Ford - historia marki

Mariusz Michalak
Ford Custom Station Wagon / Fot. Ford
Ford Custom Station Wagon / Fot. Ford
Henry Ford wcale nie skonstruował samochodu najwcześniej, ale pomimo tego i tak na stałe zapisał się w historii motoryzacji. Wszystko zaczęło się od tego, że jako dziecko z wielkim zainteresowaniem przyglądał się pojazdom napędzanym parą. Tak rozpoczęła się jego fascynacja samochodami, która doprowadziła do powstania jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie.
Fot. Ford
Fot. Ford

Henry Ford przyszedł na świat w 1863 roku w amerykańskiej rodzinie farmerskiej. Już jako piętnastolatek konstruuje swój pierwszy silnik parowy, a następnie wyjeżdża do Detroit gdzie pracuje w Edison Illuminating Comp i awansuje na stanowisko głównego inżyniera. Na powstanie pierwszego prototypu pojazdu musimy poczekać do 1896 roku. Trzy lata później Ford został jednym z założycieli Detroit Cadillac Company, jednak z powodu konfliktu ze współudziałowcami wycofuje się z interesu i zakłada własne przedsiębiorstwo. Jako kapitał na jego uruchomienie posłużyła wygrana Forda w wyścigu z kierowcą Aleksandrem Wintonem w 1901 roku. Tym razem także nie potrafił dojść do porozumienia ze wspólnikami i występuje ze spółki. Nie rezygnuje jednak tak szybko i w 1903 roku zakłada Ford Motor Company. Warto dodać, że w 1919 roku syn Henry'ego – Edsel odkupił wszystkie akcje i firma zaczęła w całości należeć do rodziny Fordów.

Ford Model T Touring / Fot. I, Lglswe, licencja Creative Commons 3.0
Ford Model T Touring / Fot. I, Lglswe, licencja Creative Commons 3.0

W 1908 roku pojawia się jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli – Model T, który powstawał do 1927 roku. Mimo stwierdzenia Henry'ego Forda, że „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny", model T produkowany był także w innych kolorach, ale najwięcej było jednak czarnych. Za jego napęd odpowiadał silnik spalinowy czterocylindrowy, czterosuwowy o pojemności skokowej 2898 cm3 i mocy 22,5 KM, a charakterystyczna była dwustopniowa przekładnia obiegowa zawieszona na kole zamachowym. To właśnie to auto zmotoryzowało Amerykę, ale było to możliwe dzięki wprowadzeniu w roku 1913 taśmy produkcyjnej, która pozwoliła na tyle zwiększyć produkcję, że można było obniżyć cenę pojazdu. Sprawiło to, że na Forda T mogło sobie pozwolić coraz więcej osób, a dodatkowo wprowadzono kredyty na zakup samochodu. Przez 19 lat wyprodukowano aż 15 milionów tego auta.

Kolejny samochód Forda pojawia się w 1927 roku. To Model A, który także cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony nabywców. Napędzany był silnikiem czterocylindrowym, dysponował mocą 40 KM i wyróżniał się m.in. hamulcem na cztery koła, trójbiegową przekładnią oraz hydraulicznymi amortyzatorami.

Ford Custom Station Wagon / Fot. Ford
Ford Custom Station Wagon / Fot. Ford

Okres II wojny światowej to czas przestawienia produkcji na potrzeby wojska. Budowano Fordy GPW, które były bliźniaczo podobne do Jeepa Willysa. W USA w latach 1941-1942 produkowano także samochód osobowy – V8 Business Coupe. Auto miało silnik o pojemności 4,0 litra i mocy 100 KM. Do produkcji cywilnych pojazdów powrócono w 1947 roku. Wtedy umiera także Henry Ford. Całkiem nowy model pojawia się na rynku w 1950 roku. To Ford Custom, który był produkowany przez 22 lata, a początkowo stał się popularnym samochodem w korpusach dyplomatycznych.     

Na początku lat 50. XX wieku zaczęto planować dwumiejscowy model sportowy. Projekt jednak został odłożony w czasie, a wtedy General Motors wypuszcza na rynek podobne auto - Chevrolet Corvette. Wtedy Ford odpowiada modelem Thunderbird. Do jego napędu posłużyły silniki V6 i V8, a moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Auto dysponowało 228 KM mocy i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy.

Ford Mustang Coupe 1964 / Fot. Ford
Ford Mustang Coupe 1964 / Fot. Ford

W 1964 roku do produkcji zostaje wprowadzony model Mustang. Początkowo auto miało się nazywać Allegro, ale ostatecznie zadecydowano, że wolność, prędkość, siłę i jednocześnie Amerykę może symbolizować mustang. Cechowała go prostota, a do wyboru były jednostki napędowe od 101 do 320 KM mocy. W 2013 roku została zaprezentowana szósta generacja tego kultowego auta.

Ford Thunderbird i Mustang to nie jedyne modele, które zapewniły Fordowi sławę, a koncern rozwija produkcję swoich aut także na innych kontynentach.  Do  Europy wprowadzony zostaje Taunus 12M - miał cztery cylindry i 38 KM mocy. Złośliwi o tym samochodzie mówili nie inaczej jak Ford 79, gdyż producent doliczył się właśnie 79 zalet tego auta. W 1959 roku pojawia się Ford Anglia 105E, który wyposażony został w oszczędny, czterocylindrowy, krótkoskokowy silnik górnozaworowy. Wcześniej pojazd przeszedł testy w tunelu aerodynamicznym, co zaowocowało tylną szybą osadzoną  w stosunku do pokrywy bagażnika pod ostrym kątem. W Europie do legendy Forda przyczynił się także model Capri z 1969 roku, którego bardzo popularna  była wersja 2000 GT. Auto posiadało silnik o pojemności 2,0 litrów i mocy 90 KM oraz cechowało się bogatym wyposażeniem.

Ford Escort / Fot. Ford
Ford Escort / Fot. Ford

Od 1967 do 2000 roku w Europie oraz od 1981 do 2003 roku w Ameryce Północnej produkowany jest model Escort. Początkowo Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,1, 1,3 i 1,6 litra. W 1975 roku pojawia się jego druga seria, która jest faceliftingiem pierwszej, a zmiany pojawiają się w 1980 roku wraz z wprowadzeniem trzeciej generacji. W ofercie dostępne się nowe silniki, napęd z tyłu przeniesiono na przód, a następnie pojawiają się kolejne wersje nadwozia m.in. hatchback i kabriolet. Niewielki lifting pojazd przechodzi w 1986 roku, a wraz z pojawieniem się wersji MK V, auto otrzymuje szesnastozaworowy silnik 1,8, a później wersję 2,0 l produkującą 150 KM. Duża zamiana stylistyki Forda nastąpiła też w 1995 roku, a trzy lata później Escorta zastąpił Focus. Od 1984 do 1994 roku produkowany jest model Scorpio, a od 1976 roku dostępny jest Ford Fiesta.

Ford Fiesta / Fot. Ford
Ford Fiesta / Fot. Ford

Obecnie Ford oferuje m.in. model Ka, który budowany jest w fabryce Fiata w Bielsku-Białej, Fiestę, Focusa, Mondeo, vany C-Maxa, S-Maxa i Galaxy. Pierwszym SUV-em Forda był model Kuga a produkowane są także dostawcze modele Transit oraz Transit Connect.

Najważniejsze daty z historii marki

1863 – na świat przychodzi Henry Ford

1878 – Henry Ford konstruuje swój**pierwszy silnik parowy

1896 – pierwszy prototyp pojazdu

1903 – powstaje Ford Motor Company

1908 – Model T

1913 – wprowadzenie taśmy produkcyjnej

1927 – nowy Model A

1941 – Ford GPW i Ford V8 Business Coupe

1947 – umiera Henry Ford  

1950 – Ford Custom

1955 – Ford Thunderbird

1959 – Ford Anglia 105E

1964 – Ford Mustang**

1965 – Ford Transit 

1967 – Ford Escort  

1969 – Ford Capri **

1976 – Ford Fiesta

1985 – Ford Scorpio **

1993 ** Ford Mondeo **

1995 **– **Ford Galaxy

1996 **Ford Ka **

1998 **Ford Focus**

2002 ** Ford Fusion  **

2003 **Ford C-Max**

2006 **Ford S-Max **

2008 **Ford Kuga**

2012 **– **Ford B-Max 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty