Nie bez powodu mówi się, że samochody są kupowane oczami. To czy auto podoba się wizualnie może zadecydować o wyborze bardziej niż jego cena, renoma marki, pojemność silnika czy nowe technologie, które trafiły na pokład. Patrząc na nową, poliftingową Kugę trudno pozbyć się wrażenia, że właśnie w takich klientów celuje Ford, bo crossover wygląda naprawdę dobrze.
Kuga po raz pierwszy pojawiła się w 2008 r. Poprzedził ją samochód koncepcyjny o nazwie Iosis X zaprezentowany dwa lata wcześniej. Nowy crossover stał się naturalnym spadkobiercą Forda Maverica. Auto zaprojektowano według zasad Kinetic Design, podobnie jak modele S-Max czy Mondeo. Pod koniec 2010 r. Kuga przeszła facelifting. Jej kolejna generacja została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2013 r. Natomiast obecny kształt samochód zyskał pod koniec 2016 r.
Mocne odświeżenie wizualne
Facelifting bardzo mocno wpłynął na wygląd auta. Pojazd otrzymał nowy przód, przez co przypomina większy model Edge. Przeprojektowane zostały reflektory oraz zastosowano nową, masywną atrapę chłodnicy. Przy okazji liftingu wprowadzono nowy silnik wysokoprężny 1.5 TDCi o mocy 120 KM oraz zmodyfikowano jednostki 2.0, które mają: 150 i 180 KM.
Wnętrze pojazdu przeprojektowano w niewielkim zakresie – przeniesiono kilka przycisków i przełączników, zastosowano nową kierownicę oraz nowy system multimedialny SYNC3 z 8-calowym ekranem dotykowym. Z wnętrza Forda zniknął tradycyjny hamulec ręczny, a zastąpił go przycisk elektrycznego hamulca pomocniczego. Pojawiły się również nowe wzory tapicerki oraz odświeżone aplikacje dekoracyjne. W gamie zadebiutowały dwie wyróżniające się wyglądem wersje stylizacyjne - sportowa ST Line oraz luksusowa Vignale.
Diesel wiecznie żywy
Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w 150-konny silnik Diesla o pojemności dwóch litrów. Wysoki moment obrotowy (maksymalnie 370 Nm) świetnie współgra z napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów. Kudze nie brakuje też mocy. Auto osiąga prędkość 100 km/h po 10 sekundach od startu. Jego maksymalna prędkość wynosi 194 km/h. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu, diesel pracujący pod maską Forda potrafi być naprawdę oszczędny. Średnie spalanie w cyklu mieszanym kształtuje się w przedziale 5-6 l/100 km. Gdy kierowca ma ochotę podróżować nieco dynamiczniej, zużycie potrafi wzrosnąć nawet do 10 l/100 km.
Napęd na wszystkie koła w Fordzie nie jest stały. Podobnie jak w zdecydowanej większości aut tego segmentu, tylna oś dołącza się w momencie wykrycia poślizgu przednich kół. Zawieszenie należy do przyjemnych, pomimo charakterystycznej dla Forda sztywności. Wysoki prześwit pozwala mieć pewność, ze crossover poradzi sobie zarówno z podjeżdżaniem pod krawężniki, jak i na nierównych nawierzchniach dróg w mniej zurbanizowanych terenach.[page_break]
Środek nowej Kugi, pomimo niewielkich zmian w stosunku do poprzednika, prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie. Deskę rozdzielczą ozdabia głęboko osadzony w konsoli środkowej 8-calowy ekran dotykowy. Materiały wykończeniowe sprawiają wrażenie wysokojakościowych. Próżno szukać tu trzeszczących plastików czy marnych tworzyw. Skórzane fotele są wygodne, odpowiednio trzymają na boki, a siedzisko jest odpowiednio długie i szerokie.
Wewnątrz miejsca wystarczy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, chociaż wysokim osobom siedzącym z tyłu może odrobinę brakować przestrzeni na kolana. Dużą zaletą nowej Kugi jest możliwość regulowania nachylenia oparcia tylnej kanapy, co nie tylko pozwala lepiej dostosować pozycję na siedzisku, ale również umożliwia zwiększenie przestrzeni bagażowej.
Rodzinny, kompaktowy crossover
Dla rodzin z dziećmi niezwykle przydatne mogą okazać się stoliki montowane na tylnej części siedzeń kierowcy i pasażera. Po ich rozłożeniu pasażerowie mogą np. skorzystać z urządzeń mobilnych lub wygodniej zjeść posiłek. Ci mniejsi z chęcią umieszczą tam zabawki czy zamienią stoliki w pracownię malarską. Rodzinny i użytkowy charakter przejawia się również w liczbie schowków, które znaleźć można w Kudze – nie zabraknie miejsca zarówno na drobiazgi, jak i większe przedmioty. Do ciekawostek należy zaliczyć przetwornicę z 230-voltowym gniazdkiem (takie jak w każdym domu), które zostało umieszczone na wysokości tunelu środkowego przed tylną kanapą. Umożliwia to wygodne ładowanie np. laptopa, bez konieczności korzystania z powerbanku.
Microsoft Ford
Nowoczesny charakter Forda jest widoczny również w konsoli środkowej. Umieszczony w niej ekran dotykowy wspiera system SYNC3. Oprogramowanie opracowane we współpracy z Microsoftem pozwala nie tylko zarządzać funkcjami samochodu, zmieniać stacje radiowe i utwory czy aktywować nawigację. Z myślą o użytkownikach smartfonów, poza komunikacją poprzez Bluetooth, udostępniono opcję podłączenia telefonu do pojazdu za pomocą kabla USB. Daje to szansę korzystania z poziomu konsoli środkowej z aplikacji dostępnych w smartfonie – np. ze Spotify.
W związku z rozbudowanymi możliwościami systemu infotainment możliwe staje się również posługiwanie się systemami MirrorLink, Android Auto oraz Apple CarPlay. Najbardziej użyteczny jest ten ostatni. Na wyświetlacz Forda trafia większość opcji znanych z iPhone’ów – dostęp do wiadomości, kontaktów, połączeń, podcastów, audiobooków, odtwarzacza muzyki czy map. Projektanci Kugi, w związku z koniecznością stałego podłączenia smartfona do gniazda USB, pomyśleli również o innych użytkownikach auta. W podłokietniku znalazło się miejsce na 2 złącza USB – można podłączyć drugie urządzenie do ładowania lub umieścić na stałe nośnik z muzyką. Systemem infotainment w nowej Kudze można również sterować za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy.
Bagażnik Forda nie należy do największych w segmencie. Do dyspozycji jest 456 litrów przestrzeni, którą można maksymalnie powiększyć do 1653 litrów. Dla porównania Nissan Qashqai ma 410-litrowy bagażnik, natomiast Mazda CX-5 – 506-litrowy. W załadunku pomaga znajdujący pod zderzakiem czujnik wykrywający ruch. Klapa otwiera się automatycznie po umieszczeniu np. stopy w odpowiednim punkcie. Można nią sterować również z poziomu kluczyka czy wnętrza auta.
Testowany przez nas Ford Kuga z silnikiem diesla 2.0 o mocy 150 KM, manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła w najtańszej wersji wyposażenia kosztuje ok. 116 tys. zł. Auto skonfigurowane podobnie do testowanego przez nas egzemplarza, czyli wersja Titanium, jest o ok. 20 tys. zł droższe. W tej cenie można dostać również Renault Kadjara z dieslem 1.6 dCi o mocy 130 KM, manualną skrzynią biegów, napędem na cztery koła w wersji wyposażenia Night & Day. Za podobną kwotę uda się również skonfigurować Mazdę CX-5 w wersji SkyMotion z dieslem 2.2 (150 KM) i również napędem na wszystkie koła oraz skrzynią manualną.
Podsumowanie
Nowa Kuga może się podobać. Model ten ma szansę powalczyć o klientów z Nissanem. To wygodne auto o dobrych właściwościach jezdnych, wyposażone w wiele udogodnień i pomimo małych wad nie zdziwi nas pojawienie się na ulicach większej liczby „amerykańskich grilli”.
Plusy:
- nowoczesny, muskularny design, auto zyskało „amerykański” charakter
- wysokiej jakości materiały wykorzystane w środku
- drobne udogodnienia takie jak gniazdko 230 V, stoliki za fotelami czy regulowane oparcia kanapy tylnej
Minusy:
- głęboko osadzony wyświetlacz centralny, który utrudnia dostęp do boków wyświetlacza
- wysokim pasażerom zasiadającym na tylnej kanapie może zabraknąć miejsca na wysokości kolan
Ford Kuga i wybrani konkurenci - dane techniczne oraz ceny:
Marka/model | Ford Kuga II 2018 Titanium | Nissan Qashqai II 2018 N-Connecta | Mazda CX-5 II SkyMotion |
Cena (zł) | 127 720 | 122 450 | 131 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV-5d | SUV-5d | SUV-5d |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4 524/1 838/1 689 | 4 394/1 806/1 595 | 4 550/1 840/1 675 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d. | 1560/1560 | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2 690 | 2 646 | 2 700 |
Masa własna (kg) | 1 614 | 1 460 | 1 480 |
Pojemność bagażnika (l) | 456 | 410 | 506 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 65 | 56 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1 997 | 1598 | 2191 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr/min | 150 KM przy 3500 | 130 KM przy 4000 | 150 KM przy 4500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 370 Nm przy 2000 | 320 Nm przy 1750 | 380 przy 2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,1 | 10,5 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 190 | 204 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 4,9 | 5 |
Emisja CO2 (g/km) | 135 | 129 | 142 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?