Ford Focus II kontra Opel Astra III

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Nowatorską stylizację pierwszej generacji Focusa zastąpiono łagodnie poprowadzonymi liniami nadwozia
Fot. Zdzisław Podbielski: Nowatorską stylizację pierwszej generacji Focusa zastąpiono łagodnie poprowadzonymi liniami nadwozia
Samochody segmentu C, nazywane kompaktowymi lub średniakami, cieszą się dużą popularnością bo spełniają wymagania odbiorców.

Samochody zaliczane do tzw. segmentu C, nazywane kompaktowymi lub średniakami, cieszą się dużą popularnością w Europie. Nic dziwnego, bo spełniają rozliczne wymagania odbiorców.

 

Nadają się do jazdy w mieście i na dalekie rodzinne wyjazdy. Przy tym jedzie się nimi wygodnie. Czy wszystkimi modelami? Na to pytanie odpowiemy porównując dwa wybrane samochody,

Fot. Zdzisław Podbielski: Focus II na polskim rynku jest sprzedawany od marca 2005 r.
Fot. Zdzisław Podbielski: Focus II na polskim rynku jest sprzedawany od marca 2005 r.

będące reprezentantami tej grupy pojazdów i wywodzące się z Niemiec - największego europejskiego rynku samochodowego.

Do porównania wybraliśmy samochody o podobnych cechach konstrukcyjnych, mające nadwozia typu hatchback z pięcioma drzwiami i napędzane silnikami wysokoprężnymi o podobnej mocy. O najniższym z oferowanych poziomie wyposażenia - w przypadku Focusa II nazywanym Amber, a w przypadku Astry

Fot. Zdzisław Podbielski: Astra trzeciej generacji na polskie drogi trafiła wiosną 2004 r.
Fot. Zdzisław Podbielski: Astra trzeciej generacji na polskie drogi trafiła wiosną 2004 r.

III - Essentia. Uzasadnieniem wyboru niższego poziomu wyposażenia jest cena. "Wykosztowaliśmy" się bowiem już samym zakupem auta z silnikiem diesla.

 

Cechy szczególne

 

Patrząc na nowe generacje - drugą Focusa i trzecią Astry nieodparcie nasuwa się wrażenie, że obie firmy wykonały zdecydowane posunięcia, aby odmienić swoje wyroby. I to w przeciwnych kierunkach. Dotyczy to oczywiście stylizacji nadwozi. Ford zerwał z prostymi, krzyżującymi się liniami nadwozia Focusa I, czyniąc następcę bardziej "spokojnym", z łagodnymi łukami. Opel natomiast w miejsce nobliwej poprzedniczki, wprowadził dynamicznie prezentującą się Astrę III.

Fot. Zdzisław Podbielski: Nowatorską stylizację pierwszej generacji Focusa zastąpiono łagodnie poprowadzonymi liniami nadwozia
Fot. Zdzisław Podbielski: Nowatorską stylizację pierwszej generacji Focusa zastąpiono łagodnie poprowadzonymi liniami nadwozia

Wymienione posunięcia projektantów w przypadku obu porównywanych pojazdów można zaliczyć do udanych i dodać, że Focus II kontynuuje stosowanie bardzo dobrego rozwiązania jakim jest wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół.

 

Silniki

 

W ofercie handlowej obu marek porównywane modele występują z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Wybraliśmy drugie z wymienionych źródła napędu, coraz lepiej postrzegane przez nabywców, ze względu na ich już dużą kulturę pracy i ekonomię eksploatacji.

Focusa II napędza jednostka 1,6 l TDCi o mocy 109 KM, opracowana wspólnie z francuskim koncernem PSA (Peugeot-Citroën), natomiast Astra III jest napędzana jednostką 1,7 l CDTi o mocy 100 KM. Oba silniki uzyskują jednakowe wartości maksymalnego momentu obrotowego -

Fot. Zdzisław Podbielski: Charakterystyczna, wyróżniająca się sylwetka Astry III
Fot. Zdzisław Podbielski: Charakterystyczna, wyróżniająca się sylwetka Astry III

po 240 Nm, ale ten fordowski już przy 1750 obr/min, a oplowski dopiero przy 2300 obr/min. Również moc maksymalna silnika Opla występuje przy większych obrotach niż moc Forda. Odbija się to na elastyczności pracy jednostki pracującej w Astrze, którą trzeba wspomagać częściej używając skrzyni biegów.

Oba silniki mają podobne założenia konstrukcyjne, np. rozrząd z dwoma walkami umieszczonymi w głowicy, bezpośredni wtrysk paliwa systemu common-rail, turbodoładowanie i chłodnicę powietrza doładowywanego. Jednostka Forda jest jednak nowocześniej opracowana.

 

Wrażenia z jazdy

 

Focus jest prawie o 100 mm dłuższy od Astry i ma o 26 mm większy rozstaw osi. Tym chyba trzeba tłumaczyć większą przestronność wnętrza Forda. Wszyscy pasażerowie Focusa mają

Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza nawiązuje do tej z Mondeo
Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza nawiązuje do tej z Mondeo

więcej miejsca nad głowami, a ci siedzący z tyłu więcej miejsca na nogi. Również długość siedzisk przednich i tylnych jest większa w Fordzie i lepiej są podparte uda.

Kierowca ma ergonomicznie rozmieszczone urządzenia kontroli i sterowania w obu pojazdach. Posiada też dobrą widoczność w lusterkach zewnętrznych. W obu pojazdach precyzyjnie działają układy kierownicze z przekładniami zębatkowymi i wspomaganiem hydrauliczno-elektrycznym, ale Ford ma mniejszą średnicę zawracania.

W Astrze może denerwować dźwignia kierunkowskazów

Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza posiada czytelne wskaźniki i jest łatwa w obsłudze
Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza posiada czytelne wskaźniki i jest łatwa w obsłudze

wymagająca precyzyjnego dotykania, aby nie zasygnalizować przeciwny do zamierzonego kierunek skrętu pojazdu.

Wygoda jazdy jest duża w Astrze, ale nieco większa w Focusie. Ma na to wpływ wspomniane już fordowskie wielowahaczowe tylne zawieszenie. Dobrze tłumi ono nierówności nawierzchni i wykazuje jeszcze jedną zaletę - bardzo dobrze stabilizuje pojazd przy dużej prędkości jazdy.

 

Podsumowanie

 

Pomimo utyskiwań z powodu zarzucenia oryginalnego - z ostrymi liniami - wzornictwa nadwozia, Focus drugiej generacji może imponować dużą przestronnością wnętrza i świetnym zachowaniem się w ruchu. Tymi walorami przewyższa wielu konkurentów segmentu C, w tym również Astrę III. Natomiast Opel będzie się bronił dobrą jakością wykonania.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Ford Focus II

1.6 TDCi Amber

Opel Astra III

1.7 CDTi Essentia

Przestronność wnętrza

+

 

Poziom hałasu

remis

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

remis

Cena

 

+

    

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

Ford Focus II

1.6 TDCi

Opel Astra III

1.7 CDTi

Liczba cyl./zaworów

4/16

Pojemność skokowa(cm3
)

1560

1686

Moc maksymalna (KM - obr/min)

109-4000

100-4400

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

240-1750

240-2300

Prędkość maksymalna (km/h)

188

181

Rozpędzanie 0÷100 km/h (s)

10,9

12,3

Rozpędzanie 0÷400 m (s)

18,1

18,7

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

4342/1840/1447

4249/1753/1460

Rozstaw osi (mm)

2640

2614

Pojemność bagażnika (dm3
)

385-1245

350-1270

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3
)

6,2/4,0

6,4/4,2

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

52

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 lub 100 tys. km/12

2 bez limitu km/12

Cena (zł.)

736001)

69100

1)
cena promocyjna 71000 zł.

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Model pojazdu

Ford Focus II

1.6 TDCi Amber

Opel Astra III

1.7 CDTi Essentia

Wspomaganie ukł. kierowniczego

+

+

Układ ABS

+

+

Poduszki bezpieczeństwa

2

4

Klimatyzacja

+

-

Elektr. sterowanie szyb w drzwiach

2

2

Centralny zamek

-

+

Radio z CD

-

-

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty