Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Kuga. Test crossovera po face liftingu

Bartłomiej Pobocha
Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?fot. Bartłomiej Pobocha
Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?fot. Bartłomiej Pobocha
Czy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać klientów do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?

Nie bez powodu mówi się, że samochody są kupowane oczami. To czy auto podoba się wizualnie może zadecydować o wyborze bardziej niż jego cena, renoma marki, pojemność silnika czy nowe technologie, które trafiły na pokład. Patrząc na nową, poliftingową Kugę trudno pozbyć się wrażenia, że właśnie w takich klientów celuje Ford, bo crossover wygląda naprawdę dobrze.

Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając
Ford Kuga - test

Czy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?

fot. Bartłomiej Pobocha

Kuga po raz pierwszy pojawiła się w 2008 r. Poprzedził ją samochód koncepcyjny o nazwie Iosis X zaprezentowany dwa lata wcześniej. Nowy crossover stał się naturalnym spadkobiercą Forda Maverica. Auto zaprojektowano według zasad Kinetic Design, podobnie jak modele S-Max czy Mondeo. Pod koniec 2010 r. Kuga przeszła facelifting. Jej kolejna generacja została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2013 r. Natomiast obecny kształt samochód zyskał pod koniec 2016 r.

Mocne odświeżenie wizualne

Facelifting bardzo mocno wpłynął na wygląd auta. Pojazd otrzymał nowy przód, przez co przypomina większy model Edge. Przeprojektowane zostały reflektory oraz zastosowano nową, masywną atrapę chłodnicy. Przy okazji liftingu wprowadzono nowy silnik wysokoprężny 1.5 TDCi o mocy 120 KM oraz zmodyfikowano jednostki 2.0, które mają: 150 i 180 KM.

Wnętrze pojazdu przeprojektowano w niewielkim zakresie – przeniesiono kilka przycisków i przełączników, zastosowano nową kierownicę oraz nowy system multimedialny SYNC3 z 8-calowym ekranem dotykowym. Z wnętrza Forda zniknął tradycyjny hamulec ręczny, a zastąpił go przycisk elektrycznego hamulca pomocniczego. Pojawiły się również nowe wzory tapicerki oraz odświeżone aplikacje dekoracyjne. W gamie zadebiutowały dwie wyróżniające się wyglądem wersje stylizacyjne - sportowa ST Line oraz luksusowa Vignale.

Diesel wiecznie żywy

Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając
Ford Kuga - test

Czy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?

fot. Bartłomiej Pobocha

Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w 150-konny silnik Diesla o pojemności dwóch litrów. Wysoki moment obrotowy (maksymalnie 370 Nm) świetnie współgra z napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów. Kudze nie brakuje też mocy. Auto osiąga prędkość 100 km/h po 10 sekundach od startu. Jego maksymalna prędkość wynosi 194 km/h. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu, diesel pracujący pod maską Forda potrafi być naprawdę oszczędny. Średnie spalanie w cyklu mieszanym kształtuje się w przedziale 5-6 l/100 km. Gdy kierowca ma ochotę podróżować nieco dynamiczniej, zużycie potrafi wzrosnąć nawet do 10 l/100 km.

Napęd na wszystkie koła w Fordzie nie jest stały. Podobnie jak w zdecydowanej większości aut tego segmentu, tylna oś dołącza się w momencie wykrycia poślizgu przednich kół. Zawieszenie należy do przyjemnych, pomimo charakterystycznej dla Forda sztywności. Wysoki prześwit pozwala mieć pewność, ze crossover poradzi sobie zarówno z podjeżdżaniem pod krawężniki, jak i na nierównych nawierzchniach dróg w mniej zurbanizowanych terenach.[page_break]

Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając
Ford Kuga - test

Czy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?

fot. Bartłomiej Pobocha

Środek nowej Kugi, pomimo niewielkich zmian w stosunku do poprzednika, prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie. Deskę rozdzielczą ozdabia głęboko osadzony w konsoli środkowej 8-calowy ekran dotykowy. Materiały wykończeniowe sprawiają wrażenie wysokojakościowych. Próżno szukać tu trzeszczących plastików czy marnych tworzyw. Skórzane fotele są wygodne, odpowiednio trzymają na boki, a siedzisko jest odpowiednio długie i szerokie.

Wewnątrz miejsca wystarczy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, chociaż wysokim osobom siedzącym z tyłu może odrobinę brakować przestrzeni na kolana. Dużą zaletą nowej Kugi jest możliwość regulowania nachylenia oparcia tylnej kanapy, co nie tylko pozwala lepiej dostosować pozycję na siedzisku, ale również umożliwia zwiększenie przestrzeni bagażowej.

Rodzinny, kompaktowy crossover

Dla rodzin z dziećmi niezwykle przydatne mogą okazać się stoliki montowane na tylnej części siedzeń kierowcy i pasażera. Po ich rozłożeniu pasażerowie mogą np. skorzystać z urządzeń mobilnych lub wygodniej zjeść posiłek. Ci mniejsi z chęcią umieszczą tam zabawki czy zamienią stoliki w pracownię malarską. Rodzinny i użytkowy charakter przejawia się również w liczbie schowków, które znaleźć można w Kudze – nie zabraknie miejsca zarówno na drobiazgi, jak i większe przedmioty. Do ciekawostek należy zaliczyć przetwornicę z 230-voltowym gniazdkiem (takie jak w każdym domu), które zostało umieszczone na wysokości tunelu środkowego przed tylną kanapą. Umożliwia to wygodne ładowanie np. laptopa, bez konieczności korzystania z powerbanku.

Microsoft Ford

Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając
Ford Kuga - test

Czy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?

fot. Bartłomiej Pobocha

Nowoczesny charakter Forda jest widoczny również w konsoli środkowej. Umieszczony w niej ekran dotykowy wspiera system SYNC3. Oprogramowanie opracowane we współpracy z Microsoftem pozwala nie tylko zarządzać funkcjami samochodu, zmieniać stacje radiowe i utwory czy aktywować nawigację. Z myślą o użytkownikach smartfonów, poza komunikacją poprzez Bluetooth, udostępniono opcję podłączenia telefonu do pojazdu za pomocą kabla USB. Daje to szansę korzystania z poziomu konsoli środkowej z aplikacji dostępnych w smartfonie – np. ze Spotify.

W związku z rozbudowanymi możliwościami systemu infotainment możliwe staje się również posługiwanie się systemami MirrorLink, Android Auto oraz Apple CarPlay. Najbardziej użyteczny jest ten ostatni. Na wyświetlacz Forda trafia większość opcji znanych z iPhone’ów – dostęp do wiadomości, kontaktów, połączeń, podcastów, audiobooków, odtwarzacza muzyki czy map. Projektanci Kugi, w związku z koniecznością stałego podłączenia smartfona do gniazda USB, pomyśleli również o innych użytkownikach auta. W podłokietniku znalazło się miejsce na 2 złącza USB – można podłączyć drugie urządzenie do ładowania lub umieścić na stałe nośnik z muzyką.  Systemem infotainment w nowej Kudze można również sterować za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy.

Ford Kuga - testCzy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając
Ford Kuga - test

Czy można zdetronizować lidera segmentu kompaktowych crossoverów? Atak na pozycję Nissana Qashqaia przypuszcza Ford, do wyścigu stawiając poliftingową Kugę. Czy amerykański producent ma szansę dorównać Japończykom i przekonać do masywnego i muskularnego wyglądu crossovera?

fot. Bartłomiej Pobocha

Bagażnik Forda nie należy do największych w segmencie. Do dyspozycji jest 456 litrów przestrzeni, którą można maksymalnie powiększyć do 1653 litrów. Dla porównania Nissan Qashqai ma 410-litrowy bagażnik, natomiast Mazda CX-5 – 506-litrowy. W załadunku pomaga znajdujący pod zderzakiem czujnik wykrywający ruch. Klapa otwiera się automatycznie po umieszczeniu np. stopy w odpowiednim punkcie. Można nią sterować również z poziomu kluczyka czy wnętrza auta.

Testowany przez nas Ford Kuga z silnikiem diesla 2.0 o mocy 150 KM, manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła w najtańszej wersji wyposażenia kosztuje ok. 116 tys. zł. Auto skonfigurowane podobnie do testowanego przez nas egzemplarza, czyli wersja Titanium, jest o ok. 20 tys. zł droższe. W tej cenie można dostać również Renault Kadjara z dieslem 1.6 dCi o mocy 130 KM, manualną skrzynią biegów, napędem na cztery koła w wersji wyposażenia Night & Day. Za podobną kwotę uda się również skonfigurować Mazdę CX-5 w wersji SkyMotion z dieslem 2.2 (150 KM) i również napędem na wszystkie koła oraz skrzynią manualną.

Podsumowanie

Nowa Kuga może się podobać. Model ten ma szansę powalczyć o klientów z Nissanem. To wygodne auto o dobrych właściwościach jezdnych, wyposażone w wiele udogodnień i pomimo małych wad nie zdziwi nas pojawienie się na ulicach większej liczby „amerykańskich grilli”.

Plusy:

  • nowoczesny, muskularny design, auto zyskało „amerykański” charakter
  • wysokiej jakości materiały wykorzystane w środku
  • drobne udogodnienia takie jak gniazdko 230 V, stoliki za fotelami czy regulowane oparcia kanapy tylnej

Minusy:
- głęboko osadzony wyświetlacz centralny, który utrudnia dostęp do boków wyświetlacza
- wysokim pasażerom zasiadającym na tylnej kanapie może zabraknąć miejsca na wysokości kolan

Ford Kuga i wybrani konkurenci - dane techniczne oraz ceny:

Marka/modelFord Kuga II 2018 TitaniumNissan Qashqai II 2018 N-ConnectaMazda CX-5 II SkyMotion
Cena (zł)127 720122 450131 900
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV-5dSUV-5dSUV-5d
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4 524/1 838/1 6894 394/1 806/1 5954 550/1 840/1 675
Rozstaw kół: przód/tył (mm)b.d.1560/1560 b.d.
Rozstaw osi (mm)2 6902 6462 700
Masa własna (kg)1 6141 4601 480
Pojemność bagażnika (l)456410506
Pojemność zbiornika paliwa (l)606556
Układ napędowy   
Rodzaj paliwadieseldieseldiesel
Pojemność (cm3)1 99715982191
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/6manualna/6manualna/6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr/min150 KM przy 3500130 KM przy 4000150 KM przy 4500
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min370 Nm przy 2000320 Nm przy 1750380 przy 2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,110,59,4
Prędkość maksymalna (km/h)194190204
Średnie spalanie (l/100 km)5,24,95
Emisja CO2 (g/km)135129142
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty