Ford Focus 1.0

Przemysław Pepla
Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla
Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla
W pogoni za jak najmniejszą emisją CO2 i zużyciem paliwa, producenci samochodów coraz częściej stosują jednostki napędowe o niewielkich pojemnościach. Przykładem jest Ford Focus 1.0 EcoBoost, którego ceny zaczynają się od 63 050 zł.

Prezentując w 1998 roku pierwszą generację Focusa, Ford wzbudził nie lada sensację. Ówczesne kompakty o dość

Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla
Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla

konserwatywnym designie zyskały bowiem konkurenta zaprojektowanego w futurystycznym stylu New Edge. Auto spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony klientów, a także uznaniem ekspertów, którzy nagrodzili ten pojazd tytułem Car of the Year w roku 1999.

Dzisiaj, po 14 latach od debiutu Focusa na rynku, Ford oferuje trzecią generację tego modelu. Choć jego stylistyka Kinetic Design nie wzbudza już takiej sensacji jak w przypadku "jedynki", to jednak nie sposób odmówić jej oryginalności. Z przodu uwagę zwracają dwa boczne wloty powietrza w kształcie trójkątów, a także podłużne reflektory, które zachodzą nad przednie koła. Opadająca linia okien oraz wyraźne przetłoczenia nadają sylwetce sportowego charakteru. Znakiem charakterystycznym Focusa I i II były tylne światła umieszczone w słupkach C. W nowym modelu zdecydowano się na bardziej tradycyjne rozwiązanie i reflektory przeniesiono niżej.

Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla
Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla

Otwierając drzwi Focusa, naszym oczom ukazują się automatycznie wysuwane, plastikowe osłony krawędzi drzwi (wyposażenie standardowe). To praktyczne rozwiązanie zapobiega uszkodzeniom powłoki lakierniczej. Po zajęciu miejsca za kierownicą, uwagę zwraca duża liczba przycisków na konsoli centralnej. Ich obsługa nie nastręcza trudności, choć może wymagać przyzwyczajenia.

Szara deska rozdzielcza została wzbogacona o plastikowe wstawki w kolorze aluminium. Zdecydowanie rozjaśniają one kabinę Forda. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń, podczas jazdy nie słychać żadnych niepokojących dźwięków. Rozczarowuje jednak brak kolorowego wyświetlacza. Trzy niewielkie monochromatyczne ekrany to za mało. Wersja Trend Sport nie jest wyposażona w nawigację GPS, która wymaga dopłaty 1,9 tys. zł.

Współczesne samochody kompaktowe pełnią obecnie funkcję uniwersalnych pojazdów rodzinnych, od których wymaga się m.in. przestronnego wnętrza. Focus tylko częściowo wywiązuje się z tego zadania. O ile pasażerowie pierwszego rzędu nie powinni narzekać na brak miejsca, o tyle z tyłu jest już nieco gorzej. Opadająca linia dachu sprawia, że wyższe osoby mogą

Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla
Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla

odczuwać dyskomfort z powodu niewielkiej przestrzeni nad głową. Bagażnik (z zestawem naprawczym) pomieści natomiast 360 litrów bagażu, a po złożeniu tylnych siedzeń wartość ta wzrasta do prawie 1150 litrów. Konkurenci (np. Lancia Delta i VW Golf) oferują nieco więcej.

Pod względem właściwości jezdnych, Focus w dalszym ciągu pozostaje jednym z liderów w swojej klasie. Według amerykańskiego producenta, konstrukcja tego pojazdu jest aż o 15% sztywniejsza od poprzednika. Z przodu wciąż mamy do czynienia z klasycznymi kolumnami McPhersona oraz ramą pomocniczą. Z tyłu natomiast odnajdziemy wielowahaczowe zawieszenie z wahaczem ustalającym "Control Blade". W efekcie, pojazd bardzo dobrze trzyma się drogi, zapewniając przy tym dużo komfortu. Zaletą Focusa jest także precyzyjny układ kierowniczy, który bardzo szybko reaguje na ruchy kierownicy.

Downsizing. To hasło przyświecało konstruktorom jednostki, która znalazła się pod maską testowanego egzemplarza. Z jednej strony tylko 999 centymetrów sześciennych pojemności i trzy cylindry, z drugiej zaś bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. Dzięki temu, ten niewielki silnik generuje aż 125 KM i 170 Nm (200 Nm z funkcją Overboost) maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już od 1,5 tys. obrotów. Forda należy pochwalić za wyciszenie jednostki napędowej. Przy 2 tys. obrotów na

Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla
Ford Focus, Fot: Przemysław Pepla

minutę, litrowy silnik EcoBoost pracuje niemal bezszelestnie. Wynika to m.in. z zastosowania paska rozrządu smarowanego olejem oraz zmiennych faz rozrządu.

Pomimo niewielkiej pojemności, nagrodzony tytułem „Engine of the Year 2012” silnik 1.0 EcoBoost chętnie reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Jego zapęd studzi jednak sześciobiegowa przekładnia manualna o stosunkowo długich przełożeniach. Ważący 1258 kg Focus rozpędza się do 100 km/h w nieco ponad 11 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Według producenta, średnie zużycie paliwa powinno wynosić 5 litrów na 100 km. W praktyce okazało się, że takie wartości są osiągalne wyłącznie podczas jazdy poza obszarem zabudowanym (4,7 l./100 km). Dynamiczna podróż po mieście może się wiązać ze zużyciem na poziomie nawet 8 litrów na "setkę".

Posiadający m.in. manualną klimatyzację, skórzaną kierownicę, sportowe fotele oraz 6 poduszek powietrznych Focus 1.0 Trend Sport został wyceniony na 73,7 tys. zł. Za podobną kwotę możemy nabyć tę wersję wyposażenia z wolnossącym silnikiem o pojemności 1,6-litra Duratec i zbliżonych osiągach. Na korzyść jednostki EcoBoost przemawia niższa składka OC oraz nieco mniejsze spalanie (wg producenta o 0,9 l/100 km). Z kolei silnik Duratec, pozbawiony bezpośredniego wtrysku paliwa, dużo łatwiej (i taniej) jest wyposażyć w instalację LPG, co znacząco obniża rachunki na stacji paliw.

Wybrane dane techniczne Forda Focusa 1.0 i konkurentów:

Marka/model

Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Sport

Lancia Delta 1.4 TurboJet Silver

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Pojemność silnika (ccm)

999

1368

1390

Moc (KM)

125

120

122

Moment obrotowy (Nm)

170/200

206

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

11,3

9,8

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

193

195

203

Średnie spalanie (l./100 km)

5

6,3

5,3

Emisja CO2 (g/km)

114

156

120

Skrzynia biegów

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Pojemność bagażnika (l.)

363

380

380

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4358/1823/1484

4520/1797/1499

4255/1790/1452

Masa własna (kg)

1258

1320

1249

Cena (zł)

73 700

76 990

71 670

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty