Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus vs VW Golf vs Toyota Corolla. Co wybrać do 100 tys. zł?

Kamil Rogala
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?Fot. Archiwum
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?Fot. Archiwum
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Wybór aut kompaktowych na rynku jest ogromny. Mówimy nie tylko o tradycyjnych hatchbackach, bowiem w segmencie C znajdziemy również praktyczne kombi oraz sedany z namiastką elegancji. Co więcej, na rynku szaleją także coraz popularniejsze crossovery, które znajdują zainteresowanie coraz większej grupy kierowców. Kuszą między innymi modnym wyglądem, ale również walorami praktycznymi, bowiem nieco wyższe zawieszenie świetnie sprawdza się w mieście, jak również podczas weekendowych wypadów za miasto. Jeśli jednak ktoś stawia na tradycyjne rozwiązania, z pewnością bierze pod uwagę rynkowych weteranów w tym segmencie. Corollę, Golfa i Focusa. Sprawdźmy, co możemy dostać za około 100 tysięcy złotych. W naszym zestawieniu postawimy na najpopularniejszy rodzaj nadwozia w tym segmencie – hatchback.

Ford Focus do 100 tys. zł

Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Fot. Archiwum

Nie dam sobie za to ręki uciąć, ale wydaje mi się, że obecnie oferta Forda Focusa jest jedną z najbogatszych i najbardziej zróżnicowanych na rynku. Mamy tu ogromny wybór wersji wyposażenia, odmian, dodatków itp. Owszem tylko dwie wersje nadwoziowe, ale jeśli dodamy do tego wariant Active, czyli lekko uterenowiony, mamy ofertę niemal kompletną. W sumie do pełni szczęścia brakuje jedynie topowej odmiany RS z napędem na cztery koła (niestety takowej się nie doczekamy) oraz sedana.

Cennik Forda Focusa otwiera odmiana Trend z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM z manualną 6-biegową przekładnią. Za kwotę 78 900 złotych otrzymujemy już dość dynamiczne auto, a w wyposażeniu znajdziemy 16-calowe obręcze stalowe z kołpakami, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, listwy i dolne części zderzaka nielakierowane, reflektory LED ze światłami drogowymi halogenowymi oraz światłami do jazdy dziennej LED, podstawowy radioodtwarzacz z małym ekranem, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu i najważniejsze systemy bezpieczeństwa. Można powiedzieć, że „minimum socjalne” mamy i w sumie niewiele potrzeba więcej. Ale skoro posiadamy około 100 000 złotych do wydania, możemy pokusić się o mocniejszy 125-konny silnik 1.0 EcoBoost za 82 400 lub jednostkę wysokoprężną 1.5 EcoBlue o mocy 120 KM za 91 000 złotych. A i tak zostanie sporo na dodatki np. obowiązkowy tempomat za 300 złotych czy też dwustrefową automatyczną klimatyzację za 2500 złotych.

Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Fot. Archiwum

Odmiana bazowa Focusa nie grzeszy jednak bogactwem wyposażenia oraz… opłacalnością. O wiele lepszym wyborem jest nieco wzbogacona wersja Trend Edition. Na przykład za 92 700 złotych otrzymamy model z silnikiem 1.5 EcoBlue o mocy 120 KM. W porównaniu do wersji podstawowej, w tym modelu znajdziemy dodatkowo 16-calowe felgi aluminiowe, chromowane wstawki, relingi dachowe w wersji kombi (dopłata 4000 złotych), przednie światła przeciwmgielne, konsolę centralną z podłokietnikiem, sportowe fotele oraz radio z dużym ekranem. Nadal zostanie sporo na dodatki, a w tej odmianie można pokusić się już o pakiety. Obowiązkowym zakupem jest Pakiet Technology za 2000 złotych obejmujący między innymi adaptacyjny tempomat, automatyczne wycieraczki, rozpoznawanie znaków czy też system automatycznego sterowania światłami drogowymi. Za 1750 złotych otrzymamy również Pakiet Parking z kamerą cofania, wsparciem podczas parkowania oraz zabezpieczeniami krawędzi drzwi. Warto także dokupić system ostrzegania o samochodach w martwym polu za 2000 złotych.

Dysponując kwotą około 100 000 złotych możemy również pokusić się o odmianę Titanium, a to już zwiastuje świetne wyposażenie. Co prawda na topowe silniki wysokoprężne nie starczy (2.0 EcoBlue 150 KM z automatyczną skrzynią 8-stopniową – 112 450 złotych), ale możemy pokusić się o model z silnikiem 1.0 EcoBoost 125 KM z 8-biegowym automatem za 99 650 złotych. Jeśli zrezygnujemy z automatu, starczy na model z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM. A co dostaniemy w wyposażeniu? Między innymi więcej wstawek z aluminium, tylne światła częściowo w technologii LED, system bezkluczykowy, elektrycznie składane lusterka, wyświetlacz o przekątnej 4,2 cala między zegarami, automatyczną klimatyzację dwustrefową, tempomat, podłokietnik na tylnej kanapie oraz oświetlenie ambientowe.

Za podobne pieniądze kupimy również odmianę ST-Line. Na przykład 1.5 EcoBoost 182 KM z manualną skrzynią za 96 700 złotych. Tutaj dostaniemy więcej sportowych dodatków, między innymi 17-calowe obręcze aluminiowe, przednie światła przeciwmgielne LED, sportowe zawieszenie oraz zderzaki z serii ST-Line, tapicerkę w czerwonymi akcentami, aluminiowe wstawki i akcenty czy też ciemną podsufitkę. Nie zapominajmy o odmianie Active, czyli hatchback z cechami crossovera. Co prawda kwota około 100 000 złotych nie pozwala nam zaszaleć, ale w tej kwocie zmieścimy silnik 1.0 EcoBoost 125 KM za 92 800 lub mocniejszą jednostkę 1.5 EcoBoost 150 KM za 99 050 złotych. Oczywiście w obu przypadkach ze skrzynią manualną. Wybierając słabszą odmianę starczy jeszcze na Pakiet Parking za 2500 złotych, Pakiet Comfort za 3300 i/lub Pakiet Winter m.in. z podgrzewanymi fotelami i kierownicą.

Volkswagen Golf do 100 tys. zł

Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Fot. Archiwum

Volkswagen Golf w momencie rynkowego debiutu nie rozpieszczał wyborem i nieco odstraszał wysoką ceną, ale w chwili publikacji artykułu wybór był już spory, a cennik zachęcał sporymi rabatami. Co ciekawe, praktycznie w każdej odmianie wyposażeniowej, biorąc pod uwagę ceny promocyjne, jesteśmy w stanie zmieścić się w okolicach 100 000 złotych, oczywiście wybierając odpowiednią jednostkę napędową lub rezygnując z dodatkowych pakietów.

Najdroższą odmianą bazową o nazwie po prostu Golf, jest wersja z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM z manualną skrzynią biegów. Za 89 290 złotych otrzymamy niewiele, choć w porównaniu do Focusa, „minimum socjalne” zostanie spełnione z nawiązką. Auto będzie wyposażone w podstawowe reflektory LED, światła do jazdy dziennej LED, tylne lampy również w technologii LED, fotel kierowcy z regulacją wysokości, kierownicę multifunkcyjną (bez skóry), najważniejsze systemy bezpieczeństwa z asystentem zjazdu i podjazdu, system bezkluczykowy, automatyczną klimatyzację jednostrefową, podstawowe radio z wyświetlaczem 8,25 cala, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, obręcze stalowe etc. Nie jest źle!

Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Fot. Archiwum

Oczywiście dołożenie do odmiany Life jest bardzo zalecane, bowiem nie dość, że wyposażenie jest bogatsze, to na dodatek mamy szerszy wybór jednostek napędowych oraz dedykowanych pakietów. Za 100 090 złotych otrzymamy na przykład wersję z silnikiem 1.5 eTSI 150 KM z przekładnią DSG, ale jeśli ktoś chce zaoszczędzić i nie zależy mu na automatycznej przekładni i miękkiej hybrydzie, może wybrać odmianę z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM z manualną skrzynią za 90 390 złotych. W standardzie dostanie tutaj automatyczną regulację reflektorów, światła do jazdy dziennej LED, światła autostradowe, komfortowe fotele z regulacją wysokości i odcinka lędźwiowego, skórzaną kierownicę multifunkcyjną, podłokietnik z tyłu, oświetlenie ambientowe, podłokietnik z przodu, większy wyświetlacz przed kierowcą czy też 16-calowe felgi aluminiowe. Starczy również na pakiet Business (3350 złotych) z alarmem, czujnikiem deszczu, podstawowym asystentem pasa ruchu oraz w pełni elektrycznymi lusterkami.

Poniżej 100 000 złotych dostaniemy również dwa modele w odmianie Style (1.5 TSI o mocy 130 lub 150 KM), ale zmieścimy się również w cenie przy odmianie R-Line. Będzie to odmiana 1.5 TSI o mocy 130 KM z manualną skrzynią 6-biegową za 98 190 złotych. Co lepiej wybrać? Jeśli komuś zależy na lepszym wyposażeniu, z pewnością Style, bowiem tutaj w standardzie dostajemy pełne reflektory LED z przodu (R-Line dostaje wersję podstawową), światła z funkcją statycznego doświetlania zakrętów, czy też elektrycznie regulowane fotele ergoActive z podstawową funkcją masażu. Wersja R-Line kusi z kolei możliwością wyboru trybów jazdy, ciemną podsufitką, progresywnym wspomaganiem czy też 17-calowymi felgami aluminiowymi w standardzie.

Toyota Corolla do 100 tys. zł

Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Fot. Archiwum

Toyota Corolla zdecydowanie wyróżnia się pod względem stylistyki, co jest dość nietypowe, jak na tą japońską markę, która przecież słynęła ze spokojnych, stonowanych aut. Tutaj mamy zdecydowanie dynamiczną sylwetkę nawet w podstawowej odmianie Active. I tu ciekawostka – za mniej niż 100 000 złotych, a dokładnie za 92 900 złotych dostaniemy podstawowy model hybrydowy z silnikiem 1.8 Hybrid 122 KM z przekładnią e-CVT. To naprawdę interesująca propozycja, a w standardzie w wersji Active dostajemy między innymi inteligentny tempomat adaptacyjny, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, światła do jazdy dziennej w technologii LED oraz światła główne w wersji podstawowej LED, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektryczne szyby z przodu i z tyłu a nawet dwustrefową klimatyzację automatyczną.

Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi
Wybór nowego auta w określonej kwocie tylko z pozoru wydaje się prosty. Mnogość ofert oraz różnorodność wyboru nawet miłośnikowi motoryzacji, który śledzi rynek, może skutecznie utrudnić wybór. Sytuacja komplikuje się, gdy dysponując kwotą około 100 tysięcy złotych chcemy wybrać auto kompaktowe. Golf? Corolla? A może Focus? Na co się zdecydować?

Fot. Archiwum

Co ciekawe, w zakładanym budżecie mieści się również ta sama wersja silnikowa w wyposażeniu Comfort, choć tutaj zostaje nam zaledwie 100 złotych na pół baku paliwa. No chyba, że zdecydujemy się na wersją benzynową 1.2 Turbo o mocy 116 KM z manualną (81 400 złotych) lub automatyczną skrzynią biegów (87 900 złotych). Tutaj oprócz wymienionych wyżej elementów dostajemy między innymi 16-calowe felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne w technologii LED, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 8 cali, kamerę cofania, chromowane wstawki we wnętrzu czy też gałkę dźwigni zmiany biegów i kierownicę obszytą skórą. Opcji dodatkowych jest bardzo dużo, ale w tej wersji wyposażenia każda dodatkowa pozycja przekracza nasz budżet. Jeśli wybraliśmy napęd konwencjonalny, starczy nam m.in. na Pakiet Tech za 3500 złotych, w skład którego wchodzi m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, inteligentny system automatycznego parkowania (S-IPA), elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, cyfrowy prędkościomierz, podgrzewane fotele przednie, elektryczna regulacja podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy itp. Zdecydowanie warto dopłacić. Tyle samo kosztuje Pakiet Style, w którym znajdziemy 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 225/45 R17, światła główne w technologii LED, nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, przyciemniane szyby tylne czy też podłokietnik w pierwszym rzędzie siedzeń obszyty skórą. Warto również wspomnieć, że odmiany GR Sport oraz Executive są poza zasięgiem, bowiem startują od poziomu co najmniej 120 900 złotych.

Który model wybrać?

Wybór jest z pewnością trudny, bowiem kwota około 100 000 złotych nie pozwala nam wyczerpać możliwości oferty żadnego z modeli – w każdym musimy godzić się na pewne kompromisy. Albo lepsze wyposażenie, albo automatyczna skrzynia biegów, albo mocniejszy silnik.

Najwięcej zabawy zapewni z pewnością Ford Focus w odmianie ST-Line z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 182 KM z manualną skrzynią 6-biegową. Auto będzie wyglądało dynamicznie, sportowo, zapewni również takowe doznania za sprawą sportowo zestrojonego zawieszenia. Dla tych, którzy szukają odrobiny luksusu w oszczędnym wydaniu, przygotowano odmianę Titanium z silnikiem wysokoprężnym 1.5 EcoBlue o mocy 120 KM. Można także zdecydować się na 8-biegową przekładnię automatyczną z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM. Jest także odmiana Active, która daje namiastkę crossovera, ale nie zostanie wiele na dodatki i gadżety.

Volkswagen Golf to najświeższa propozycja. To niemal klasyka gatunku. Każda odmiana z modelu na model staje się coraz bardziej dopracowana. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy szukają bogatego wyposażenia i sprawdzonej jednostki napędowej, a taką jest silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM. Oszczędny, dynamiczny, a w zestawieniu z 6-biegowym manualem, potrafi dać odrobinę sportowych doznań. Jeśli zdecydujemy się poświęcić bogatsze wyposażenie, zdołamy za nieco większą kwotę – 100 090 złotych – otrzymać odmianę z przekładnią DSG i miękką hybrydą.

Toyota Corolla z kolei kusi hybrydowym napędem. Owszem, nie w topowej odmianie 2.0 Dynamic Force o mocy 184 KM, również dwie topowe wersje wyposażenia GR Sport i Executive są poza zasięgiem, ale silnik hybrydowy 1.8 Hybrid 122 KM oraz bezstopniowa przekładnia eCVT zapewnią bezproblemową eksploatację na lata. To również dość przyszłościowe rozwiązanie, które nie obawia się zaostrzonych norm emisji spalin, stref transportu bezemisyjnego etc. W zestawie dostajemy również bardzo przyzwoite wyposażenie i niebanalny wygląd.

Porównanie polecanych modeli

 

Ford Focus (ST-Line) 1.5 EcoBoost 182 KM (M6)

Volkswagen Golf (Life) 1.5 eTSI 150 KM (A7)

 

Toyota Corolla (Comfort) 1.8 Hybrid 122 KM (eCVT)

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzyna

4/16/miękka hybryda

4/16/hybryda

Pojemność skokowa (cm3)

1497

1498

1789

Moc maksymalna (KM/obr/min)

182/6000

150/5000

122/5200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/1600

250/1500-3500

142/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,3

8,5

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

222

224

b.d.

Pojemność bagażnika (l)

375

381

361

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

50

43

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,6

4,6

3,4

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4378/1825/1452

4284/1789/1491

4370/1790/1435

Rozstaw osi (mm)

2700

2619

2640

Masa własna (kg)

1424

1285

1345

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

3/12

Cena (zł)

96 700

100 090

99 900

 

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty