Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Kuga. Najbardziej zelektryfikowany model Forda

Ryszard M. Perczak
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?Fot. Ryszard M. Perczak
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?Fot. Ryszard M. Perczak
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?

Ford Kuga. Który do miasta, a który na autostradę? 

Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?
Fot. Ryszard M. Perczak

Ford bardzo świadomie dobrał rodzaje napędu do określonego rodzaju użytkowania samochodu. Kuga z „miękką” hybrydą oraz „zwykłą” dedykowane są przede wszystkim tym kierowcom, którzy częściej korzystają z auta w mieście, na krótszych dystansach. Dlaczego? Turbodiesel z „miękką” hybrydą szybciej startuje np. spod świateł. Właśnie w takim momencie motor spalinowy jest wspomagany silnikiem elektrycznym. Wtedy bowiem potrzebny jest duży moment obrotowy aby samochód sprawnie ruszył z miejsca. Elektryczna pomoc jednostce spalinowej skutkuje nie tylko lepszym startem, ale również mniejszym spalaniem oleju napędowego, bo wysiłek diesla jest mniejszy.

Także Kuga z hybrydą FHEV i PHEV lepiej odnajdą się w wolniejszym ruchu miejskim, za to z częstymi hamowaniami. Jednocześnie plug-in jest bardziej uniwersalna, gdyż poza możliwością doładowania akumulatora z zewnątrz i poruszania się (do 53 km) tylko na prądzie ma także silnik spalinowy, który w razie potrzeby (gdy w akumulatorze trakcyjnym prąd się skończy) będzie niezastąpiony na dłuższej trasie. Natomiast Kuga wyłącznie z napędem spalinowym będzie samochodem zdecydowanie najbardziej pożądanym właśnie podczas częstych i długich wypraw, w czasie których czas na doładowywanie baterii może być pewnym utrudnieniem.
Dlatego przed wyborem tego modelu trzeba się głęboko zastanowić, które rozwiązanie okaże się dla nas najrozsądniejsze jeśli chodzi o sposób korzystania z samochodu, a także biorąc pod uwagę jego cenę.

Ford Kuga. SUV, SUV i coupe?

Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?
Fot. Ryszard M. Perczak

Najnowsza Kuga to już trzecie pokolenie tego modelu. Jego debiut miał miejsce w roku 2008. Podobnie, jak dwa poprzednie także to najnowsze reprezentuje markę Ford w gronie aut typu SUV. Jednak tym razem postarano się aby sylwetka tego samochodu była jeszcze bardziej dynamiczna, sportowa. Niektórzy w jego tylnej części, patrząc na linię opadającego dachu, dopatrują się cech coupe.

Dzięki m.in. takim zabiegom stylistycznym i w ten sposób ukształtowanej „wysportowanej” sylwetką najnowszy Ford Kuga już z daleka zwraca na siebie uwagę. W porównaniu z poprzednim modelem ten nowy jest dłuższy i szerszy, ale jednocześnie niższy. Jednocześnie takie elementy jak np. charakterystyczny grill pozwalają bezbłędnie w tym modelu rozpoznać samochód marki Ford.

Ford Kuga. Hybryda ładowana na pokładzie

Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?
Fot. Ryszard M. Perczak

Zespół napędowy w Fordzie Kuga ze „zwykłą” hybrydą tworzą silnik benzynowy, dwuipółlitrowy o mocy 190 KM oraz jednostka elektryczna. Jego uzupełnieniem jest stosunkowo niewielka bateria trakcyjna o pojemności 1,1 kWh. Przeniesienie napędu, niezależnie od tego czy napędzane są tylko koła przednie czy też obu osi odbywa się poprzez bezstopniową skrzynię automatyczną eCVT. Mówiąc o napędzie wszystkich kół trzeba wiedzieć, że te na tylnej osi otrzymują go (dzięki systemowi Haldex) z silnika spalinowego poprzez wał mechaniczny.

Jak w każdym tego typu napędzie mieszanym prąd do akumulatora jest produkowany na pokładzie samochodu podczas hamowania. Proces rekuperacji w tym Fordzie jest bardzo skuteczny, gdyż dość często silnik elektryczny przejmuje inicjatywę wyłącznego napędu np. podczas ruszania czy w trakcie manewrów na parkingu.

Nową Kugę wyposażono w szereg systemów wspomagania kierowcy. Przygotowano je z myślą o zwiększeniu pewności za kierownicą, ograniczeniu wysiłku i podniesieniu bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Są to m.in: adaptacyjny tempomat, wzbogacony o system Stop & Go i system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości. W nowym Fordzie Kuga zadebiutował np. nowy system utrzymania na pasie ruchu z asystentem monitorowania tzw. martwego pola. Monitoruje on czy w martwym polu lusterek nie znajduje się inny pojazd, a w przypadku ryzyka kolizji lekko „szarpie” kierownicę, aby ostrzec kierowcę i skłonić go do rezygnacji z manewru zmiany pasa ruchu.

Są jeszcze w tym modelu i to już niezależnie od rodzaju napędu dwa bardzo przydatne „patenty”. Pierwszy, chociaż inni także go niekiedy mają, to specjalne dźwignie do składania oparć tylnej kanapie ulokowane po obu stronach bagażnika. Drugim, bardzo praktycznym wyposażeniem Forda Kuga (i to już jest tylko rzecz spotykana w Fordach) to oryginalne osłonki na krawędziach drzwi wysuwające się po ich otwarciu. Dzięki nim użytkownicy Fordów nie są sprawcami uszkodzeń stojących obok pojazdów.

Ford Kuga. Wszystko „jak na talerzu”

Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?
Fot. Ryszard M. Perczak

Obsługa Forda Kuga z hybrydą FHEV niczym się nie różni od tego co znajdziemy w innych Fordach. Początkowo może zaskoczyć jedynie sposób wybierania przełożenia (jazda do tyłu-R, w przód - D, parking-P) poprzez pokrętło znajdujące się na konsoli centralnej. Ponadto do dyspozycji kierowcy oddano, wybieranych przyciskiem pięć trybów jazdy m.in. Eco, Normal i Sport, które zmieniają charakterystykę zawieszenia i pracy układu kierowniczego. Ciekawy jest tryb: głęboki śnieg lub piasek. Ich nazwy mówią same za siebie.

Średnie spalanie jakie uzyskaliśmy podczas jazd testowych hybrydowym Fordem Kuga nie przekraczało 5,2 l/100 km wtedy, gdy bardzo ostrożnie obchodziliśmy się z pedałem gazu w trybie Eco. Jeśli w trybie Sport nie zwracaliśmy uwagi na spalanie jadąc z prędkością autostradową średnie zużycie przekraczało nieco 8,5 l/100 km. Hybryda FHEV nie lubi szybkiej, dynamicznej jazdy. Samochód jest dość ciężki i wysiłek wkładany przez napęd na jego rozpędzenie skutkuje gwałtownym wzrostem zużycia benzyny. Jeżdżąc hybrydą, nie tylko tym Fordem, trzeba pamiętać o specyfice tego napędu.

Jednocześnie nawet w czasie szybkiej jazdy czy wykonywania zdecydowanych manewrów np. skrętów Ford Kuga zachowywał się bardzo przewidywalnie. Słynne już fordowskie zawieszenie nie dawało kierowcy żadnych powodów do obaw.
Testowane egzemplarze miały wyposażenie ST Line co miało znaczenie w odbieraniu Kugi jako samochodu efektownego nie tylko na zewnątrz, ale także eleganckiego w kabinie. Miały w tym swój udział chociażby obszycia kierownicy czy metalowe nakładki pedałów.

Ford Kuga. Nie zabija ceną

Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano nowego Forda Kuga. Początkowo były to jedynie samochody wyposażone w napędy konwencjonalne tzn. z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Te ostatnie także z tzw. miękką hybrydą. Na początku tego roku do salonów dilerskich wjechały pierwsze egzemplarze Kugi z hybrydami plug-in (PHEV), a ostatnio ruszyła produkcja także wariantów ze „zwykłymi” hybrydami (FHEV). W ten sposób kompaktowy SUV Forda może się pochwalić niezwykle szeroką (kto wie czy nie najszerszą) gamą napędów do wyboru. Do kompletu brakuje jedynie Kugi z napędem wyłącznie elektrycznym. Jednak kto wie, może wkrótce?
Fot. Ryszard M. Perczak

W podstawowej wersji Trend nowy Ford Kuga został wyceniony na 99 900 zł. W tym wariancie jest napędzany tylko silnikiem benzynowym 1,5 l o mocy 120 KM. Auto ma w tylko przedni napęd i sześciobiegową przekładnię manualną. Ceny Kugi ze „zwykłą” hybrydą zaczynają się od kwoty 131 300 zł. Aby kupić ten sam model, ale z napędem 4 x 4 trzeba wydać przynajmniej 151 800 zł.

 

 

Podstawowe dene techniczne Ford Kuga Hybrid FWD i jego bezpośrednich konkurentów: 

Model

Ford Kuga Hybrid FWD

Toyota RAV4

FWD

Hyundai Tucson Hybrid FWD

DANE TECHNICZNE

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność
(ccm)


2488

2494

1598

Moc maks. (KM)

190

218

230

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

b.d.

221

350

Skrzynia biegów

eCVT

eCVT

automatyczna

6-stopniowa

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

190

180

193

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.)

9,4

8,4

8,0

WYMIARY

Długość (m)

4,62

4,60

4,50

Szerokość (m)

1,88

1,85

1,86

Wysokość (m)

1,68

1,68

1,65

Rozstaw osi (m)

2,71

2,69

2,68

Pojemność bagażnika (l)

475 - 645

580

620

Dopuszczalne obciążenie dachu (kg)

b.d.

100

b.d.

WAGA

Ładowność (kg)

b.d.

b.d.

b.d.

Masa własna (kg)

1701

1700

b.d.

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

2215

2270

b.d.

CENA

Cena modelu od (zł)

131 300

113 900

137 900

 Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty