Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Mondeo Kombi kontra Citroen C5 Break

Ryszard Polit
Fot. Citroen:  Citroen C5 kombi ma porównywalną z Fordem Mondeo wielkość kabiny pasażerskiej.
Fot. Citroen: Citroen C5 kombi ma porównywalną z Fordem Mondeo wielkość kabiny pasażerskiej.
Mimo konkurencji ze strony nowych rodzajów nadwozi – kombivanów i minivanów – tradycyjne kombi ma się całkiem dobrze.

Mimo konkurencji ze strony nowych rodzajów nadwozi - kombivanów i minivanów - tradycyjne kombi ma się całkiem dobrze. Nabywcy pozostają wierni sprawdzonym założeniom pojazdu wielofunkcyjnego.

 

Nadwozie typu kombi ma kapitalną zaletę - stawia stosunkowo małe opory aerodynamiczne, w porównaniu np. z wysokimi kombivanami w stylu Renault Kangoo. Klasycznym kombi można więc jechać szybko, nie narażając się na nadmierny hałas. To idealny typ nadwozia na długie, wakacyjne podróże. Porównujemy Forda Mondeo Kombi z Citroenem C5 Break.

 

Cechy szczególne

Fot. Citroen:  Citroen C5 kombi ma porównywalną z Fordem Mondeo wielkość kabiny pasażerskiej.
Fot. Citroen: Citroen C5 kombi ma porównywalną z Fordem Mondeo wielkość kabiny pasażerskiej.

 

Ford Mondeo to “sprawdzona" konstrukcja, wyróżniająca się obszernym bagażnikiem i wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi. Bagażnik o pojemności 540 l w Fordzie może

Fot. Ford:  Ford Mondeo kombi ma długość aż 481 cm – o 5 cm więcej niż Citroen.
Fot. Ford: Ford Mondeo kombi ma długość aż 481 cm – o 5 cm więcej niż Citroen.

imponować, ale nie Citroenowi, którego przestrzeń ładunkowa jest o 25 l większa. Powszechnie znaną cechą francuskiego pojazdu jest hydropneumatyczne zawieszenie, które szczególnie w aucie typu kombi oddaje nieocenione usługi. Nie można narzekać na ciasnotę wnętrza. W obu autach miejsca jest pod dostatkiem.

 

 

Silniki

 

Fot. Citroen:  Silnik 2.0 HDI o mocy 110 KM napędzający Citroena wyróżnia się wysoką kulturą pracy, mającą istotny wpływ na poziom hałasu.
Fot. Citroen: Silnik 2.0 HDI o mocy 110 KM napędzający Citroena wyróżnia się wysoką kulturą pracy, mającą istotny wpływ na poziom hałasu.

Wybraliśmy Mondeo napędzane wysokoprężnym silnikiem TDCi o pojemności 2 l i mocy 116 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, turbosprężarkę i zasilany jest układem common rail. Podobną budowę ma również diesel francuski, z

Fot. Ford:  Wysokoprężny silnik Forda 2.0 TDCi o mocy 116 KM jest dość głośny, ale zapewnia pojazdowi lepszą dynamikę niż silnik Citroena.
Fot. Ford: Wysokoprężny silnik Forda 2.0 TDCi o mocy 116 KM jest dość głośny, ale zapewnia pojazdowi lepszą dynamikę niż silnik Citroena.

tą różnicą, że zastosowano w nim tylko 2 zawory w cylindrze i z pojemności 2 l osiąga moc 110 KM. Różnica między tymi silnikami jest zasadnicza - silnik Forda ma niską kulturę pracy i jest głośny. W konfrontacji z Fordem silnik Citroena jest cichy jak myszka. Obie jednostki napędowe mają zbliżone zapotrzebowanie na paliwo.

 

 

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Citroen:  Tablica przyrządów Citroena nie jest szczytem obecnej mody, jednak zaprojektowaną ją ergonomicznie.
Fot. Citroen: Tablica przyrządów Citroena nie jest szczytem obecnej mody, jednak zaprojektowaną ją ergonomicznie.

Pod względem komfortu jazdy i własności jezdnych Ford z góry stoi na straconej pozycji. Hydropneumatyczne zawieszenie Citroena jest układem aktywnym, który dostosowuje twardość do chwilowych warunków na drodze. Nawet maksymalnie obciążony Citroen zachowuje stały prześwit, który można także regulować indywidualnie. Ford

Fot. Ford:  Tablica przyrządów sprawia wrażenie nowoczesnej.
Fot. Ford: Tablica przyrządów sprawia wrażenie nowoczesnej.

ma klasyczne zawieszenie - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczowa i mimo to, bardzo poprawnie zachowuje się na zakrętach. Przy prędkości 100 km/h Ford jest dwa razy głośniejszy od Citroena i to jest bodaj największy jego mankament. Za to Mondeo jest szybszy od Citroena i ma wydajniejszy układ hamulcowy.

 

 

Podsumowanie

 

Citroen jest autem cichym i zapewniającym wysoki komfort jazdy. Tańszy Mondeo jest pojazdem szybszym i ma skuteczniejszy układ hamulcowy. Porównując jednostki napędowe, należy stwierdzić, że korzystniejsze wrażenie sprawia silnik francuski.

 

 

 

 
                     Nasza ocena: (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 C5 Break

Mondeo Kombi

Przestronność wnętrza

remis

Silnik

+

 
Poziom hałasu

+

 
Hamulce

 +

Dynamika

 +

Zużycie paliwa

remis

Nowoczesność konstrukcji

+

 
Wyposażenie

+

 

 

 

                                               Wybrane dane techniczne:

 

 C5 Break

Mondeo Kombi

Typ silnika

diesel

diesel

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1997

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/4000

116/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

250/1750

280/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,3

11,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,9

7,8

Prędkość maksymalna (km/h):

187

193

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,5

39,8

Pojemność bagażnika (dm3):

565/1660

540/1700

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

66

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/7,6

4,6/7,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

476 x 177 x 152

481 x 181 x 147

Rozstaw osi (cm):

275

276

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł):

97 700

82 110

 

 

                                                        Wyposażenie seryjne:

 

 C5 Break SX

Mondeo Kombi Ambiente

poduszki powietrzne

6

4

układ ABS

s

s

układ wspomagania nagłego hamowania

-

s

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

s/s

s/s

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

s/s

s/o

klimatyzacja manualna/automatyczna

-/s

s/-

radio CD

s

o

centralny zamek

s

s

wspomaganie układu kierowniczego

s

s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty