Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus RS 2016. Stworzony by cieszyć

Tomasz Szmandra
Ford Focus RS / Fot. Tomasz Szmandra
Ford Focus RS / Fot. Tomasz Szmandra
Ford właśnie uruchomił seryjną produkcję najnowszego Focusa w sportowej odmianie RS, którą mieliśmy okazję sprawdzić m.in. na torze wyścigowym. W salonach sprzedaży już można zamawiać to nieprzeciętne auto. Ceny rozpoczynają się od 151 790 zł.
Ford Focus RS / Fot. Tomasz Szmandra
Ford Focus RS / Fot. Tomasz Szmandra

To jest już trzecia generacja Focusa RS. Niby popularnego auta kompaktowego, które jednak w zestawieniu z turbodoładowanym silnikiem o mocy 350 KM i pionierskim układem napędowym przenosi kierowcę w świat ekstremalnych doznań i wyjątkowej radości z jazdy. W przeciwieństwie do swoich poprzedników nowy RS ma nadwozie 5-drzwiowe i napęd na wszystkie koła! 2,3-litrowa, benzynowa jednostka EcoBoost, znana jest z Forda Mustanga, ale została poddana modyfikacjom, które pozwalają na pracę pod większymi obciążeniami. Zmieniono m.in.  głowicę, tuleje cylindrowe i dołożono dodatkową chłodnicę oleju. Maksymalny moment obrotowy wynosi 440 Nm, ale po wciśnięciu pedału gazu do podłogi w funkcji overboost na 15 sekund podnosi się do 470 Nm. Silnik współpracuje z ręczną, sześciostopniową skrzynia biegów, która jest montowana także w wersji ST. Taki zestaw pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy i rozpędzać  to auto do 266 km/h. Jego możliwości mogliśmy sprawdzić m.in. na torze wyścigowym imienia Ricardo Tormo, położonym niedaleko Walencji.

Ale to nie wszystko. Auto posiada także tryb procedury szybkiego startu tzw. Launch Control oraz umożliwia wybór trybu jazdy: Normal, Sport, Track (na tor wyścigowy) oraz Drift! To bodaj pierwszy przypadek, w którym w serynie produkowanym samochodzie oferowany jest system ułatwiający driftowanie. W tym trybie większość momentu wędruje na tył, wydech pracuje w ustawieniu sport, ESP na więcej pozwala, ale układ kierowniczy i zawieszenie działają na normalnie, aby mniejszym oporem podczas skrętu kierownicą i przechyłami nadwozia pozwolić kierowcy lepiej wyczuć co dzieje się z samochodem. Wystarczy więc tylko wcisnąć do oporu pedał gazu podczas wychodzenia z zakrętu, a Ford zaczyna zachowywać się jak mocne auto z tylnym napędem.Warto wspomnieć, że napęd 4x4 opracowany przez firmę GKN we współpracy z inżynierami Forda, umożliwia  przekazanie nawet do 70 procent momentu obrotowego na tylne koła! Oczywiście jest to zabawa dla tych co lubią i potrafią tak jeździć. Ale RS-ka fantastycznie się prowadzi także podczas normalnej jazdy po drogach. Auto trzyma się nawierzchni i potrafi korygować błędy kierowcy nawet podczas dynamicznej jazdy.

Ford Focus RS / Fot. Tomasz Szmandra
Ford Focus RS / Fot. Tomasz Szmandra

A z kim Focus RS będzie rywalizował w gronie tzw. hot hatchy? Przede wszystkim z Volkswagenem Golfem R, który ma nieco mniej koni mechanicznych, bo 300 KM oraz napęd 4x4 oparty na klasycznym haldeksie, ale też ugruntowana pozycje na rynku.

Focus RS kosztuje w Polsce 151 790 zł, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów  w marcu. Zamówienia składane na to auto tylko w Europie już przekroczyły 3100 egzemplarzy, a należy dodać, żę będzie ono sprzedawane w 42 krajach świata, w tym w USA i w Chinach. Co ciekawe, w Polsce już sprzedano całą tegoroczną pulę 78 samochodów, więc kolejni chętni będą musieli nieco poczekać...

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty