj największym atutem jest bardzo dobre wykończenie. Deska rozdzielcza jest miękka i przyjemna w dotyku. Bagażniki w testowanych autach są bardzo  podobne, ich pojemność jest niemal identyczna (285 l ma Corsa, a 284 l  Fiesta). Przewagą Opla jest niżej poprowadzony próg ułatwiający załadunek oraz lepsze Fot. Bartłomiej Bałdyga: Niewielka kabina oferuje nadspodziewanie dużo miejsca we wnętrzu ukształtowanie samej przestrzeni bagażnika.

 

Przepisy obowiązujące w UE wymusiły na producentach standardowy montaż poduszki powietrznej kierowcy i systemu ABS. W najtańszych autach pozostałe elementy wyposażenia są czymś w rodzaju dodatków.

W przypadku Opla najtańsza wersja z silnikiem 1.3 CDTI kosztuje 47 200 zł. Ford jest o 810 zł tańszy. 

 

Mimo tak niewielkiej różnicy, w dziedzinie wyposażenia Fiesta nieco odstaje od konkurenta. Oferuje mniej w standardzie, a lista opcji jest dużo krótsza. Opel ma to, za co Ford żąda dopłat: dwie poduszki powietrzne i Fot. Tomasz Szmandra: Tablica przyrządów jest czytelna. elektrycznie sterowane lusterka. Dodatkowo na liście opcji Opla znajdują się atrakcyjne pakiety, dzięki którym łatwo można doposażyć Corsę.

 

Silnik

 

Do naszego porównania wybraliśmy najsłabsze diesle. Takie silniki są dużo droższe od jednostek benzynowych o podobnej mocy. Ich niezaprzeczalną zaletą jest jednak oszczędność paliwa. Kolejny argument, to dużo wyższy moment obrotowy ułatwiający dynamiczne poruszanie się zwłaszcza w mieście.

ot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze Opla ożywia centralny panel z imitacją aluminium  

Pod maską Fiesty pracuje dobrze znany silnik 1,4 l TDCi. Niewielka turbina pozwala na uzyskanie 68 KM i 160 Nm momentu obrotowego. 

  

Corsę napędza jednostka produkowana w Bielsku-Białej. Niewielki 1.3 CDTI rozwija moc 75 KM. Tutaj także skorzystano z pomocy turbosprężarki. Dzięki niej udało się uzyskać moment obrotowy na poziomie 170 Nm. Oba silniki robią bardzo pozytywne wrażenie. Pracują wystarczająco cicho i płynnie, zużywając przy tym niewielkie ilości paliwa. Średnia w obydwu przypadkach wahała się na poziomie 5,0 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Atutem porównywanych aut są niewielkie wymiary i stosunkowo umiarkowana cena. Nowy Opel bardzo dobrze się prowadzi. Belka skrętna i kolumny MacPhersona doskonale tłumią nierówności. Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik, który ma objętość 284 l., otwieramy przyciskiem przy kierownicy Najwięcej radości sprawia jednak układ kierowniczy. Jak na tą klasę aut, jest niezwykle precyzyjny, a jego progresja zmienia się wraz z wzrostem prędkości.

 

Właściwości jezdne Forda były zaliczane do najlepszych w segmencie. Prowadzenie Fiesty nigdy nie sprawiało najmniejszych trudności. Trzeba jednak przyznać, że Opel zrobił w tym kierunku duży krok naprzód, a jego konkurent, jedynie kontynuuje dobrą tradycję. Dźwignia zmiany biegów w obu testowanych autach pracowała precyzyjnie, ale w Corsie  Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po złożeniu oparć tylnych foteli otrzymujemy płaską podłogę nieco lepiej dobrano przełożenia skrzyni. Dzięki temu auto żwawiej przyspiesza.          

 

Podsumowanie

 

Porównywane auta dzieli dość dużo. Nieco już leciwa Fiesta ciągle jeszcze jest atrakcyjna ale z utęsknieniem oczekuje następcy. Z kolei nowoczesna Corsa ma duże szanse na  sukces w tym segmencie. Podstawowe wersje nie zachwycają wyposażeniem, ale w obu przypadkach możemy skorzystać z bogatych opcji. Na dodatek Ford oferuje upusty i możliwość negocjacji ceny ze sprzedawcą. 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Ford Fiesta 1.4 TDCi

Opel Corsa 1.3 CDTI

Liczba cylindrów/zaworów/

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3 )

1399

1248

Moc maksymalna (KM/obr/min)

68/4000

75/4000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

160/2000

170/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

15,5

14,5

Prędkość maksymalna (km/h)

164

163

Pojemność bagażnika (l)

284/947

285/1100

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

46

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,8/3,8

5,8/3,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

391,8 x 168,5 x 146,4

399,9 x 173,4 x 148,8

Rozstaw osi (cm)

248,6

251,1

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

46 390

47 200

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Ford Fiesta

(Fiesta)

Opel Corsa

(Essentia)

Poduszki powietrzne

1

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2000

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

-

Pakiet 1150 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

-/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

-/-

S/400 zł

Klimatyzacja manualna

4500 zł

       4650 zł

Radioodtwarzacz z CD

1900 zł

1800 zł

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Ford Fiesta

Opel Corsa

Przestronność wnętrza

 

           +

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

                    

             +

Cena

          +

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • juniores

    troche mułowate te samochody, ale spalanie w trasie całkiem niezłe.

  • darry dooman

    fiesta z tylu wyglada jak fiat punto pierwszej generacji...co do wyposazenia, tesciowa wlasnie nie dawno kupila nowa fieste i tam jakos miala elektrycznie sterowane szyby z przodu czy centralny zamek, auto kupione w salonie...

  • aston

    Fiesta jest fajna i mi sie podoba, ale Corsa jest duzo nowsza, i Fiesty żywot (od 2001) powoli się kończy, więc wybrałbym Corse pwnie

  • lordofchaos

    fiesta to fiesta oprocz kosmetyki chyba sie nic nie zmienila od vielu lat natomiast corsa to noviusienkie autko ale mnie sie jeszcze nie opatrzylo przypomina astre, ktora z przedu i z tylu zostala scisnieta i vyglada jak spuchnieta ale vielu sie podoba...

  • Krychaj

    kto to pisal ten artykul? sama turbina nic nie daje dla silnika - sie pisze turbosprezarka. Dlaczego kazdy zapomina o sprezarce czy to dlatego ze sprezarka brzmi nie fajnie a turbina to synonim czegos super? Ludzie piszecie dla magazynu motoryzacyjnego. Takie bledy moga roboci tunigujacy swe auta szpachla chlopcy lub "sciagacze" ktorzy przywoza auta "w dieslu" albo "w kombi". kalectwo i porazka.

  • Marcin73 (gość)

    Mam Fieste 1.25 75KM od września 2006. Kupiłem po przeanalizowaniu całego segmentu "B". Założeniem było: cena do 45tys. i bogate wyposażenie (koniecznie klima). Na początku napaliłem się na GP, ale w takiej cenie wtedy nie chcieli sprzedać. Do tego nowy model i dużo "chorób wieku dziecięcego" wychodziło. Fiesta na tle konkurentów wyróżniała się deską rozdzielczą z miękkiego tworzywa i spasowaniem elementów. No i zdecydowałem się na wersje promocyjną Gold X z pakietem 13, komputerem pokładowym i fabrycznym odtwarzaczem. Cena po negocjacjach równiutko 45tys.zł Jedyna wada-dużo pali. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Fiesta zdjęcia

Ford Fiesta dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Opel Corsa dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Fiesta opinie

Oceń swoje auto

Ford Fiesta Cena