Każdy z producentów powinien mieć w ofercie tzw. kompaktowego minivana. Taka jest potrzeba chwili, dlatego Ford oferuje odmianę Focusa pod nazwą C-Max.
Ford zaprezentował C-Maxa na salonie w Paryżu w 2002 r. Jak oznajmił producent, litera "C" w nazwie modelu symbolizuje komfort (Comfort), pewność wprowadzeniu (Confidence) i panowanie nad pojazdem (Control). Określenie "max" ma sugerować, że każdą z tych cech doprowadzono do
perfekcji i w związku z tym cały samochód jest najlepszy. A jak jest naprawdę?
Cechy szczególne
C-Maxem można przewozić do 5 pasażerów, gdyż producent, inaczej niż wieku konkurentów, uznał, że to optymalne rozwiązanie. Nie jest to pozbawione podstaw, skoro rodziny wielodzietne należą dziś do rzadkości, więc i teściowie jakoś się zmieszczą. Różnica między minivanami różnych
producentów polega w gruncie rzeczy na sposobie składania foteli tylnych. W Fordzie z tyłu zainstalowano trzy fotele, które można indywidualnie składać. Fotel środkowy jest nieco węższy od dwóch zewnętrznych, ale 3 osoby podróżują z tyłu w C-Maxie dość wygodnie. Można też złożyć środkowy fotel i przesunąć skrajne do siebie. W tej konfiguracji pojazdem mogą podróżować najwyżej 4 osoby. Tablica przyrządów jest czytelna, a kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach. W droższej wersji wyposażenia
montowany jest tzw. elektryczny hamulec postojowy - po wyjęciu kluczyka ze stacyjki następuje automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego. Dzięki temu wyeliminowano tradycyjną dźwignię hamulca "ręcznego", którą zastąpiono małą dźwigienką. Bagażnik C-Maxa ma objętość 460 l.
Silnik
Wysokoprężny silnik C-Maxa to nowoczesna jednostka napędowa, która z pojemności 2 l osiąga 136 KM mocy. Silnik ma 4 zawory w każdym cylindrze, jest zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny. Silnik wyróżnia się
elastycznością, niskim poziomem drgań i stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km. Jednostka napędowa to mocny atut tego pojazdu.
Wrażenia z jazdy
C-Max wykorzystuje płytę podłogową Focusa, można się więc spodziewać dobrych własności jezdnych. Pojazd jest nieco twardy, ale całkiem nieźle radzi sobie na zakrętach. W porównaniu z Focusem zmieniono charakterystykę elementów tłumiących, ale nie ma to
negatywnego wpływu na komfort jazdy. Słynne już tylne, wielowahaczowe zawieszenie Focusa jeszcze raz okazało się bardzo skuteczne. Dynamika samochodu jest bardzo dobra, również na wyższych biegach. Zwraca uwagę dość skuteczny układ hamulcowy i niewielki
poziom hałasu we wnętrzu.
Podsumowanie
Trudno jednoznacznie ocenić, czy rzeczywiście Ford Focus C-Max jest samochodem perfekcyjnym. Przemawiają za tym pewne własności jezdne i przyzwoity komfort jazdy. Wydaje się, że 7-osoby minivan jest lepszy od 5-osobowego, a C-Max jest niestety 5-osobowy. Mankamentów w pojeździe jest w gruncie rzeczy niewiele, więc C-Max jest autem godnym zastanowienia. Cena opisywanej wersji, 82 290 zł, w stosunku do wyposażenia wydaje się do przyjęcia. W wyposażeniu seryjnym znajdują się niezbędne elementy z zakresu bezpieczeństwa. Elektryczny hamulec postojowy to miłe udogodnienie, ale można się bez niego obejść.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1997 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 136/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,6 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 6,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 200 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 460 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,8/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 434 x 183 x 156 |
Rozstaw osi (cm): | 264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 82 990 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | %-osobowe wnętrze jest przestronne. |
Silnik | ***** | Bardzo udany i nowoczesny diesel z układem common rail. |
Poziom hałasu | **** | Stosunkowo niski, jak na diesla, poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania C-Maxa jest zbliżona do drogi hamowania Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/116 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Forda jest nieco lepsza od dynamiki Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/116 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne. |
Wyposażenie seryjne | **** | Wyposażenie wystarczające. |
Wyposażenie seryjne:
Ford Focus C-Max Trend
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
System wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | O |
Klimatyzacja manualna | S |
Radio CD | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?