Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36336 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Mondeo ST220

Data publikacji: Autor: Witold Blady

Najszybszy z Fordów.

Choć brzmi to zaskakująco, najnowsza i najmocniejsza odmiana Forda Mondeo może stać się groźnym rywalem dla BMW, Mercedesa i Audi. Szybką limuzynę Forda z pewnością wybiorą kierowcy, którzy mają odrobinę "benzyny" we krwi, a przy tym nie chcą się przesadnie rzucać w oczy.

Dużą zaletą usportowionego Mondeo jest fakt, że jest on oferowany w trzech odmianach nadwoziowych - jako sedan, liftback i kombi. Gdyby nie agresywny przedni zderzak i duże, aluminiowe koła, można by pomyśleć, że mamy do czynienia z autem typowo rodzinnym. Nic bardziej mylnego, pod maską topowego Mondeo znajdziemy widlasty, sześciocylindrowy silnik, będący rozwinięciem jednostki znanej już z Mondeo ST200. Trzy litry pojemności, cztery zawory na cylinder i moc 226 KM - to robi wrażenie.

W porównaniu do silnika V6 z "cywilnego" Mondeo, przekonstruowano układ dolotowy i wydechowy, zwiększono wydajność układu chłodzenia i zamontowano chłodnicę oleju. Napęd jest przenoszony na koła przednie za pośrednictwem skrzyni biegów ze specjalnie dobranymi przełożeniami. Tylko dlaczego skrzynia Mondeo ST220 ma tylko pięć przełożeń, skoro mniejszy, tańszy i wolniejszy Focus ST170 ma biegów sześć? Obniżone o 15 mm zawieszenie szybkiego Mondeo ma nastawy dobrane podczas prób na torze wyścigowym. Oprócz systemu ABS i układu typu traction control, każde Mondeo ST220 wyposażone jest seryjnie w odłączalny układ ESP. Przednie fotele Recaro to tylko jeden z elementów na bogatej liście wyposażenia. Listę uzupełniają reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, sześć poduszek gazowych, podgrzewane przednie fotele, skórzana kierownica, radioodtwarzacz ze zmieniaczem na 6 płyt CD, lakier metalizowany, aluminiowe nakładki pedałów, o takich drobiazgach jak elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, czy wspomaganie układu kierowniczego wspominamy tylko dla porządku. Lista opcji obejmuje cztery pozycje - podgrzewaną przednią szybę, czujniki parkowania, elektrycznie sterowany szyberdach i tempomat.

Mondeo ST220 jest najszybszym produkowanym dziś samochodem Forda - przynajmniej do czasu wprowadzenia na rynek Focusa RS. Najlepsze osiągi ma sedan - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,4 sek, zaś prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. Liftback i kombi są minimalnie wolniejsze. A wszystko przy akceptowalnym zużyciu paliwa - producent obiecuje, że auto zużywa niewiele ponad 10 l benzyny na 100 km.

Pora na cenę - Mondeo ST220 do tanich aut z pewnością nie należy, ale gdy porównamy go z rywalami, cena okaże się niezbyt wygórowana. Sedan kosztuje 116 200 zł, liftback jest o 2000 zł droższy, za kombi trzeba zapłacić 122 200 zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • ST220 (gość)

    Ta chłodnica oleju to może by była dobra, gdyby przy niej nie było katalizatora/piekarnika. A tak szlag trafia cały efekt. Całe 16 lat od premiery to piszę i wiem bo mam:)

  • ST220 (gość)

    Pierwszy heheh:)

  • ST220 (gość)

    A te niewiele więcej ponad 10 litrów to chodziło producentowi o 12 do 15 litrów. Od tylu lat producenci samochodów kłamią:)

  • ST220 (gość)

    Reszta się zgadza. Samochód super, silnik super, zawieszenie super. Hamulce do poprawy jak na tą moc i sprzęgło trzeba umiec używać. Clarkson płakał jak sprzedawał:)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł