|
|
|
Prawie jak coupe
Focus Trend, bo tak oznaczona jest usportowiona odmiana nowego Forda, jest w naszym kraju oferowany z jednym tylko trzydrzwiowym nadwoziem. Wsiadanie do tyłu jest w tego typu autach nieco kłopotliwe, przesunięty do tyłu środkowy słupek powoduje także kłopoty z sięgnięciem po pas bezpieczeństwa - szkoda, że nie pomyślano, by zamontować eliminujący te problemy wysięgnik. Na szczęście to jedyny zarzut do ergonomii Focusa.
Silnik
Czterocylindrowa jednostka Focusa zapewnia autu całkiem niezłe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9,2 sek, zaś prędkość maksymalna wynosi 201 km/h. Silnik po przekroczeniu 3 tys. obr. staje się nieprzyjemnie głośny. Ostra jazda powoduje także raptowne pogorszenie humoru na stacji benzynowej - Focus 2.0 potrafi spalić nawet 15 litrów benzyny na 100 km. Na szczęście nieco łagodniejsze traktowanie pedału gazu od razu procentuje spadkiem zużycia paliwa do akceptowalnych 9-11 l.
Wyposażenie
Standardem jest poduszka gazowa dla kierowcy. Za poduszkę dla pasażera trzeba dopłacić 1000 zł, zaś za airbagi boczne kolejne 650 zł. ABS kosztuje 1900 zł, można także wybrać pakiet: airbag pasażera i ABS za 2400 zł. Poza poduszką kierowcy, do standardu należą elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, centralne ryglowanie zamków, wspomaganie układu kierowniczego, radio, halogeny i immobiliser.
Nadwozie
Choć Focus nie jest pierwszym autem linii New Edge Design, jego ostre linie ciągle szokują. W tym samochodzie wszystko jest nietypowe - od kształtu przednich reflektorów, przez agresywne nadkola, aż do tylnych świateł umieszczonych wysoko w słupkach. Do wyboru są cztery warianty nadwozia - kombi, czterodrzwiowy sedan i dwa hatchbacki: trzy- i pięciodrzwiowy. Nam najbardziej przypadł do gustu trzydrzwiowy hatchback. W planach Forda są także kabriolet i minivan na bazie Focusa, ale żaden z nich nie pojawi się na rynku wcześniej niż w 2001 roku.
Wnętrze
Focus to pierwszy samochód, w którym pokrywę silnika otwiera się... kluczykiem. Zamek ukryto pod znaczkiem Forda na atrapie. Podobno dzięki temu rozwiązaniu obniżono stawki ubezpieczeń Focusa np. w Niemczech. W Polsce nie słychać na razie o podobnych posunięciach firm asekuracyjnych.
Przycisk otwierania klapy bagażnika umieszczono nietypowo, bo po lewej stronie kierownicy, tuż obok wskaźników. Standardowym wyposażeniem każdego Focusa jest radioodtwarzacz. Można z niego zrezygnować (cena auta spadnie wówczas o 700 zł) lub zamówić za dopłatą droższe radio. Jak przystało na auto o zacięciu sportowym, Focus Trend ma kierownicę pokrytą skórą.
Porównanie Forda Focusa 2.0 z konkurentami**Wyposażenie (S - standard, O - opcja)**
Model | Ford Focus 2.0 | Opel Astra 2.0 | Renault Megane Coupe 2.0 |
ABS | O | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/O | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | O | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | S | O |
Klimatyzacja | O | S | S |
Aluminiowe felgi | O | S | S |
Osiągi i pozostałe dane
Model | Ford Focus 2.0 | Opel Astra 2.0 | Renault Megane Coupe 2.0 |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1989 | 1998 | 1998 |
Moc maks. (KM) | 130 | 136 | 140 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 174 | 188 | 200 |
Skrzynia biegów | manual., pięciobiegowa | - | - |
Hamulce przednie/tylne | tarczowe/tarczowe | - | - |
Średnica zawracania (m) | - | 10,8 | 10,7 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 370 | 290 | - |
Długość (mm) | 4152 | 4110 | 3930 |
Szerokość (mm) | 1699 | 1710 | 1700 |
Wysokość (mm) | 1430 | 1420 | 1370 |
Rozstaw osi (mm) | 2615 | 2610 | 2470 |
Masa własna (kg) | 1146 | 1170 | 1135 |
Ładowność (kg) | 494 | 525 | 420 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 | 208 | 213 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 9,2 | 9 | 8,6 |
Zużycie paliwa (l/100 km)
Model | Ford Focus 2.0 | Opel Astra 2.0 | Renault Megane Coupe 2.0 |
Miasto | 11,8 | 11,7 | 10,2 |
Poza miastem | 5,6 | 6,3 | 6,1 |
Średnie | 8,9 | - | 7,6 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?