Samochody zaliczane do tzw. segmentu C, nazywane kompaktowymi lub średniakami, cieszą się dużą popularnością w Europie. Nic dziwnego, bo spełniają rozliczne wymagania odbiorców.
Nadają się do jazdy w mieście i na dalekie rodzinne wyjazdy. Przy tym jedzie się nimi wygodnie. Czy wszystkimi modelami? Na to pytanie odpowiemy porównując dwa wybrane samochody,
będące reprezentantami tej grupy pojazdów i wywodzące się z Niemiec - największego europejskiego rynku samochodowego.
Do porównania wybraliśmy samochody o podobnych cechach konstrukcyjnych, mające nadwozia typu hatchback z pięcioma drzwiami i napędzane silnikami wysokoprężnymi o podobnej mocy. O najniższym z oferowanych poziomie wyposażenia - w przypadku Focusa II nazywanym Amber, a w przypadku Astry
III - Essentia. Uzasadnieniem wyboru niższego poziomu wyposażenia jest cena. "Wykosztowaliśmy" się bowiem już samym zakupem auta z silnikiem diesla.
Cechy szczególne
Patrząc na nowe generacje - drugą Focusa i trzecią Astry nieodparcie nasuwa się wrażenie, że obie firmy wykonały zdecydowane posunięcia, aby odmienić swoje wyroby. I to w przeciwnych kierunkach. Dotyczy to oczywiście stylizacji nadwozi. Ford zerwał z prostymi, krzyżującymi się liniami nadwozia Focusa I, czyniąc następcę bardziej "spokojnym", z łagodnymi łukami. Opel natomiast w miejsce nobliwej poprzedniczki, wprowadził dynamicznie prezentującą się Astrę III.
Wymienione posunięcia projektantów w przypadku obu porównywanych pojazdów można zaliczyć do udanych i dodać, że Focus II kontynuuje stosowanie bardzo dobrego rozwiązania jakim jest wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół.
Silniki
W ofercie handlowej obu marek porównywane modele występują z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Wybraliśmy drugie z wymienionych źródła napędu, coraz lepiej postrzegane przez nabywców, ze względu na ich już dużą kulturę pracy i ekonomię eksploatacji.
Focusa II napędza jednostka 1,6 l TDCi o mocy 109 KM, opracowana wspólnie z francuskim koncernem PSA (Peugeot-Citroën), natomiast Astra III jest napędzana jednostką 1,7 l CDTi o mocy 100 KM. Oba silniki uzyskują jednakowe wartości maksymalnego momentu obrotowego -
po 240 Nm, ale ten fordowski już przy 1750 obr/min, a oplowski dopiero przy 2300 obr/min. Również moc maksymalna silnika Opla występuje przy większych obrotach niż moc Forda. Odbija się to na elastyczności pracy jednostki pracującej w Astrze, którą trzeba wspomagać częściej używając skrzyni biegów.
Oba silniki mają podobne założenia konstrukcyjne, np. rozrząd z dwoma walkami umieszczonymi w głowicy, bezpośredni wtrysk paliwa systemu common-rail, turbodoładowanie i chłodnicę powietrza doładowywanego. Jednostka Forda jest jednak nowocześniej opracowana.
Wrażenia z jazdy
Focus jest prawie o 100 mm dłuższy od Astry i ma o 26 mm większy rozstaw osi. Tym chyba trzeba tłumaczyć większą przestronność wnętrza Forda. Wszyscy pasażerowie Focusa mają
więcej miejsca nad głowami, a ci siedzący z tyłu więcej miejsca na nogi. Również długość siedzisk przednich i tylnych jest większa w Fordzie i lepiej są podparte uda.
Kierowca ma ergonomicznie rozmieszczone urządzenia kontroli i sterowania w obu pojazdach. Posiada też dobrą widoczność w lusterkach zewnętrznych. W obu pojazdach precyzyjnie działają układy kierownicze z przekładniami zębatkowymi i wspomaganiem hydrauliczno-elektrycznym, ale Ford ma mniejszą średnicę zawracania.
W Astrze może denerwować dźwignia kierunkowskazów
wymagająca precyzyjnego dotykania, aby nie zasygnalizować przeciwny do zamierzonego kierunek skrętu pojazdu.
Wygoda jazdy jest duża w Astrze, ale nieco większa w Focusie. Ma na to wpływ wspomniane już fordowskie wielowahaczowe tylne zawieszenie. Dobrze tłumi ono nierówności nawierzchni i wykazuje jeszcze jedną zaletę - bardzo dobrze stabilizuje pojazd przy dużej prędkości jazdy.
Podsumowanie
Pomimo utyskiwań z powodu zarzucenia oryginalnego - z ostrymi liniami - wzornictwa nadwozia, Focus drugiej generacji może imponować dużą przestronnością wnętrza i świetnym zachowaniem się w ruchu. Tymi walorami przewyższa wielu konkurentów segmentu C, w tym również Astrę III. Natomiast Opel będzie się bronił dobrą jakością wykonania.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Model pojazdu | Ford Focus II 1.6 TDCi Amber | Opel Astra III 1.7 CDTi Essentia | |
Przestronność wnętrza | + | | |
Poziom hałasu | remis | ||
Hamulce | | + | |
Dynamika | + | | |
Zużycie paliwa | + | | |
Nowoczesność konstrukcji | + | | |
Wyposażenie | remis | ||
Cena | | + | |
Wybrane dane techniczne
Model pojazdu | Ford Focus II 1.6 TDCi | Opel Astra III 1.7 CDTi |
Liczba cyl./zaworów | 4/16 | |
Pojemność skokowa(cm3 ) | 1560 | 1686 |
Moc maksymalna (KM - obr/min) | 109-4000 | 100-4400 |
Maks. moment obr. (Nm - obr/min) | 240-1750 | 240-2300 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 181 |
Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) | 10,9 | 12,3 |
Rozpędzanie 0÷400 m (s) | 18,1 | 18,7 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4342/1840/1447 | 4249/1753/1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 | 2614 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 385-1245 | 350-1270 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 ) | 6,2/4,0 | 6,4/4,2 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 52 |
Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 lub 100 tys. km/12 | 2 bez limitu km/12 |
Cena (zł.) | 736001) | 69100 |
1)
cena promocyjna 71000 zł.
Wybrane wyposażenie seryjne
Model pojazdu | Ford Focus II 1.6 TDCi Amber | Opel Astra III 1.7 CDTi Essentia |
Wspomaganie ukł. kierowniczego | + | + |
Układ ABS | + | + |
Poduszki bezpieczeństwa | 2 | 4 |
Klimatyzacja | + | - |
Elektr. sterowanie szyb w drzwiach | 2 | 2 |
Centralny zamek | - | + |
Radio z CD | - | - |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?