Ford Focus Sedan. Stylistyka nadwozia/wnętrze
Co ciekawe, Ford Focus pod koniec zeszłego roku przeszedł obszerny lifting, ale na rynku w Chinach. Na europejską kurację odmładzającą przyjdzie nam jeszcze poczekać kilka miesięcy. Na zabicie czasu Ford zaserwował nam kolejną wersję nadwoziową – sedan. Do tej pory mieliśmy standard – 5-drzwiowy hatchback i praktyczne kombi w wielu odmianach wyposażeniowych. Bardzo doceniam to, jak Focus może być elastyczny. Mocna i bezkompromisowa wersja ST zadowoli nawet wybrednych miłośników sportowej jazdy. Dla tych, którym zależy na mobilności i funkcjonalności, przygotowano wersję Active, dostępną z nadwoziem hatchback i kombi, która ma nieco zwiększony prześwit, znacznie lepiej radzi sobie w trudniejszych warunkach (oczywiście nie w terenie) i nie straszne jej leśne ścieżki czy wyższe krawężniki.
Testowana odmiana sedan to propozycja dla tych, którzy nie potrzebują dużego i przestronnego bagażnika, ale 5-drzwiowa wersja hacthback do nich nie przemawia. Sedan ma w sobie pierwiastek premium, choć wiem, że w odniesieniu do modelu z segmentu C, to określenie jest mocno na wyrost. Z drugiej jednak strony mamy przecież przedstawicieli w tym nurcie tj. Mercedes Klasy A oraz CLA, Audi A3 Limousine oraz BMW Serii 2. Focus Sedan raczej nie należy do „śmietanki”, ale prezentuje się bardzo ładnie i zgrabnie. W testowanej odmianie co prawda nie imponował dużymi felgami czy dodatkami, ale w opcjonalnym wyposażeniu odmiany Connected (sedan dostępny jest tylko w tym wariancie), można dokupić 17-calowe obręcze, szklany dach czy też reflektory Full LED (statyczne). Tutaj cel jest jeden – skusić jak najwięcej firm, które zdecydują się na zakup auta dla flot. Z jednej strony nieźle opracowany cennik i przyzwoite wyposażenie, z drugiej reprezentacyjne nadwozie.
We wnętrzu znajdziemy to, co w każdym Focusie, czyli bardzo praktyczne rozwiązania, ergonomię, tradycyjne przyciski, nieskomplikowany system i wygodę. Nie ma tu miejsca na efektowne dodatki i gadżety. Trzeba również przyznać, że stylistycznie auto już nieco odbiega od tego, co oferują najnowsi konkurenci. Jest tradycyjnie i być może, odrobinę staroświecko. Dla jednych to wada, dla innych zaleta, bowiem brak dotykowych paneli i manii przenoszenia wszystkich przycisków do systemu i na ekran dotykowy, to ogromna zaleta w postaci wygody obsługi. Wszystko jest pod ręką i na swoim miejscu. Miejsca jest pod dostatkiem, również na tylnej kanapie. W końcu nadwozie mierzy aż 4647 mm długości. To przekłada się również na wystarczającą pojemność bagażnika – 417 litrów w standardowym ustawieniu oparć kanapy.
Ford Focus Sedan. Silnik i spalanie
Pod maską testowanego egzemplarza pracował silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z momentem obrotowym na poziomie 170 Nm. To trzycylindrowa jednostka benzynowa o bardzo przyzwoitej kulturze pracy i charakterystyce, oczywiście jak na silnik o takiej konstrukcji. Manualna skrzynia 6-biegowa to ogromna zaleta tego auta. Przekładnia pracuje precyzyjnie, skoki lewarka są krótkie, a każda zmiana biegu szybka i dająca sporą satysfakcję. Oczywiście nie ma mowy o sportowej jeździe, ale przyspieszenie i jazda w mieście czy też w trasie nie nastręcza trudności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 10 sekund, a prędkość maksymalna to 200 km/h. W zupełności wystarczy do codziennego przemieszczania się.
Według deklaracji producenta, auto spala średnio około 5,6 l/100km. Osiągnięcie takiego wyniku w trasie to żadna trudność, w mieście należy doliczyć co najmniej litr, ale i tak myślę, że wynik poniżej 7 l/100km jest w zupełności zadowalający. Bardzo zadowalające jest również prowadzenie. Focus zawsze dawał sporo frajdy z jazdy bez względu na wersję. Podobnie jest tutaj. Układ kierowniczy jest precyzyjny i świetnie odpowiada na polecenia kierowcy. Zawieszenie jest zestrojone komfortowo, ale ma ujędrnioną charakterystykę, dzięki czemu Focus pokonuje szybsze łuki z gracją i pod pełną kontrolą kierowcy. Nadwozie wychyla się minimalnie i trzeba naprawdę nerwowych ruchów, aby wyprowadzić je z równowagi. W testowanym egzemplarzu zastosowano bazowe, 16-calowe obręcze z oponami o dość słusznym profilu, które dodatkowo tłumiły drobne nierówności. Bardzo zdroworozsądkowa, choć mało efektowna konfiguracja.
Ford Focus Sedan. Ceny i wyposażenie
Ford Focus Sedan na chwilę obecną występuje jedynie w odmianie Connected. To druga od dołu wersja, wyposażona standardowo m.in. w 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, automatycznie włączane reflektory główne, reflektory LED dla świateł mijania, halogenowe dla świateł drogowych, kamerę cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, radioodtwarzacz z SYNC 3, DAB+ i nawigacją satelitarną czy też klimatyzację manualną. Auto w takiej wersji i z testowanym przeze mnie silnikiem 1.0 EcoBoost 125 KM to koszt 90 400 złotych. Dodatkowo możemy dopłacić za opcjonalny lakier (od 2200 do 3200 złotych), 17-calowe felgi (1550 złotych) czy też statyczne reflektory LED (3200 złotych). Najdroższe jest panoramiczne okno dachowe – aż 6200 złotych.
Podsumowanie
Ford Focus Sedan to bardzo ciekawe auto, które celuje w potrzeby specyficznej grupy klientów. Mam jednak wrażenie, że poza tą grupą – głównie klienci flotowi – trudno będzie znaleźć odbiorców na ten samochód. Dodatkowo tylko jedna wersja wyposażenia podkreśla wspomniany cel Forda. Mimo to z chęcią zobaczyłbym na rynku odmianę ST-Line z ładnymi felgami i sportowymi dodatkami. To mógłby być ciekawy kąsek dla tych, którzy szukają auta oryginalnego, ale nie mają możliwości sięgnąć po wspomniany wcześniej segment premium.
Zalety:
- to Focus – nadal wygląda świetnie;
- mnóstwo przestrzeni we wnętrzu;
- nienaganna ergonomia;
- bardzo dobre prowadzenie;
- rozsądne wyposażenie za rozsądną cenę;
- niskie spalanie.
Wady:
- tylko jedna wersja wyposażenia do wyboru.
Porównanie Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) do wybranych konkurentów:
| Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) | Mazda 3 Sedan 2.0 e-SKYACTIV-G 150 KM (MT6) | Toyota Corolla Sedan 1.5. Valvematic 125 KM (MT6) |
Cena (zł, brutto) | od 90 400 | od 99 900 | od 79 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 |
Długość/szerokość (mm) | 4647/1825 | 4660/1795 | 4630/1780 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1572/1553 | b.d. | 1530/1545 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2725 | 2700 |
Pojemność bagażnika (l) | 417 | 450 | 471 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1251 | 1275 | 1350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 52 | 51 | 50 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 125 | 150 | 125 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 | 213 | 153 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,2 | 9,1 | 12,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 211 | 190 |
Spalanie (l/100km) | 5,6 (WLTP) | 5,8 (WLTP) | 5,6 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 126 | 132 | 127 |
Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?