Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus 2018. Silniki, wyposażenie, wrażenia z jazdy

Michał Kij / TVN Turbo/x-news
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.

Fot. Michał Kij

Dlatego ma również szereg nowych systemów wspomagających jazdę oraz poszukiwane obecnie wersje: szybką ST-Line oraz „plenerową” Active, uodpornioną na drogi bez asfaltu. Wersje benzynowe mają wyłącznie silniki 3-cylindrowe, co jest dość odważną decyzją, choć zgodną z obowiązującą na rynku tendencją. Do wyboru jest litrowy EcoBoost o mocy 85 (w Polsce niedostępny), 100 i 125 KM oraz wariant 1,5 l o mocy 150 lub 182 KM. Silniki diesla EcoBlue mają po 4 cylindry i pojemność 1,5 l – 95 i 120 KM oraz 2 l – 150 KM. Wszystkie mogą współpracować z ręcznymi skrzynkami 6-biegowymi, a mocniejsze z 8-biegowym „automatem”. Dopłata za skrzynię automatyczną wynosi około 10 000 zł. 

Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.

Fot. Michał Kij

Z wyborem silnika wiąże się typ zawieszenia. W Focusach o mniejszej pojemności (1,0 EcoBoost, 1,5 EcoBlue) jest z tyłu belka skrętna w udoskonalonej wersji znanej z Fiesty ST. Większe silniki są łączone z niezależnym tylnym zawieszeniem wielowahaczowym SLA, które jest standardem w kombi.
Oprócz wersji kombi Focus będzie sprzedawany jako 5-drzwiowy hatchback. Na wybranych rynkach pojawi się 4-drzwiowy sedan. Odkąd przydomek „sportowy” można dokleić do samochodów mieszczących pięcioro działkowiczów i kosiarkę spalinową, niektórzy producenci nie widzą powodu, aby wciskać ludzi w ładne skądinąd nadwozia 2- lub 3-drzwiowe.

 

Z gruntu nowy

Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.

Fot. Michał Kij

Charakter samochodu ujawnia obecnie nie liczba drzwi i linia dachu, ale wyposażenie. U Forda „schodki” cenowe prowadzą od wersji Trend, przez Trend Edition, Titanium i sportową ST-Line do ekskluzywnej Vignale, która jest oferowana po raz pierwszy w Focusie. Wyróżnia się przodem w drobne „fale” i ogólnym zamiłowaniem do chromu. Wewnątrz znajdziemy specjalny wzór tapicerki i wykończenie w nastroju nowoczesnego apartamentu. Sportowa ST-Line jest „zaczerniona” z wlotem powietrza w formie plastra miodu. Tańsze odmiany Focusa mają zgrabny fordowski przód z poziomymi kreskami. Po raz pierwszy do gamy dołącza Focus Active, crossover w stylu SUV-a. Ma podwyższony o 3 cm prześwit i plastikowe osłony chroniące dół nadwozia.

Nowy Focus został skonstruowany od podstaw. Jako pierwszy w koncernie ma platformę C2, która dla Forda ma być tym, czym MQB dla Volkswagena. Dzięki niej skróci się czas i koszt projektowania nowych modeli. C2 jest sztywna i bardziej odporna na skręcanie niż C1, a modułowa budowa umożliwia użycie jej w modelach rożnej wielkości, także SUV-ach. Nowy Focus ma o około 5 cm większy rozstaw osi niż poprzednik, na czym zyskała przestrzeń w środku. Można było też zastosować koła o większej średnicy. W zależności od wersji montowane są obręcze 16-, 17- lub 18-calowe.
Styliści z umiarem skorzystali ze swobody, jaką daje projektowanie samochodu od podstaw. Focus jest najważniejszym modelem Forda w Europie, a na świecie ustępuje wielkością sprzedaży jedynie amerykańskim pikapom F-150. Ostrożność była wskazana. Manewrując między chęcią wyróżnienia się, a obecnym kanonem dobrego smaku postawili na to, co ostatnimi laty najbardziej się podobało. Do znanego, udanego przodu a’la Aston Martin dorysowali karoserię, w której można odnaleźć co nieco z Mazdy i innych samochodów „z wcięciem w talii”. Ciekawa, urozmaicona sylwetka nie przeszkodziła w osiągnięciu bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza. W hatchabcku wynosi on 0,273, a w kombi 0,284. W obniżaniu oporów ruchu pomagają automatyczne przesłony wlotu powietrza. Zamykają się, gdy silnik nie wymaga intensywnego chłodzenia.

Wyrówna nierówne

Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.

Fot. Michał Kij

Wnętrze spogląda w stronę minimalizmu. Tablicę rozdzielczą uformowano tak, aby zostawiała jadącym dużo przestrzeni. Do sterowania automatyczną skrzynią służy płaskie pokrętło – wygodne, a nieduże. Elektronika jest widoczna, ale nie dominuje. Do kilku funkcji można dostać się na skróty, wciskając odpowiedni przycisk. Stąd oryginalny wygląd niektórych ikonek na przyciskach, który nabiera logiki po pierwszym użyciu.

Jednym przyciskiem uruchamia się np. system wspomagający parkowanie, który w Focusach z automatyczną skrzynią biegów zupełnie wyręcza kierowcę i steruje nie tylko kierownicą, ale również wyborem kierunku jazdy, silnikiem i hamulcami.

Inny przycisk służy do wybrania trybu jazdy. Najwięcej możliwości dają pod tym względem Focusy z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym i opcjonalnymi amortyzatorami o zmiennej charakterystyce (CCD). Wówczas zmienia się nie tylko reakcja auta na wciśnięcie gazu, sposób działania układu kierowniczego czy zmiany przełożeń w „automacie”, ale również „twardość” zawieszenia. „Aktywne” amortyzatory „wygładzają” ponadto dziurawą drogę. „Wyczuwają” gdy koło wpada w dziurę i ograniczają jego ruch pionowy.

Różnice pomiędzy poszczególnymi trybami jazdy nie są w Focusie tak wyraźnie wyczuwalne, jak w modelach konkurencji. Również słynne, fordowskie zawieszenie – niezależnie od typu – nie imponuje tak, jak dawniej. Może to kwestia przyzwyczajenia, a może postępu jakiego dokonali niektórzy konkurenci.

Ostrzeże i nie zgubi się

Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.Fot. Michał Kij
Nowy Ford Focus jest wygodny i praktyczny, ale to za mało, aby zdobywać klientów w zatłoczonej „klasie Golfa”.

Fot. Michał Kij

Focus jest pierwszym europejskim Fordem, w którym oferowany jest przezierny wyświetlacz (HUD – head-up display), pokazujący „na drodze” przed kierowcą podstawowe dane o jeździe. Jest jaśniejszy niż w innych autach i bardzo wyraźny, także w słoneczny dzień. Rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo i wprowadzające Focusa do przedsionka jazdy autonomicznej zgromadzono w ramach systemu Ford Co-Pilot360. Obejmuje m.in. aktywny tempomat ACC z funkcją Stop & Go, rozpoznawaniem znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu, system aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów, aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody oraz ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd”. Ta ostatnia nowinka pojawia się na początek w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Używa kamery zamontowanej za przednią szybą i informacji z nawigacji, aby ostrzec kierowcę przed wjechaniem między przez dwa znaki zakazu wjazdu przed autostradą. System Ford MyKey pozwala właścicielowi Focusa zaprogramować kluczyk dla latorośli tak, aby ograniczyć prędkość maksymalną, zmniejszyć głośność systemu audio (dopóki jadący nie zapną pasów, radio w ogóle nie zadziała) i blokować przychodzące połączenia telefoniczne. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie dziecka i cichą nadzieją, że zniechęcone zacznie oszczędzać i kupi sobie własnego, używanego Focusa, a tatusiowego zostawi w spokoju.

Co bardziej zaawansowane wersje systemu multimedialnego mają 8-calowy ekran, a większość ma Apple CarPlay i Android Auto. Opcjonalny FordPass Connect łączący auto ze światem, to nie tylko wygoda w poszukiwaniu gruzińskiej restauracji czy obuwniczego, ale również WiFi z możliwością obsługiwania do 10 urządzeń oraz możliwość łatwego odnalezienia samochodu na parkingu w centrum handlowym.

Największą zaletą nowego Focusa jest to, co nie rzuca się w oczy: każdy element dopracowano w tym samym stopniu. Razem tworzą samochód, który odnalazł „złoty środek”, tak bardzo pożądany w autach tej wielkości. Najtańszy Focus Trend ze 100-konnym silnikiem benzynowym, który otwiera ofertę w Polsce kosztuje w promocyjnym cenniku 63 900 zł brutto. Zwykła cena wynosi 72 200 zł. Najdroższy w gamie Focus Vignale kombi z silnikiem 2,0 EcoBlue 150 KM i „automatem” kosztuje 130 350 zł (122 550 zł w bieżącej promocji).

 Ford Focus 2018 i wybrani konkurenci:

Marka/modelFord Focus 1,0 EcoBoost 125 KM Trend EditionOpel Astra 1,4 Turbo 125 KM Start/Stop EnjoyVolkswagen Golf 1,4 TSI 125 KM City
Cena (zł)72 90072 80071 680
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5hatchback/5hatchback/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4378/1825/14714370/1871/14854255/1799/1442
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1572/15531548/15651550/1520
Rozstaw osi (mm)270026622637
Masa własna (kg)139012751245
Pojemność bagażnika (l)375-1354370-1210380-1270
Pojemność zbiornika paliwa (l)524850
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)99913991395
Liczba cylindrów344
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńręczna/6ręczna/6ręczna/6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr/min125 przy 6000125 przy 4000-5600125 przy 5000
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min170 przy 1400-4500230 przy 2000-3000200 przy 1400-4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)109,69,1
Prędkość maksymalna (km/h)200205204
Średnie spalanie (l/100 km)555,2
Emisja CO2 (g/km)108-115114-117116-120

Plusy:
- atrakcyjna sylwetka;
- obszerne wnętrze;
- skróty do wybranych funkcji systemów elektronicznych.

Minusy:
- tylko małe, wysilone silniki benzynowe w ofercie;
- wysoka dopłata za skrzynię automatyczną;
- tylko jeden kolor bez dopłaty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty