Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38789 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Ford Focus 1.5 EcoBoost Hybrid 155 KM vs Mazda 3 e-SKYACTIV-G 150 KM. Porównanie kompaktów z miękkimi hybrydami

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. Archiwum Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.

Ford Focus vs Mazda 3. Krótki przegląd oferty

Jeśli chodzi o ilość propozycji, możliwych konfiguracji i opcji, Ford Focus bije Mazdę 3 na głowę. Wystarczy zacząć od wersji nadwozia, gdzie znajdziemy – oprócz hatchbacka i sedana – również praktyczne kombi. Mazda 3 oferuje pięknego hatchbacka i równie imponującego, kompaktowego sedana. W Fordzie silników jest od groma – siedem wersji benzynowych (tradycyjne i hybrydowe mHEV) oraz trzy wysokoprężne. Również pod względem wyposażenia jest zdecydowanie lepiej, zaś odmiana Active, która nadaje autu terenowego charakteru, to zdecydowana przewaga tego producenta.

Ford Focus vs Mazda 3. Stylistyka nadwozia/wnętrze

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. MazdaOba samochody są po prostu niezwykle urodziwe i trudno byłoby mi wybrać auto, które bardziej mi się podoba. Mimo mojej ogromnej sympatii do Focusa, chętniej obejrzałbym się na ulicy za pięknie skonfigurowaną Mazdą 3, w której wszystko idealnie do siebie pasuje. Auto ma fantastyczną linię, a łagodne przetłoczenia i nieco muskularne proporcje, w połączeniu z jednym z opcjonalnych lakierów Mazdy, daje niesamowite połączenie. Można śmiało pokusić się o stwierdzenie, że to obecnie jeden z najładniejszych hatchbacków segmentu C na rynku. Przód jest niezwykle smukły, elegancki, zaś mocno rozciągnięte na boki, wąskie klosze lamp wyglądają bardzo dobrze. Bardzo ładnie prezentuje się tylna część z dość szerokimi nadkolami i łagodnymi liniami.

We wnętrzu jest bardzo elegancko. Stylistyka z zewnątrz ma swoje odzwierciedlenie w środku i widać to na każdym kroku. Tradycyjne przyciski wyglądają świetnie i nadają wnętrzu klasy, niewielki ekran nad deską rozdzielczą nie zaburza pięknych linii, zaś dobór materiałów może nawoływać skojarzenia z segmentem premium. Tak, we wnętrzu można poczuć się świetnie, bowiem wszystko idealnie do siebie pasuje, nie trzeszczy, zaś ilość kiepskiej jakości materiałów ograniczono do minimum. Tu panuje minimalizm i oszczędność linii, więc jeśli ktoś szuka spokoju we wnętrzu, tutaj poczuje się świetnie. Pewnym minusem może być ilość przestrzeni. Bagażnik w standardowym ułożeniu oparć ma przyzwoite 350 litrów, ale po ich złożeniu uzyskujemy 1026 litrów, a to zdecydowanie mniej, niż konkurent.

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. FordFord Focus ma zdecydowanie bardziej zadziorne, nacechowane sportem linie. Solidna chromowana ramka, kilka horyzontalnych poprzeczek, wyżej skromne logo producenta, niżej zaś wąski pas, który wznosi się na krawędziach i prowadzi do romboidalnych świateł przeciwmgielnych. Światła są bardzo duże i wyraziste. Całość prezentuje się dość chaotycznie, ale trudno odmówić całości intrygującego wyrazu. Tył Focusa również pokazuje, że styliści mieli wolną rękę i dość swobodnie pracowali przy deskach kreślarskich. Mnóstwo załamań, przetłoczeń i linii sprawia, że dzieje się tu naprawdę dużo. Charakterystyczne niegdyś pionowe światła wpisane w słupki C wylądowały w tradycyjnym miejscu. Trochę szkoda. W dolnej części zderzaka znalazło się miejsce na namiastkę dyfuzora.

We wnętrzu, w przeciwieństwie do poukładanej i spokojnej Mazdy 3, mamy ferię stylistycznych eksperymentów. Duży ekran wystaje nad deską rozdzielczą, poniżej znajduje się podstawowy panel sterujący, niżej duże kratki nawiewów, zaś w dolnej części kolejny panel sterowania klimatyzacją i nawiewami. Zestaw zegarów jest dość tradycyjny (opcjonalnie wirtualny kokpit), otoczony ramką w kształcie nawiązującym do przedniego grilla. Jeśli zaś chodzi o przestrzeń, w tej konkurencji Focus ma niewielką przewagę w przypadku standardowego ułożenia bagażnika – 375 litrów – ale po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń rośnie do imponujących 1354 litrów. Tutaj różnica jest gigantyczna.

Ford Focus vs Mazda 3. Dane techniczne i osiągi

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. FordPod maską opisywanego Forda Focusa pracuje nowa turbodoładowana jednostka trzycylindrowa 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM z momentem obrotowym 190 Nm. To układ miękkiej hybrydy (mHEV), który wspomaga system Start/Stop, pozwalając na niemal niezauważalną jego pracę i wspomaganie jednostki napędowej podczas ruszania. Napęd kierowany jest na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni. Działanie przekładni manualnej w każdym Focusie jest nienaganne, a każda zmiana biegu to spora przyjemność i satysfakcja. Auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9 sekund, a prędkość maksymalna to 211 km/h. Spalanie – średnio 5,4 l/100km.

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. MazdaMazda 3 to zupełnie inna filozofia, jeśli chodzi o jednostkę napędową. Mamy tu bowiem dwa razy większy silnik z dodatkowym cylindrem, ale bez turbiny. To układ 2.0 e-SKYACTIV-G o mocy 150 KM z momentem obrotowym 213 Nm. Tutaj również mamy do czynienia z miękką hybrydą (mHEV). Moc również kierowana jest na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej, choć w opcji jest również tradycyjny, 6-stopniowy automat. Co ciekawe, w wersji o mocy 186 KM, oprócz automatu, możemy wybrać nawet napęd na cztery koła! Osiągi? Bardzo podobne do konkurenta. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 206 km/h. Średnie spalanie wg. producenta (i cyklu WLTP) to 6 l/100km.

Ford Focus vs Mazda 3. Ceny i wyposażenie

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. FordFord Focus z silnikiem 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM i nadwoziem hatchback to koszt co najmniej 105 300 złotych. W tej cenie otrzymamy jednak już bardzo bogate wyposażenie Titanium X, które obejmuje m.in. 16-calowe felgi aluminiowe, akcenty z satynowego aluminium, przyciemniane szyby, system bezkluczykowy, elektrycznie składane lusterka boczne, duży wyświetlacz wirtualnych zegarów o przekątnej 12,3 cala, dwustrefowa automatyczną klimatyzację, oświetlenie ambientowe itp.

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. MazdaMazda 3 z silnikiem 2.0 e-SKYACTIV-G o mocy 150 KM i z manualną skrzynią (hatchback) to koszt co najmniej 99 900 złotych. Za taką kwotę otrzymamy wyposażenie bazowe Kai, ale za dodatkowe 6000 dostaniemy wyższy wariant Kanjo, który obejmuje m.in. czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary 7-calowe, nawigację satelitarną, dwustrefową klimatyzację, podgrzewane przednie fotele czy też 16-calowe felgi aluminiowe.

Ford Focus vs Mazda 3. Podsumowanie

Ford Focus z pewnością zadowoli szerszą grupę potencjalnych odbiorców, przede wszystkim pod względem wyboru silników i wersji wyposażenia. To z pewnością ogromny atut tego modelu, choć cenowo bywa różnie. Co prawda obowiązują liczne promocje i upusty, ale spoglądając na ceny katalogowe, można się zawahać. W końcu za wersję benzynową z manualną skrzynią trzeba wyłożyć ponad 100 tysięcy złotych, a to już poważny wydatek. Na szczęście wyposażenie wszystko wynagrodzi, zaś opcjonalne dodatki mogą rozpieścić nawet wybrednego kierowcę.

Mazda 3 z kolei jest skierowana do klienta, który wie czego szuka. Nie oczekuje stylistycznych fajerwerków, a raczej stonowane, eleganckie linie i coś, co pozwoli mu się poczuć choć w połowie drogi do segmentu premium. Wyposażenie jest bogate, jakość wykonania bardzo wysoka, a stylistyka, po dokupieniu kilku dodatków, zadowoli nawet wybrednych. Niestety po dorzuceniu kilku dodatków cena zdecydowanie rośnie, ale wynagrodzeniem jest niemal tradycyjna, wolnossąca jednostka o pojemności, której już niedługo nie zobaczymy w tym segmencie.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (MT6)

Mazda 3 2.0 e-SKYACTIV-G 150 KM (MT6)

Platforma

C2

Skyactiv-Vehicle Architecture

Euro NCAP

5/5

5/5

Rozstaw kół przód (mm)

1572

b.d.

Rozstaw kół tył (mm)

1553

b.d.

Wysokość (mm)

1452

1435

Rozstaw osi (mm)

2700

2725

Długość/szerokość (mm)

4378/1825

4460/1785

Pojemność bagażnika (l)

375/1354

350/1026

Cena (zł, brutto)

od 105 300

od 99 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1269

1305

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

51

Układ napędowy

spalinowy (mHEV)

spalinowy (mHEV)

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

998

1998

Liczba cylindrów

3

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-biegowa

manualna, 6-biegowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

155

150

Moment obrotowy (Nm)

190

213

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9

9,1

Prędkość maksymalna (km/h)

211

206

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

5,1

6

Emisja CO2 (g/km)

117

136

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (MT6)

Mazda 3 2.0 e-SKYACTIV-G 150 KM (MT6)

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

Nasza ocena: 

 

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (MT6)

Mazda 3 2.0 e-SKYACTIV-G 150 KM (MT6)

Przestronność wnętrza

*

 

Silnik

 

*

Osiągi

*

*

Podwozie

*

*

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

*

Zużycie paliwa

 *

 

Wyposażenie

 *

*

Cena

 

*

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

 


 



Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. Archiwum

Oferta Forda Focusa rozrasta się dość wyraźnie i obecnie obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne w zakresie mocy od 100 do 280 KM. To daje ogromny wybór potencjalnym klientom. W nieco innym tonie przemawia oferta Mazdy 3, która jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o wybór, ale posiada bardzo ciekawą propozycję w postaci miękkiej hybrydy. Porównajmy dwa z pozoru zupełnie różne auta, które należą do tego samego segmentu.
Fot. Archiwum

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Focus zdjęcia

Ford Focus dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Mazda 3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Focus Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł