Ford Focus 1.6 kontra Nissan Almera 1.5

Ryszard Polit
Generacje samochodów zmieniają się tak często, że debiutujący w 1998 r. Ford Focus stał się już weteranem. Zobaczymy, jak sobie radzi w porównaniu z nieco młodszym Nissanem Almerą.

Co prawda, zwolennicy aut japońskich nie biorą z zasady pod uwagę zakupu pojazdu europejskiego, ale podobno to tylko krowa nie zmienia poglądów.
 

W gruncie rzeczy, oba auta można uznać za "europejskie", bowiem jak podkreśla firma Nissan, Almera została zaprojektowana specjalnie dla Europejczyków. Oba pojazdy wybraliśmy w wersji 5-drzwiowego hatchbacka. Za wersję sedan u Forda trzeba dopłacić 1 tys. zł, u Nissana ceny 5-drzwiowego hatchbacka i sedana są identyczne. Forda napędza silnik 1,6 l o mocy 100 KM, a Almerę - 1,5 l /98 KM.

 

Cechy szczególne

 

fot. Ford
fot. Ford

Cechą szczególną Focusa jest wielowahaczowa tylna oś -

w 1998 r. rzadkość w tej klasie pojazdów. W Almerze oryginalny jest pomysł, by linię dachu obniżyć akurat nad głowami pasażerów tylnej kanapy. To osobliwe rozwiązanie powoduje, że wysokim pasażerom siedzącym z tyłu brakuje miejsca i

z konieczności muszą pochylić głowę przed pomysłodawcami albo kupić Focusa. Co prawda w Fordzie na tylnej kanapie nie ma przesadnie dużo miejsca, ale jest go więcej niż w Almerze.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

Focus ma przestronniejsze wnętrze niż Almera, gdyż rozstaw osi jest większy o 8 cm. W wyposażeniu seryjnym Almera ma regulację kolumny kierownicy w pionie i wysokości fotela kierowcy. W Focusie jest podobnie, z tą różnicą, że kolumnę kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach.

Zaletą Almery są montowane standardowo aktywne zagłówki przy przednich fotelach, które zmniejszają urazy kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu. Obaj konkurenci mają czytelną tablicę przyrządów.

 

Silnik

 

fot. Ford
fot. Ford

Silnik Forda to "sprawdzona" jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Podobną budowę ma silnik Almery, który z pojemności 1,5 l uzyskuje 98 KM mocy. Bardziej oszczędny jest silnik Almery  - zużycie paliwa w mieście nie przekracza 9 l/100 km.

W obu silnikach maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest dopiero przy 4000 obr/min. Te jednostki napędowe nie są zbyt elastyczne i chcąc jechać dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

W obu pojazdach dźwignia zmiany biegów pracuje bez zarzutu. Ciekawe, że Nissan nie życzy sobie, by w jego autach napędzanych silnikiem benzynowym montować instalację gazową. Decydując się na Almerę, warto o tym pamiętać.

 

 

 

 

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Ford
fot. Ford

Obaj konkurencyjne pojazdy mają dość sztywne zawieszenie, korzystnie wpływające na własności jezdne. Ze względu na wielowahaczową oś tylną, Focus pewniej pokonuje zakręty.

W tylnym zawieszeniu Almery zastosowano zmodyfikowaną belkę skrętną, ale jej skuteczność jest nieco gorsza od zawieszenia Focusa. Z przodu w obu pojazdach są typowe kolumny McPhersona. Standardowo Almera wyposażona jest w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania oraz układ wspomagania nagłego hamowania.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

Droga hamowania Almery jest o 1,7 m krótsza niż Focusa.

Pod tym względem Focus nie wypada najlepiej, co świadczy o jego nienowoczesnej konstrukcji.

Nissan okazał się także pojazdem lepiej wyciszonym. Za to Ford jest pojazdem bardziej dynamicznym od Nissana, czego zasługą jest m.in. wyższy moment obrotowy silnika Focusa.

 

 

 

Podsumowanie

 

Almera w wersji Visia+ jest droższa od Focusa Comfort aż o 7 tys. zł. Ta różnica wynika z bogatszego wyposażenia auta japońskiego, m.in. o boczne poduszki powietrzne, układ ABS, klimatyzację manualną czy radio z CD. Jednak nie tylko wyposażenie jest zaletą Almery, także krótsza droga hamowania, niższe zużycie paliwa i 3-letnia gwarancja mechaniczna. Focus ma przestronniejsze wnętrze, większy bagażnik i lepsze własności jezdne.

 

Z tej konfrontacji wynika jednak, że te zalety mogą już niedługo Focusowi nie wystarczyć. Przygotowywana jest następna generacja popularnego Forda. Ford i Nissan mają wierną rzeszę swoich zwolenników. Jest mało prawdopodobne, by zmienili zdanie: żadne z prezentowanych aut nie ma wyraźnej przewagi nad konkurentem i każde ma swoje wady.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty