Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36077 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Mondeo Hybrid. Na benzynę i prąd

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika.

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski Mondeo to już klasyk koncernu Ford. Auto pod tą nazwą jest produkowane od 1993 roku, a pod koniec 2014 roku na rynek weszła czwarta generacja tego modelu. Mondeo MkV (takie oznaczenie fabryczne nosi obecnie produkowany model) jest pierwszym autem Forda zbudowanym na globalnej platformie segmentu C/D tego koncernu. Ford Mondeo Hybrid produkowany jest tylko w wersji sedan.

W nowej stylistyce

Nadwozie ma cechy, które od ponad dwóch lat charakteryzują każdego nowy model tej marki w Europie. To m.in. atrapa chłodnicy przypominająca auta sportowo-luksusowej marki Aston Martin (w latach 1987-2007 Ford był właścicielem Aston Martina).

Muskulaturę sylwetki nadwozia podkreśla masywna maska silnika z czterema przetłoczeniami. W bocznej linii nadwozia charakterystycznym elementem są lusterka, które przymocowano do drzwi, a nie do słupków A. Taki zabieg nadaje autu sportowy wygląd. Na nowo zaprojektowano reflektory, które są teraz węższe, za to dłuższe. Zastosowano w nich adaptacyjne światła LED – Mondeo jest jednym z pierwszych modeli Forda w Europie, w którym wykorzystano tą technologię.

Z tyłu wyróżniają się światła wykonane z technologii LED, zaś w wersjach z mocniejszymi silnikami także dwie końcówki rur wydechowych zgrabnie wkomponowane w dolny pas zderzaka.

Dyktat elektroniki

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski Nadal atutem Forda Mondeo jest przestronna kabina. Miejsca jest pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i tyłu, gdzie bez większych problemu zmieszczą się trzy osoby. Jednak w wersji Hybrid bagażnik ma mniejszą pojemność. To cena umieszczenia przed tylną osią zestawu baterii. Kufer auta ma pojemność 383 litrów, o 46 litrów mniej niż w zwykłym Mondeo w wersji sedan.

Deska rozdzielcza wygląda okazale, jednak brakuje jej elegancji poprzedniego modelu, gdzie m.in. zastosowano okrągłe wyloty powietrza z chromowanymi pierścieniami. Kokpit w nowym Mondeo wygląda nieco sztampowo, choć nie można odmówić mu nowoczesności. Zastosowanie znalazło tu szereg rozwiązań godnych XXI wieku.

Zobacz także: Ford Grand C-Max. Test rodzinnego Forda

W odróżnieniu od zwykłych wersji tego auta w odmianie Hybrid zestaw zegarów jest nieco inny. Nie ma w im obrotomierza, a po dwóch stronach prędkościomierza wstawiono wyświetlacze komputera pokładowego. Na jednym z nich prezentowane są wskazania energii, zużycia paliwa i obroty silnika. Kierowca ma też do dyspozycji system komunikacji SYNC2. To połączenie systemu audio, nawigacji oraz informacji pokładowej, który można obsługiwać na dotykowym ekranie. Jednak ikony na wyświetlaczu są małe. Trzeba je dość mocno naciskać, a potem długo czekać na przeskok do kolejnych funkcji, co utrudnia ich obsługę podczas jazdy.

Rekompensatą jest wysoki poziom bezpieczeństwa. Mondeo jest pierwszym autem w tym segmencie Europie, które może być wyposażony w nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie. W razie kolizji pasy powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia pięć razy wydajniej, niż w przypadku tradycyjnych pasów.

Na dwa silniki

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski Do napędu Forda Mondeo Hybrid zastosowano zespół składający się z dwóch silników - benzynowego i elektrycznego. Ten pierwszy to jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 140 KM. Wspomaga go silnik elektryczny o mocy 88 kW (120 KM) zasilany przez litowo-jonowy akumulator umieszczony za tylną kanapą. Jego pojemność wynosi 1,4 kWh. Razem moc zespołu napędowego wynosi 187 KM.

Ideą napędu hybrydowego jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. I faktycznie - Mondeo Hybrid nie jest łasy na benzynę. Według danych technicznych średnie spalanie wynosi 4,2 litra na 100 KM, zaś w mieście jest to zaledwie 2,8 l. Podczas testu tak dobrych rezultatów nie udało nam się uzyskać, choć zanotowane wskazania są i tak godne podkreślenia. W mieście spalanie było o litr wyższe od danych fabrycznych, zaś średnie zużycie paliwa nie przekroczyło 5,6 l na 100 km.

Energia z baterii

Przy szybkiej jeździe lub przy niskim poziomie naładowania akumulatora auto napędzane jest tylko silnikiem benzynowym. Natomiast silnik elektryczny w tej fazie pracuje jako alternator ładujący baterie. Są one ładowane także podczas hamowania - to tzw. tryb rekuperacji (zamiana energii kinetycznej w energię elektryczną).

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski Producent informuje, że w trybie elektrycznym Mondeo może rozpędzić się maksymalnie do 135 km/h. W naszym teście silnik benzynowy włączał się juz po przekroczeniu 100 km/h, ale nie jest to wada, bo nie to jest ideą napędu hybrydowego. W mieście na silniku elektrycznym, nie przekraczając prędkości 50 km/h, można przejechać całkiem długi dystans. A podczas jazdy na parkingach czy w miejscach, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości (np. w strefach zamieszkania, w centrach handlowych) pracuje tylko silnik elektryczny. System sam wykryje, kiedy pojemność baterii spadnie do poziomu, kiedy trzeba ja doładować. Wówczas automatycznie włączy się silnik spalinowy.

Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą bezstopniowej przekładni automatycznej. Jej działanie jest nieco zbyt wolne, bo po mocnym naciśnięciu pedału gazu słuchać tylko "wycie" benzynowego silnika zmuszonego do wejścia na wyższe obroty.To jednak częsta przypadłość takich skrzyń biegów, a w Mondeo Hybrid odgłosy pracującego zespołu napędowego zostały znakomicie zneutralizowane. Dobre wyciszenie kabiny, obok niskiego zużycia paliwa, to jeden z głównych atutów tego samochodu.

Ford Mondeo Hybrid i konkurenci

Marka/model

Ford Mondeo Hybrid Titanium

BMW 3 330e

Toyota Prius Premium

Cena (zł)

126 800

177 100

160 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4867/1911/1501

4633/1811/1429

4460/1745/1490

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1599/1595

1531/1572

1525/1520

Rozstaw osi (mm)

2850

2810

2700

Masa własna (kg)

1504

1640

1425

Pojemność bagażnika (l)

383

480

443

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

60

45

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1999

1998

1797

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

Tylna

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

bezstopniowa

automatyczna/8

bezstopniowa

Osiągi

Silnik spalinowy -moc (KM) przy obr./min

140 przy 6000

252 przy 5000

98 przy 5200

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

173 przy 4000

290 przy 4250

142 przy 4000

Silnik elektryczny – moc (kW)

88

65

60

Moment obrotowy (Nm)

240

250

207

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

6,1

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

187

225

180

Średnie spalanie (l/100 km)

4,2

2,1

2,1

Emisja CO2 (g/km)

99

49

49

             

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski

Samochody hybrydowe już na dobre zadomowiły się na polskim rynku. Jednym z takich modeli jest Ford Mondeo Hybrid. Auto jest nowoczesne i mało pali, ale zespół baterii ograniczył pojemność bagażnika / Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Endrju (gość)

    Od kiedy pojemność akumulatora podaje się w kilowatogodzinach?

  • mietek (gość)

    Pojemność w Kilowatogodzinach??? Tak gamonie w Kilowatogodzinach.....bo co ci z amperogodzin jak nie wiesz ile amper pobiera silnik poza tym akumulatory w hybrydach nie są 12 Voltowe tylko mają rózne napięcia. Więc 4000Ah akumulatora 200V a 4000Ah akumulatora 400V to wg ciebie to samo?? W Kilowatogdzinach podaje sie od 15 pojemnośc ak elektryków.....a gamonie zawsze pytają

  • Dziennikarzyna debil (gość)

    Skończ szkol, srednią by znać nazwy jednostek lekcje fizyki. Poza tym nie kłam z cenami bo jeśli piszesz o Toyocie to wersja plag in. Wydawca większości szmatławych dzienników już sięga zenitu

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł