Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Mondeo kombi kontra Peugeot 407 SW

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit:  Ford Mondeo kombi wygląda solidnie i kto wie, czy właśnie wygląd nie jest źródłem handlowego sukcesu.
Fot. Ryszard Polit: Ford Mondeo kombi wygląda solidnie i kto wie, czy właśnie wygląd nie jest źródłem handlowego sukcesu.
Pesymiści są zdania, że nie ma idealnych rozwiązań – albo samochód jest piękny albo wygodny. A przecież mógłby być i piękny i wygodny.
Fot. Ryszard Polit:  Ford Mondeo kombi wygląda solidnie i kto wie, czy właśnie wygląd nie jest źródłem handlowego sukcesu.
Fot. Ryszard Polit: Ford Mondeo kombi wygląda solidnie i kto wie, czy właśnie wygląd nie jest źródłem handlowego sukcesu.

 

Za samochód piękny uchodzi Peugeot 407, któremu nawet wersja kombi (SW) nie odebrała urody. Wersję kombi zaprezentowano w marcu 2004 r. O 4 lata jest starszy Ford Mondeo, do niedawna wzór wygody wśród aut klasy średniej. Przeprowadzony w 2003 r. face lifting Mondeo nieco pomógł, ale nie zmienił tradycyjnej sylwetki pojazdu. Porównujemy

Fot. Peugeot: Peugeot 407 SW ma ładne nadwozie o ciekawych pomysłach stylistycznych.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 SW ma ładne nadwozie o ciekawych pomysłach stylistycznych.

auta w wersji kombi z silnikami wysokoprężnymi. Mondeo napędzany jest dieslem o pojemności 2 l i mocy 116 KM, a Peugeot - 1,6 l/110 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Peugeot 407 wniósł świeży powiew - nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, to nadal

Fot. Ryszard Polit: Mondeo z silnikiem diesla 2 l/116 KM jest autem nieco szybszym od Peugeota, ale zużywa więcej paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Mondeo z silnikiem diesla 2 l/116 KM jest autem nieco szybszym od Peugeota, ale zużywa więcej paliwa.

rzadkość wśród aut klasy średniej. Ford Mondeo ma wielowahaczowe zawieszenie tylko z tyłu, a z przodu - tradycyjne kolumny McPhersona. Ale Ford jest autem większym od Peugeota, ma też bardziej przestronne wnętrze. Peugeota w wersji sedan krytykowano za małą ilość miejsca na tylnej kanapie. W wersji kombi jest go nieco więcej, ale i tak mniej niż w Mondeo. Ford ma też większy bagażnik o pojemności 540 l, gdy Peugeot - tylko

Fot. Peugeot: Diesel Peugeota o małej pojemności skokowej 1,6 l/110 KM zużywa mniej paliwa niż silnik Mondeo.
Fot. Peugeot: Diesel Peugeota o małej pojemności skokowej 1,6 l/110 KM zużywa mniej paliwa niż silnik Mondeo.

450 l. Za to w aucie francuskim można podnieść do góry samą szybę w tylnej pokrywie, co ułatwia wkładanie do bagażnika mniejszych pakunków. W obu autach tablice przyrządów są zaprojektowane ergonomicznie. W Fordzie bardziej niż w Peugeocie wygodniejsza jest obsługa klimatyzacji.

 

Silniki
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Mondeo nie urzeka urodą, ale jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Mondeo nie urzeka urodą, ale jest czytelna.

 

Do napędu Mondeo wybraliśmy doładowanego turbosprężarką diesla, który z pojemności 2 l osiąga 116 KM mocy. Silnik ten ma po 4 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Natomiast diesel napędzający Peugeota to modna obecnie konstrukcja, która ze stosunkowo małej pojemności 1,6 osiąga 110 KM mocy. Silnik ten jest również zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką o

Fot. Peugeot: Tablica przyrządów Peugeota wygląda nowocześnie.
Fot. Peugeot: Tablica przyrządów Peugeota wygląda nowocześnie.

zmiennej geometrii. Chyba zdawano sobie sprawę z tego, że do napędu dużych aut ta jednostka napędowa może być nieco za słaba, więc dodano funkcję overboost - chwilowego zwiększenia momentu obrotowego po naciśnięciu pedału "gazu" do oporu. Jeżeli nie używamy tej funkcji oszczędniejszym pojazdem jest Peugeot.

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Ryszard Polit: Zaletą Mondeo jest przestronna kabina pasażerska.
Fot. Ryszard Polit: Zaletą Mondeo jest przestronna kabina pasażerska.

 

Wyznawcy starej szkoły konstruowania silników twierdzą, że jednostka napędowa powinna mieć odpowiednio dużą pojemność skokową. Z tego punktu widzenia lepszy jest silnik Forda, który na dodatek zapewnia nieco lepszą dynamikę pojazdowi. Podczas przyspieszania Peugeotem można odnieść wrażenie, że silnikowi zaczyna brakować momentu obrotowego. Wbrew pozorom wielowahaczowe zawieszenie Peugeota nie zapewnia lepszych własności

Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota miejsca nad głową jest nieco mniej niż w Fordzie.
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota miejsca nad głową jest nieco mniej niż w Fordzie.

jezdnych. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że na zakrętach nieco lepiej radzi sobie Ford, od lat stawiany za wzór. Za to Peugeot oferuje wyższy komfort jazdy. Poziom hałasu w obu autach jest porównywalny. Ford ma jednak bardziej skuteczne hamulce i jest w stanie zatrzymać się z prędkości 100 km/h na drodze 38,1 m. Biorąc pod uwagę masę pojazdu, to przyzwoity wynik.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Modeo ma objętość 540 l – więcej niż w Peugeocie.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Modeo ma objętość 540 l – więcej niż w Peugeocie.

 

Podsumowanie

 

Po wyglądzie Mondeo widać już upływający czas, a mimo to Ford nie daje za wygraną. Jego głównymi zaletami są przestronne wnętrze, obszerny bagażnik i świetne własności jezdne. Nowocześniejszy Peugeot zużywa mniej paliwa i jest

Fot. Peugeot: Peugeot ma bagażnik o pojemności 450 l.
Fot. Peugeot: Peugeot ma bagażnik o pojemności 450 l.

znacznie lepiej wyposażony, również w nowoczesne rozwiązania, jak samoczynnie włączające się światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania. Niby niewiele, a jednak miło, jak same migają. Za te i inne udogodnienia trzeba jednak drożej zapłacić - Peugeot kosztuje 94 300 zł, gdy Mondeo o blisko 10 tys. zł mniej.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Ford Mondeo kombi

Peugeot 407 SW 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

 

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Ford Mondeo kombi

Peugeot 407 SW

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1998

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min)

116/4000

110/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

280/1900

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

11,2

13,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

8,2

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

197

189

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,1

39,6

Pojemność bagażnika (dm3
)

540

450

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

58

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,8/7,8

4,7/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

481 x 181 x 146

477 x 181 x 149

Rozstaw osi (cm)

276

273

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

84 790

94 300

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Ford Mondeo

Ambiente

Peugeot 407 SW

SR Komfort

Poduszki powietrzne

4

7

Układ ABS/układ zapobiegający

poślizgowi kół podczas przyspieszania ASR

S/-

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania/

układ stabilizacji toru jazdy ESP

S/-

S/S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Elektrycznie sterowane i

podgrzewane lusterka boczne

-

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD/komputer pokładowy

 

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S

-/S

Automatycznie włączające się światła

awaryjne podczas hamowania

-

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty