Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36226 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Focus C-Max 2.0 TDCi

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max to minivan, w którym może podróżować do 5 osób. Każdy z producentów powinien mieć w ofercie tzw. kompaktowego minivana. Taka jest potrzeba chwili, dlatego Ford oferuje Focusa C-Max.

Każdy z producentów powinien mieć w ofercie tzw. kompaktowego minivana. Taka jest potrzeba chwili, dlatego Ford oferuje odmianę Focusa pod nazwą C-Max.

 Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max to minivan, w którym mo¿e podró¿owaæ do 5 osób.

Ford zaprezentował C-Maxa na salonie w Paryżu w 2002 r. Jak oznajmił producent, litera „C” w nazwie modelu symbolizuje komfort (Comfort), pewność wprowadzeniu (Confidence) i panowanie nad pojazdem (Control). Określenie „max” ma sugerować, że każdą z tych cech doprowadzono do Fot. Ryszard Polit: C-Max napêdzany wysokoprê¿nym silnikiem o pojemno¶ci 2 l/136 KM to oszczêdny i dynamiczny pojazd. perfekcji i w związku z tym cały samochód jest najlepszy. A jak jest naprawdę?

 

Cechy szczególne

 

 C-Maxem można przewozić do 5 pasażerów, gdyż producent, inaczej niż wieku konkurentów, uznał, że to optymalne rozwiązanie. Nie jest to pozbawione podstaw, skoro rodziny wielodzietne należą dziś do rzadkości, więc i teściowie jakoś się zmieszczą. Różnica między minivanami różnych Fot. Ryszard Polit: Wygodne siedzenia przednie i doskona³a widoczno¶æ to zalety Forda. D¼wignia zmiany biegów umieszczona wysoko u³atwia zmianê prze³o¿eñ. producentów polega w gruncie rzeczy na sposobie składania foteli tylnych. W Fordzie z tyłu zainstalowano trzy fotele, które można indywidualnie składać. Fotel środkowy jest nieco węższy od dwóch zewnętrznych, ale 3 osoby podróżują z tyłu w C-Maxie dość wygodnie. Można też złożyć środkowy fotel i przesunąć skrajne do siebie. W tej konfiguracji pojazdem mogą podróżować najwyżej 4 osoby. Tablica przyrządów jest czytelna, a kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach. W droższej wersji wyposażenia Fot. Ryszard Polit: Z ty³u ilo¶æ miejsca jest wystarczaj±ca. montowany jest tzw. elektryczny hamulec postojowy – po wyjęciu kluczyka ze stacyjki następuje automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego. Dzięki temu wyeliminowano tradycyjną dźwignię hamulca „ręcznego”, którą zastąpiono małą dźwigienką. Bagażnik C-Maxa ma objętość 460 l. 

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik C-Maxa to nowoczesna jednostka napędowa, która z pojemności 2 l osiąga 136 KM mocy. Silnik ma 4 zawory w każdym cylindrze, jest zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny. Silnik wyróżnia się Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele mo¿na sk³adaæ zwiêkszaj±c objêto¶æ baga¿nika. elastycznością, niskim poziomem drgań i stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km. Jednostka napędowa to mocny atut tego pojazdu.

 

Wrażenia z jazdy

 

C-Max wykorzystuje płytę podłogową Focusa, można się więc spodziewać dobrych własności jezdnych. Pojazd jest nieco twardy, ale całkiem nieźle radzi sobie na zakrętach. W porównaniu z Focusem zmieniono charakterystykę elementów tłumiących, ale nie ma to Fot. Ford: Tablicê przyrz±dów zaprojektowano tradycyjnie. negatywnego wpływu na komfort jazdy.  Słynne już tylne, wielowahaczowe zawieszenie Focusa jeszcze raz okazało się bardzo skuteczne. Dynamika samochodu jest bardzo dobra, również na wyższych biegach. Zwraca uwagę dość skuteczny układ hamulcowy i niewielki Fot. Ford: W C-Max wykorzystano p³ytê pod³ogow± Focusa, z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem. poziom hałasu we wnętrzu.

 

Podsumowanie

 

Trudno jednoznacznie ocenić, czy rzeczywiście Ford Focus C-Max jest samochodem perfekcyjnym. Przemawiają za tym pewne własności jezdne i przyzwoity komfort jazdy. Wydaje się, że 7-osoby minivan jest lepszy od 5-osobowego, a C-Max jest niestety 5-osobowy. Mankamentów w pojeździe jest w gruncie rzeczy niewiele, więc C-Max jest autem godnym zastanowienia. Cena opisywanej wersji, 82 290 zł, w stosunku do wyposażenia wydaje się do przyjęcia. W wyposażeniu seryjnym znajdują się niezbędne elementy z zakresu bezpieczeństwa. Elektryczny hamulec postojowy to miłe udogodnienie, ale można się bez niego obejść.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3 ):

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min):

136/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

6,6

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3 ):

460

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km):

4,8/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

434 x 183 x 156

Rozstaw osi (cm):

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

82 990

 

* pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

%-osobowe wnętrze jest przestronne.   

Silnik

*****

Bardzo udany i nowoczesny diesel z układem common rail. 

Poziom hałasu

****

Stosunkowo niski, jak na diesla, poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania C-Maxa jest zbliżona do drogi hamowania Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/116 KM. 

Dynamika

****

Dynamika Forda jest nieco lepsza od dynamiki Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/116 KM.  

Zużycie paliwa

****

Stosunkowo niewielkie zużycie paliwa.  

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne.   

Wyposażenie seryjne

****

Wyposażenie wystarczające. 

 

Wyposażenie seryjne:

Ford Focus C-Max Trend

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

System wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

O

Klimatyzacja manualna

S

Radio CD

S

s - wyposażenie seryjne

o – wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • oisaf (gość)

    Fajnie sie jezdzi tym autem zwlaszcza z silnikiem 2.0 136 tylko niestety awarie i wysokie spalanie odstrasza i chyba sprzedam to auto bo mam dosc.Zeby spalanie wynosilo 9 litrow w cyklu miasto trasa 80 dp 20 % to jakas porazka i niejeden benzyniak pali mniej np mondeo z silnikiem 1.8 125 ktorego mialem palil w takim samym cyklu 7.3-7.8.Brak bledow i objawow awarii w moim focusie c maxie.

  • Darek (gość)

    Oj kolego oisaf to masz cos nie tak z wtryskami. Moj i kolegi z tym samym silnikem miesci się w miescie do 7.5 ( w wiekszosci wypadkow mam kolo 6.5 - 7 ) na trasie do 5 jadac spokojnie autostradą 120 / 130 km/h na 6 biegu z tempomatem. Kumplowi padl wtrysk i to objawialo sie wiekszym spalaniem wlasnie kolo 9 litrów / 10 litrów. Dodatkowo jego autko straciło bardzo na dynamice, mechanicy z poczatku mysleli że doładowanie nie działa ale po testach okazało się że winny był właśnie wtrysk

  • Sławek (gość)

    Zdecydowanie masz jakiś problem! U mnie w trasie przy 120 - 130 km/h spali nieco ponad 5l, przy 160 km.h 6l. Jadąc ekonomicznie, spalanie w trasie niewiele przekracza 4l. W mieście (tylko), nawet zimą, powyżej 7,5l nigdy nie spalił, także Twój egzemplarz prosi o fachowca. Mój C-Max - a ponoć to ważne - jest z 2006 roku, czyli już po delikatnych zmianach w silniku. Z tymi defektami to też przesadzasz. Mam nalatane ponad 200 tysięcy i problemów jakoś nie widzę :)

  • Kamil (gość)

    Panie Sławoj jak autko się sprawuje długo pań go ma już? To silnik 2.0 136 km dobre mają blachy rdza nie bierze ich? Właśnie muszę auto kupić i myślę nad turanek 1.9tdi 105 km a Ford Focus C-MAX 2.0 TDCI wersja Ghia roku 2005 ale pierwsza rejestracja jest 2006i za 13.500 niby przebieg 140tys

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł