Ford Focus II kontra Renault Megane
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Ford Focus cieszy się dużym zainteresowaniem polskich nabywców, postanowiliśmy więc skonfrontować drugą generację tego modelu z Renaultem Megane II.
Nie znamy jeszcze ceny ani wyposażenia nowego Focusa, którego sprzedaż rozpocznie się w marcu. Porównujemy więc tylko konstrukcję i własności techniczne pojazdów. Wybraliśmy Focusa II i Megane II w wersji 5-drzwiowej,
napędzanej benzynowym silnikiem o pojemności 2 l.
Cechy szczególne
Nie ulega wątpliwości, że Megane II stara się oczarować nabywców oryginalnym kształtem nadwozia i elektronicznymi gadżetami w rodzaju karty zastępującej kluczyk zapłonu czy wycieraczek z czujnikiem deszczu. Konstrukcja zawieszenia jest inna niż w pierwszej generacji
tego modelu, ale dość prosta. Konstruktorzy Focusa II doszli do przekonania, że lepsze jest wrogiem dobrego i starali się jedynie poprawić istniejące rozwiązania. Focus II ma zbliżony do poprzednika kształt nadwozia i płytę podłogową z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Obaj konkurenci mają niemal identyczny rozstaw osi i porównywalną
przestronność wnętrza. Wysocy osobnicy zasiadający na tylnej kanapie z satysfakcją stwierdzają, że w obu autach jest dużo miejsca nad głową. Zasadnicze różnice dotyczą wielkości bagażnika, który w Megane ma objętość 330 l, a w Focusie – aż o 55 l więcej. Tylna szyba Megane w formie wycinka pobocznicy walca okazuje się zbyt wielkim wyzwaniem dla wycieraczki, której ramię nie przylega równomiernie do półokrągłej
powierzchni, pozostawiając podczas pracy nieoczyszczone pole o znacznej powierzchni. Cofanie autem francuskim w deszczu wymaga więc wprawy i delikatności.
Silniki
Silnik Forda z pojemności 2 l osiąga moc 145 KM. Jednostka napędowa Renault z podobnej pojemności uzyskuje 135 KM,
ale ma za to wyższy maksymalny moment obrotowy osiągany przy niższej liczbie obrotów. W efekcie silnik francuski wyróżnia się dobrą elastycznością i sprawia nieco lepsze wrażenie niż silnik Forda. Auto francuskie ma też nieco lepszą dynamikę podczas rozpędzania na wyższych biegach, jednak różnice te są niewielkie. Za to Focus zużywa w mieście o 1 l paliwa mniej niż Megane.
Własności jezdne
Focus II, podobnie jak jego poprzednik, ma wręcz znakomite własności jezdne. Uzyskano je w dużej mierze dzięki konstrukcji zawieszenia, z wielowahaczową osią tylną. Focus był prekursorem takiego rozwiązania. Z przodu zastosowano
kolumny McPhersona, które ma także Megane. W tylnym zawieszeniu Renaulta zdecydowano się na belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Megane również całkiem dobrze się prowadzi, na miarę możliwości prostego i taniego rozwiązania zawieszenia. Komfort jazdy wyższy jest w Focusie, gdyż dzięki takiej konstrukcji zawieszenia ma ono bardziej miękką
charakterystykę. Na naszych drogach to dobrodziejstwo. W Megane jest dość twardo, gdyż w przeciwnym razie pogorszyłaby się kierowalność pojazdu. Focus ma precyzyjniejszy układ kierowniczy, wspomagany elektryczno-hydraulicznie. W Megane zastosowano wspomaganie elektryczne o zmiennej charakterystyce. Renault ma krótszą
drogę hamowania niż Focus. Nie zmierzono głośności wewnętrznej Forda, w Megane hałas jest niewielki.
Podsumowanie
Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, czy lepszy jest Focus, czy Megane. Obaj konkurenci mają porównywalną przestronność wnętrza i dynamikę. Ford przewyższa Megane pod względem własności jezdnych i wielkością bagażnika. O ewentualnym sukcesie tego modelu zadecyduje jednak cena.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Ford Focus II |
Renault Megane |
Przestronność wnętrza |
Remis |
|
Silnik |
Remis |
|
Poziom hałasu |
Brak danych |
|
Hamulce |
|
+ |
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
+ |
|
Nowoczesność konstrukcji |
+ |
|
Wyposażenie |
Brak danych |
Wybrane dane techniczne:
|
Ford Focus II |
Renault Megane |
Liczba cylindrów/zaworów |
4/16 |
4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1999 |
1998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
145/6000 |
135/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
185/4500 |
191/3750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): |
9,2 |
9,2 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): |
9,5 |
8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
206 |
200 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: |
b.d. |
66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
39,4 |
38,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): |
385 |
330 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): |
55 |
60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): |
5,4/9,8 |
6,4/10,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
434 x 184 x 147 |
421 x 178 x 146 |
Rozstaw osi (cm): |
264 |
263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
b.d. |
2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): |
b.d. |
73 700 |
* - pomiar wg ADAC