Prezentując w 1998 roku pierwszą generację Focusa, Ford wzbudził nie lada sensację. Ówczesne kompakty o dość
konserwatywnym designie zyskały bowiem konkurenta zaprojektowanego w futurystycznym stylu New Edge. Auto spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony klientów, a także uznaniem ekspertów, którzy nagrodzili ten pojazd tytułem Car of the Year w roku 1999.
Dzisiaj, po 14 latach od debiutu Focusa na rynku, Ford oferuje trzecią generację tego modelu. Choć jego stylistyka Kinetic Design nie wzbudza już takiej sensacji jak w przypadku "jedynki", to jednak nie sposób odmówić jej oryginalności. Z przodu uwagę zwracają dwa boczne wloty powietrza w kształcie trójkątów, a także podłużne reflektory, które zachodzą nad przednie koła. Opadająca linia okien oraz wyraźne przetłoczenia nadają sylwetce sportowego charakteru. Znakiem charakterystycznym Focusa I i II były tylne światła umieszczone w słupkach C. W nowym modelu zdecydowano się na bardziej tradycyjne rozwiązanie i reflektory przeniesiono niżej.
Otwierając drzwi Focusa, naszym oczom ukazują się automatycznie wysuwane, plastikowe osłony krawędzi drzwi (wyposażenie standardowe). To praktyczne rozwiązanie zapobiega uszkodzeniom powłoki lakierniczej. Po zajęciu miejsca za kierownicą, uwagę zwraca duża liczba przycisków na konsoli centralnej. Ich obsługa nie nastręcza trudności, choć może wymagać przyzwyczajenia.
Szara deska rozdzielcza została wzbogacona o plastikowe wstawki w kolorze aluminium. Zdecydowanie rozjaśniają one kabinę Forda. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń, podczas jazdy nie słychać żadnych niepokojących dźwięków. Rozczarowuje jednak brak kolorowego wyświetlacza. Trzy niewielkie monochromatyczne ekrany to za mało. Wersja Trend Sport nie jest wyposażona w nawigację GPS, która wymaga dopłaty 1,9 tys. zł.
Współczesne samochody kompaktowe pełnią obecnie funkcję uniwersalnych pojazdów rodzinnych, od których wymaga się m.in. przestronnego wnętrza. Focus tylko częściowo wywiązuje się z tego zadania. O ile pasażerowie pierwszego rzędu nie powinni narzekać na brak miejsca, o tyle z tyłu jest już nieco gorzej. Opadająca linia dachu sprawia, że wyższe osoby mogą
odczuwać dyskomfort z powodu niewielkiej przestrzeni nad głową. Bagażnik (z zestawem naprawczym) pomieści natomiast 360 litrów bagażu, a po złożeniu tylnych siedzeń wartość ta wzrasta do prawie 1150 litrów. Konkurenci (np. Lancia Delta i VW Golf) oferują nieco więcej.
Pod względem właściwości jezdnych, Focus w dalszym ciągu pozostaje jednym z liderów w swojej klasie. Według amerykańskiego producenta, konstrukcja tego pojazdu jest aż o 15% sztywniejsza od poprzednika. Z przodu wciąż mamy do czynienia z klasycznymi kolumnami McPhersona oraz ramą pomocniczą. Z tyłu natomiast odnajdziemy wielowahaczowe zawieszenie z wahaczem ustalającym "Control Blade". W efekcie, pojazd bardzo dobrze trzyma się drogi, zapewniając przy tym dużo komfortu. Zaletą Focusa jest także precyzyjny układ kierowniczy, który bardzo szybko reaguje na ruchy kierownicy.
Downsizing. To hasło przyświecało konstruktorom jednostki, która znalazła się pod maską testowanego egzemplarza. Z jednej strony tylko 999 centymetrów sześciennych pojemności i trzy cylindry, z drugiej zaś bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. Dzięki temu, ten niewielki silnik generuje aż 125 KM i 170 Nm (200 Nm z funkcją Overboost) maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już od 1,5 tys. obrotów. Forda należy pochwalić za wyciszenie jednostki napędowej. Przy 2 tys. obrotów na
minutę, litrowy silnik EcoBoost pracuje niemal bezszelestnie. Wynika to m.in. z zastosowania paska rozrządu smarowanego olejem oraz zmiennych faz rozrządu.
Pomimo niewielkiej pojemności, nagrodzony tytułem „Engine of the Year 2012” silnik 1.0 EcoBoost chętnie reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Jego zapęd studzi jednak sześciobiegowa przekładnia manualna o stosunkowo długich przełożeniach. Ważący 1258 kg Focus rozpędza się do 100 km/h w nieco ponad 11 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Według producenta, średnie zużycie paliwa powinno wynosić 5 litrów na 100 km. W praktyce okazało się, że takie wartości są osiągalne wyłącznie podczas jazdy poza obszarem zabudowanym (4,7 l./100 km). Dynamiczna podróż po mieście może się wiązać ze zużyciem na poziomie nawet 8 litrów na "setkę".
Posiadający m.in. manualną klimatyzację, skórzaną kierownicę, sportowe fotele oraz 6 poduszek powietrznych Focus 1.0 Trend Sport został wyceniony na 73,7 tys. zł. Za podobną kwotę możemy nabyć tę wersję wyposażenia z wolnossącym silnikiem o pojemności 1,6-litra Duratec i zbliżonych osiągach. Na korzyść jednostki EcoBoost przemawia niższa składka OC oraz nieco mniejsze spalanie (wg producenta o 0,9 l/100 km). Z kolei silnik Duratec, pozbawiony bezpośredniego wtrysku paliwa, dużo łatwiej (i taniej) jest wyposażyć w instalację LPG, co znacząco obniża rachunki na stacji paliw.
Wybrane dane techniczne Forda Focusa 1.0 i konkurentów:
Marka/model | Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Sport | Lancia Delta 1.4 TurboJet Silver | Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline |
Pojemność silnika (ccm) | 999 | 1368 | 1390 |
Moc (KM) | 125 | 120 | 122 |
Moment obrotowy (Nm) | 170/200 | 206 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 11,3 | 9,8 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 195 | 203 |
Średnie spalanie (l./100 km) | 5 | 6,3 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 114 | 156 | 120 |
Skrzynia biegów | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 6-bieg. |
Pojemność bagażnika (l.) | 363 | 380 | 380 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4358/1823/1484 | 4520/1797/1499 | 4255/1790/1452 |
Masa własna (kg) | 1258 | 1320 | 1249 |
Cena (zł) | 73 700 | 76 990 | 71 670 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?