Mija właśnie 40 lat, kiedy to na motoryzacyjnym rynku pojawił się pierwszy Ford Fiesta. W okrągłą rocznicę debiutuje nowa Fiesta ST 200, będąca najmocniejszą odmianą tego modelu w historii firmy. Najnowsza wersja ST200 oferuje o 10 procent wyższą moc i o 20 procent wyższy moment obrotowy niż „zwykła” wersja ST. Specjalnie skalibrowany silnik benzynowy 1,6 litra EcoBoost rozwija moc 200 KM i wysoki moment obrotowy równy 290 Nm. Co jeszcze wynika z danych papierowych? Przede wszystkim znacznie lepsza elastyczność silnika, przejście z prędkości 80 na 120 km/h na piątym biegu zajmuje wersji ST 200 tylko 6,2 sekundy zamiast 7,4 w przypadku słabszej ST. Jeszcze lepiej przedstawia się to na biegu szóstym (różnica wynosi aż dwie sekundy). Dodatkowe 50 niutonometrów robi zatem swoje, w pewnym stopniu pomaga tu także skrócenie końcowego przełożenia (z 3,82 do 4,06). Prędkość maksymalna tego niewielkiego w końcu auta też jest więcej niż przyzwoita i wynosi 230 km/h.
A jak się prowadzi Fiesta ST200? Ford Polska zaprosił dziennikarzy na tor kartingowy pod Łodzią, gdzie pod okiem kierowców rajdowych mieliśmy okazję zasmakować prawdziwej, sportowej jazdy. Pierwsze wrażenia okazały się pozytywne. Kto wcześniej miał okazję jeździć poprzednim modelem Fiesty ST szybko zauważył, iż samochód trzyma się pewniej nawierzchni, a w ostrych zakrętach zachowuje się bardziej neutralnie. Jest to pewnego rodzaju zaskoczeniem, bowiem zawieszenie Fiesty ST jest teraz bardziej komfortowe dzięki zastosowaniu innych, bardziej miękkich amortyzatorów.
Podczas konferencji prasowej wyjaśniono nam, iż oprócz zmodernizowanych amortyzatorów o lepsze tłumienie nierówności dba również tylna belka skrętna (o sztywności zwiększonej o 27 procent) oraz przedni stabilizator poprzeczny (o średnicy zwiększonej z 19 do 21 mm). Podobnie jak Fiesta ST, także wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona niż Fiesta standardowa. A więc konstruktorom udało pogodzić się jakby dwie sprzeczne rzeczy: zawieszenie uczynić bardziej miękkim, ale jednocześnie lepiej trzymającym nadwozie w zakrętach. Podczas szybkiej jazdy i ostrym hamowaniu na torze czuje się to w praktyce, kierowca przez cały czas panuje nad pojazdem. W Fieście ST200 poprawie uległa też precyzja układu kierowniczego, szczególnie w centralnym położeniu, co jest zasługą bardziej bezpośredniego przełożenia oraz zmodyfikowanej zwrotnicy.
To tyle, jeśli chodzi o zawiłości techniczne. A co z doznaniami estetycznymi? Ford ST200 wyróżnia się dopracowanym stylizacyjnie nadwoziem, który pokrywa ekskluzywny lakier Storm Grey dostępny jako jedyny w palecie. Dostrzeżemy też w nim czarne, matowe 17-calowe obręcze z polerowanymi ramionami i czerwone zaciski hamulcowe. Trapezoidalna osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu, wyprofilowane progi boczne, zgrabny tylny dyfuzor oraz pokaźny tylny spojler dachowy to dodatki, bez których nie może obejść się żaden sportowy samochód. A przecież Fiesta ST 200 to w pełni rasowy hot hatch.
[page_break]
Przednie fotele firmy Recaro wykończone - podobnie jak pasy bezpieczeństwa - kontrastującymi, srebrnymi nićmi są nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim świetnie podtrzymują plecy podczas dynamicznego przyspieszania i hamownia. Podświetlane nakładki progowe z logo ST200, wstawki z włókna węglowego w desce rozdzielczej, aluminiowe nakładki na pedały i aluminiowy drążek skrzyni biegów to kolejne dodatki.
Za przyjemność posiadania sportowej Fiesty ST200 trzeba zapłacić kwotę 94 150 zł. Komu nie zależy na wyśrubowanych parametrach silnika, może zamówić tańszą Fiestę ST za 75 650 zł. Wrażenia z jazdy i design samochodu będą równie niepowtarzalne, a jazda wcale nie taka znów „turystyczna”.
Ford Fiest ST 200 i konkurenci
Marka/model | Ford Fiesta ST200 | DS DS3 GT Performance | Renault Clio RS |
Cena (zł) | 94 150 zł | 117 900 zł | 92 400 zł |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback | Hatchback | Hatchback |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość (mm) | 3982 x 1978 x 1495 | 3948 x 1994 x 1458 | 4062 x 1945 x 1445 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1 473 / 1 460 | 1 465 / 1 467 | 1 506 / 1 506 |
Rozstaw osi (mm) | 2489 | 2464 | 2589 |
Masa własna (kg) | 1163 | 1165 | b.d. |
Pojemność bagażnika (l) | 281 | 285 | 300 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 50 | b.d |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1596 | 1598 | 1618 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przednie | Przednie | Przednie |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | Manualna, 6-biegowa | Manualna, 6-biegowa | Automatyczna, 6-biegowa |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 200 / 6000 | 208 / 6000 | 200 / 6050 |
Moment obrotowy (Nm) | 290 | 300 | 260 |
przy obr./min | 2500-4000 | 3000 | 2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,7 | 6,5 | 6,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 235 | 235 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,1 | 5,4 | 5,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 140 | 125 | 133 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?