Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Focus C-Max

Data publikacji: Autor: tekst i zdjęcia Piotr Myszor

 Ford wprowadza na rynek kompaktowego vana, zbudowanego na bazie focusa. Nowy van należy do najelegantszych w swojej klasie.

Podobnie, jak inne samochody w tym segmencie focus C-MAX ma wysokie nadwozie, które zapewnia wyższą, bardziej wyprostowaną pozycję siedzenia i więcej przestrzeni dookoła kierowcy i pasażerów. I tak samo jak one kołysze się podczas skrętów. Przeszkadzało mi to przez pierwsze kilkanaście minut jazdy, a potem przestałem na to zwracać uwagę. Podczas jazdy po krętych, górskich drogach w rejonie Gratzu samochód nie dawał żadnych powodów do obaw o tor jazdy. Zawieszenie zapewniało przy tym komfortowe warunki podróżowania.

Komfort jazdy to także zasługa przestronnego wnętrza. Fotele są obszerne i wygodne, obsługa przełączników łatwa i czytelna. W tym samochodzie dobrze i wygodnie się czułem. Wydaje mi się jednak, że w vanie chciałbym mieć jeszcze więcej schowków i półek. Ford gospodarował nimi dość oszczędnie, dbając chyba przede wszystkim o elegancję wnętrza.

Ford focus jest pięcioosobowy. Konstruktorzy uznali, że nie ma potrzeby konstruować siedmioosobowego samochodu, mimo, że część konkurencji takie możliwości oferuje. - Przeprowadzaliśmy badania ankietowe wśród potencjalnych klientów. Okazało się, że połowa nabywców takich aut nie ma w domu dzieci. Większość ankietowanych uznała, że siedmioosobowy samochód nie jest im potrzebny - mówi Ian Miller z Ford Motor Europe. Dzięki temu można bało zaprojektować sylwetkę z wyraźnie opadającym ku tyłowi dachem, przez co auto ma zgrabniejszą, elegancką sylwetkę i wydaje się nieco mniejsze, niż w rzeczywistości jest. Elegancja dominuje także we wnętrzu, które jest ładnie zaprojektowane i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Podobnie, jak w przypadku mondeo, wydawało mi się, że czuję w tym wszystkim ducha Volkswagena, może trochę ze wskazaniem na Audi. To w zasadzie nie zarzut, bo bardzo dobrze czułem się w tym samochodzie, ale przyznam, że nieco mi żal, że zrezygnowano ze świeżości i oryginalności, jaką miało wnętrze pierwszej generacji focusa. W połączeniu z funkcjonalnością, wymaganą od vanów, mogłyby dać fantastyczne rozwiązania.

W kabinie samochodu jest znacznie więcej schowków, niż w hatchbackach. Dodatkowy płaski schowek jest na wierzchu deski rozdzielczej. Schowki są także w podłodze, między przednimi i tylnymi siedzeniami i w tapicerce drzwi. Kolejne umieszczono w bagażniku, w nadkolach. Główny schowek w desce rozdzielczej ma pojemność 17 litrów. W samochodach z klimatyzacją może także być schładzany. W tego typu samochodach chciałbym mieć ich nieco więcej. Ale wówczas wnętrze mogłoby stracić na elegancji. Ciekawym elementem wyposażenia dodatkowego będzie (bo w chwili wprowadzenia samochodu na rynek nie będzie jeszcze dostępna) półka umieszczana między przednimi fotelami. Będzie dużą lodówką, mieszczącą kilka puszek i półtoralitrową butelkę wody mineralnej.

Focus C-MAX ma pojemny bagażnik
z poręcznymi schowkami. Jego pojemność
wynosi 550 litrów. Można ją powiększyć
do 1620 litrów. Można ją także nieco
zmniejszyć, chowając do niej środkowe
siedzenie tylnej kanapy i przesuwając
w tył oba skrajne. Bagażnik jest nieco
mniejszy, ale znacznie wygodniej podróżują
pasażerowie tylnej kanapy.

Focus C-MAX ma trzyosobową tylną kanapę. Środkowe, węższe siedzenie można złożyć, a oba skrajne fotele zsunąć nieco do wnętrza i do tyłu, tworząc wygodną przestrzeń dla dwóch osób. Złożenie fotela do tyłu ma dwa minusy, w porównaniu do nieco inaczej rozwiązanego składania kanapy w oplu meriva. Oba wynikają z tego, że oparcie chowa się nie pod siedzeniem, jak w oplu, lecz w bagażniku. Po pierwsze zmniejsza to, choć nieznacznie, wielkość bagażnika, a po drugie tylna ściana oparcia niezbyt dobrze wygląda w eleganckim wnętrzu C-MAXa.

Miałem okazję jeździć dwoma wersjami silnikowymi tego auta. Zacząłem od dwulitrowego turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem. Moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 320 Nm. Drugiego dnia miałem do dyspozycji studwudziestokonny, benzynowy silnik 1,8 l, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 165 Nm. Pierwszego dnia było więcej podjazdów i bardziej dynamiczny silnik zdecydowanie się przydał. Samochód poruszał się szybko, zwinnie i cicho. Wyprzedzanie i podjazdy pod większe wzniesienia nie sprawiały najmniejszych problemów. Silnik benzynowy już mniej mi się podobał. Wyraźnie trudniej radził sobie z dynamiczną jazdą w takim terenie, a jechaliśmy w dwójkę, bez bagaży.

Ford focus C-MAX trafi do sprzedaży w Polsce dopiero w przyszłym roku, więc jego cena nie jeszcze znana. Trudno więc oceniać jego szanse w starciu z zasiedziałą już na rynku konkurencją.

Dane techniczne

silnik 1,8 16V 1,6 TDCi 2,0 TDCi
moc (KM) 120 109 136
maks. moment obr (Nm) 165 240 320
prędkość maks. (km/h) 193 185 200
przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,8 11,3 9,6
średnie spalanie (l/100 km) 7,1 4,9 5,6

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Focus zdjęcia

Ford Focus dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Focus opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Focus Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł