Ford Focus C-Max kontra VW Touran
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Europejski Ford i Volkswagen to producenci, którzy konkurują w każdym segmencie rynku. Ma to powodować naturalny rozwój samochodów z korzyścią dla klienta. Ponieważ modne są minivany, porównujemy Forda C-Maxa z Touranem.
Ford Focus C-Max i VW Touran wykorzystują płyty podłogowe aut kompaktowych – Focusa II i Golfa V. Wprowadza to pewne ograniczenia dla projektantów, których zadaniem jest jak najrozsądniej ulokować pasażerów. Tutaj drogi obu
producentów się rozchodzą.
Cechy szczególne
Fordem, który jest nieco krótszy i węższy od Tourana można przewozić maksymalnie 5 osób. Środkowy fotel tylnego rzędu jest nieco węższy od zewnętrznych, a po jego złożeniu można skrajne fotele zsunąć do siebie. W ten sposób wersję 5-osobową można przekształcić w luksusową odmianę 4-osobową. W Touranie trzy tylne fotele można niezależnie od siebie przesuwać wzdłuż nadwozia, zmieniając ilość
miejsca na nogi. To istotne, bowiem za dopłatą otrzymujemy dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie. Gdy nie są potrzebne, można je łatwo schować w podłodze bagażnika. Nadają się do przewożenia dzieci, bowiem są mniej komfortowe od pozostałych. W obu autach fotele drugiego rzędu można składać, opuszczać ich oparcie lub całkowicie
wyjąć. W obu autach jest dość przestronnie, jednak Volkswagen ma bardziej obszerne wnętrze, a w wersji 5-osobowej większy bagażnik o pojemności aż 695 l. Przestrzeń bagażowa Forda mieści 460 l. W wersji 7-osobowej objętość bagażnika Tourana wynosi 121 l. Warto jednak zauważyć, że w bagażniku Forda umieszczono dojazdowe koło zapasowe,
Volkswagen oferuje zestaw naprawczy.
Silniki
Na naszym rynku większym zainteresowaniem w tym segmencie aut cieszą silniki wysokoprężne. Do Forda
wybraliśmy stosunkowo młodą jednostką napędową o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM zasilaną układem common rail. Ma ona po 4 zawory w każdym cylindrze i doładowana jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. Silnik Tourana to bodaj najpopularniejszy diesel tego producenta o sprawdzonej konstrukcji z dwoma zaworami w każdym
cylindrze, który z pojemności 1,9 l uzyskuje 105 KM mocy. Jest on zasilany pompowtryskiwaczami.
Wrażenia z jazdy
Oba minivany stanęły na wysokości zadania – nawet długa podróż nie jest męcząca. W Fordzie i Volkswagenie siedzenie kierowcy jest wygodne i prawidłowo wyprofilowane. Ford okazał się autem szybszym
od cięższego Volkswagena, lecz bardziej zachłannym na paliwo. Różnica w zużyciu paliwa wynosi ok. 1 l na 100 km na korzyść Volkswagena, co można tłumaczyć także odmiennymi układami zasilania silników. Poziom hałasu w obu autach jest zbliżony i przy prędkości 100 km/h dość niski. Focus C-Max i Touran wyróżniają się dobrymi własnościami jezdnymi - oba pojazdy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, chociaż o różnej konstrukcji. Minimalnie krótszą drogę hamowania uzyskano w Fordzie.
Podsumowanie
Oba pojazdy mają nowoczesną konstrukcję i pod tym względem nie można im nic zarzucić. Dla licznej rodziny bardziej przydatny jest Touran, ze względu na możliwość przewożenia 7 osób. Volkswagen ma też większy bagażnik i przestronniejsze wnętrze. Za to Ford jest bardziej dynamiczny i tańszy, kosztuje 73 590 zł. Zwolennicy Tourana muszą dopłacić jeszcze 14 450 zł, otrzymując jednak pojazd lepiej wyposażony. Volkswagen ma seryjny układ stabilizacji toru jazdy ESP, kurtyny powietrzne czy tempomat, które u Forda wymagają dopłaty. Znaczne różnice w wyposażeniu standardowym wynikają zapewne z polityki generalnych importerów.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
VW Touran 1,9 TDI |
Ford Focus C-Max 1,6 TDCi |
Przestronność wnętrza |
+ |
|
Silnik |
Remis |
|
Poziom hałasu |
Remis |
|
Hamulce |
|
+ |
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
+ |
|
Nowoczesność konstrukcji |
Remis |
|
Wyposażenie |
+ |
|
Wybrane dane techniczne:
|
VW Touran |
Ford Focus C-Max |
Typ silnika/liczba cylindrów/zaworów |
Diesel/4/8 |
Diesel/4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1896 |
1560 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
105/4000 |
109/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
250/1900 |
240/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): |
13,2 |
11,3 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): |
8,6 |
7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
179 |
185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: |
67 |
67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
38,9 |
38,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): |
695/121 |
460 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): |
60 |
55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): |
5,2/7,4 |
4,1/6,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
439 x 179 x 165 |
434 x 183 x 156 |
Rozstaw osi (cm): |
268 |
264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): |
88 040 |
73 590 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
|
VW Touran Conceptline |
Ford Focus C-Max Ambiente |
6 |
4 |
|
układ ABS |
S |
S |
układ ASR zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania |
S |
O |
układ wspomagania nagłego hamowania |
S |
S |
układ ESP kontroli toru jazdy |
S |
O |
Podgrzewana przednia szyba |
- |
S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych |
S/- |
S/- |
elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne |
S/S |
O |
Komputer pokładowy/centralny zamek |
S/S |
O/S |
wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
Tempomat/radio CD |
S/O |
-/S |
klimatyzacja manualna/automatyczna |
O |
O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.