Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Focus TDCi X100

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcie Witold Blady

 Ford jest jedną z ostatnich firm, które zdecydowały się na wprowadzenie do oferty aut z silnikami Diesla z systemem common-rail.

Teraz systematycznie uzupełnia ofertę, ostatnio w gamie Focusa pojawiła się 100-konna odmiana silnika TDCi o pojemności 1,8 l. I właśnie takie auto, w jubileuszowej wersji na 100-lecie firmy, w redakcyjnym teście.

W 1990 roku tylko 14 proc. sprzedawanych w Europie samochodów wyposażonych było w silniki Diesla. W 2000 już ponad 30 proc., a prognozy na 2005 rok przewidują, że blisko co drugie auto będzie zasilane olejem napędowym. W nowych silnikach rodziny TDCi wykorzystano wtrysk wstępny, eliminując spotykane w silnikach Diesla szarpnięcia podczas przyspieszania, co pozwala także lepiej wykorzystać mieszankę pod względem energetycznym. Nowością jest samodzielna redukcja poziomu hałasu powstającego podczas procesu spalania. W bloku silnika umieszczono czujnik piezoelektryczny rejestrujący wibracje kadłuba. System wykrywający hałas zmienia ustawienia wstępnego wtrysku obniżając hałas pracy silnika.

Na stulecie istnienia firmy Ford wypuścił dwie serie specjalne - 100 i X100. W pierwszej do standardu należy manualna klimatyzacja, w drugiej automatyczna. Poza nią bez dopłat otrzymamy cztery poduszki gazowe - dla kierowcy, pasażera i boczne, wspomaganie układu kierowniczego, ABS, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, centralne ryglowanie zamków i halogeny. Trochę dziwi na tej liście brak np. skórzanej kierownicy. Na liście opcji znalazły się kontrola trakcji, lakier metalik i duży wybór radioodtwarzaczy.

Wnętrze
W momencie wprowadzania Focusa na rynek awangardowo stylizowane wnętrze szokowało, trzeba przyznać, że deska rozdzielcza ma dość odważne, ostre linie, które nie wszystkim muszą się podobać. Nam jednak przypadły do gustu, nieco gorzej jest z ergonomią, do części przełączników trzeba się przyzwyczajać, na przykład nietypowo rozwiązano sterowanie wycieraczkami, trzeba odrobiny czasu, by intuicyjnie trafiać do przycisku otwierającego klapę bagażnika - umieszczono go wysoko, po lewej stronie kierownicy. Próżno za to szukać w kabinie dźwigni otwierania klapy silnika. Focus to pierwszy samochód, w którym pokrywę silnika otwiera się... kluczykiem. Zamek ukryto pod znaczkiem Forda na atrapie.

Nadwozie
Choć Focus nie jest pierwszym autem linii New Edge Design, jego ostre linie ciągle mogą szokować. Po niedawno przeprowadzonym liftingu Focus nieco wyszlachetniał. Uroku dodają mu np. przykryte przezroczystym kloszem reflektory, zintegrowane z kierunkowskazami. Nadkola są bardzo wyraźnie zaznaczone, nietypowe są także tylne światła, umieszczone wysoko w słupkach. Do wyboru są cztery warianty nadwozia - kombi, czterodrzwiowy sedan i dwa hatchbacki: trzy- i pięciodrzwiowy. Nam zdecydowanie najbardziej przypadł do gustu trzydrzwiowy hatchback. W planach jest także minivan, na razie jednak wciąż nie wiadomo, kiedy pojawi się na rynku.

Silnik
Jednostka TDCi o pojemności 1,8 litra i mocy 100 KM poszerzyła gamę silników Focusa. W ofercie pozostaną aktualnie dostępne wersje z silnikami TDCi o mocy 115 KM i Diesel starszej generacji TDDi o mocy 90 KM. Wyposażony w 100-konny silnik TDCi Focus przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,6 sek., a maksymalna prędkość wynosi 185 km/h. Średnie spalanie wg producenta wynosi 5,3 l oleju napędowego na 100 km. Nam takie wyniki udawało się uzyskiwać co najwyżej podczas spokojnej jazdy na trasie. Nieco częstsze korzystanie z pedału gazu powoduje wzrost spalania do około 6,5-7 l/100 km. Dopiero szybka jazda z wykorzystaniem pełnej mocy silnika jest w stanie zmusić Focusa do spalania większej niż 7,5 l/100 km ilości paliwa.

Podsumowanie
Focus, choć produkowany jest od kilku lat i ma wielu młodszych rywali ciągle znajduje wielu nabywców. Amatorów przysparzają mu nie tylko znakomite właściwości jezdne, ale także bogate wyposażenie, zwłaszcza w testowanej wersji X100.

Ford Focus a konkurencja

Model Ford Focus Citroen Xsara Volkswagen Golf
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1753 1997 1896
Moc maks. (KM) 100 90 100
Maks. moment obrotowy (Nm) 240 205 240
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/B T/T
Średnica zawracania (m) 10,9 11,4 10,9
Objętość bagażnika (dm sześc.) 350 408 330
Długość (mm) 4170 4190 4150
Szerokość (mm) 1699 1705 1735
Wysokość (mm) 1480 1405 1440
Rozstaw osi (mm) 2615 2540 2510
Masa własna (kg) 1200 1200 1250
Ładowność (kg) 495 525 510
Prędkość maksymalna (km/h) 185 180 188
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 11,6 13,1 11,3
Zużycie paliwa (l/100 km)
     
Miasto 7,1 7,3 6,8
Poza miastem 4,4 4,2 4,3
Średnie 5,3 5,4 5,2

Wyposażenie

Model Focus X100 Xsara SX Golf Basis
Cena (zł) 59 950 59 300 61 980
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S O
Centralne ryglowanie zamków S S O
Radio O O O
Klimatyzacja S O O
Aluminiowe felgi O O O
S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Focus zdjęcia

Ford Focus dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Focus opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Focus Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł