Jeszcze kilka miesięcy temu Ford w dziedzinie silników Diesla był wyraźnie za konkurentami. Teraz sytuacja radykalnie się zmieniła, wprowadzono do produkcji auta z silnikami wysokoprężnymi z systemem common rail drugiej generacji. Zmiana spodobała się klientom - około połowy sprzedawanych w naszym kraju Fordów Mondeo ma pod maską 130-konny silnik TDCi.
Linia nadwozia przypomina VW Passata, choć Mondeo ma znacznie więcej ostrych linii, podobieństw można doszukać się także wewnątrz auta. Tu najłatwiej zauważyć niemal identyczną jak w Passacie górną część tablicy rozdzielczej, wykonaną z bardzo dobrej jakości tworzywa. Widać Ford postanowił wykorzystać w Mondeo doświadczenia zdobyte wcześniej, przy opracowywaniu wspólnie z Volkswagenem modelu Galaxy.
Już w podstawowej odmianie Mondeo, nazywanej Ambiente, jest nieźle wyposażone. W standardzie znalazło się sześć poduszek gazowych, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, klimatyzacja, wskaźnik temperatury zewnętrznej, a także radioodtwarzacz. W testowym modelu, Ghia X, standardem są także aluminiowe felgi, ksenonowe reflektory, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 płyt CD i skórzana tapicerka.
Na liście opcji znalazły się system ESP, czujniki pomagające przy parkowaniu, czujnik deszczu, podgrzewane fotele i tempomat.
Auto ze 130-konnym silnikiem Diesla jest znacznie bardziej dynamiczne niż wersja z jednostką TDdi o mocy 115 KM. Różnica w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h jest nieznaczna, nowy silnik ujawnia swoje zalety podczas wyprzedzania, ma też wyższą kulturę pracy. Auto jest oszczędne, wprawdzie nie udało nam się uzyskać obiecywanych przez producenta 6 l/100 km, ale i tak wynik na poziomie 7,7 l/100 km jest w tym segmencie rzadkością.
Wnętrze
Próżno w Mondeo szukać tak ekstrawaganckiej deski rozdzielczej jak w mniejszym Focusie. Ale trzeba pamiętać, że klienci wybierający auto segmentu D są z reguły znacznie bardziej konserwatywni niż ci kupujący mniejsze samochody. O wysokiej jakości tworzyw sztucznych już wspominaliśmy, kształt środkowej konsoli to znów ukłon w stronę niemieckich klientów. Wszystko jest na swoim miejscu i poza owalnym zegarem i okrągłościami w zestawie nawiewu i klimatyzacji ma kanciaste kształty. Nieco kłopotów mogą mieć kierowcy pierwszy raz siedzący za kierownicą Forda z obsługą wycieraczek. Ford stosuje inne rozwiązania niż pozostali producenci. Fotele są wygodne, nawet na długiej trasie nie odczuwa się bólu pleców.
Nadwozie
Do wyboru są trzy wersje nadwozia - sedan, liftback i kombi. Do testu wybraliśmy tę trzecią odmianę. Niestety, jest ona od pozostałych aut droższa o 3 tysiące złotych. Linia nadwozia jest harmonijna, tył nie sprawia wrażenia "przyklejonego", co w tego typu samochodach zdarza się dość często. Zgodnie z obowiązującą modą, tylne światła wkomponowano w słupki. Takie rozwiązanie ma także inne zalety - dzięki temu szerokość otworu bagażnika może być większa. Kombi jest dłuższe od innych wersji o 7 cm, dzięki temu bagażnik jest o 40 l większy i mieści 540 l. Po złożeniu tylnych siedzeń Mondeo zmienia się w małą ciężarówkę - po dach mieści 1700 l bagażu.
Silnik
Dwulitrowa jednostka rodziny TDCi imponuje niesamowitym momentem obrotowym. 325 Nm powoduje, że na mokrej nawierzchni trudno ruszyć bez zerwania przyczepności. Na suchym asfalcie jest znacznie lepiej, a przyspieszenie wgniata w fotel. Po uruchomieniu silnika nie tylko na zewnątrz słychać, że to Diesel. Głośny hałas wyraźnie nam o tym przypomina. Nieco lepiej jest po rozgrzaniu jednostki napędowej, złe wrażenie wraca dopiero podczas zmiany biegów, jeśli prędkość obrotowa spadnie wówczas poniżej 2000 obr./min. Mimo tej niedogodności silnik z testowanego przez nas samochodu jest jednym z najnowocześniejszych na świecie.
Podsumowanie
Mondeo w wersji z silnikiem TDCi jest obok modelu ST220 najciekawszym autem w gamie. Łączy bardzo dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. W wersji Ghia X Mondeo TDCi jest niezbyt tanie, kosztuje 101 400 zł, na szczęście w ofercie są tańsze odmiany Trend X, taki - nieco gorzej wyposażony - model to wydatek 83 000 zł.
Ford Mondeo a konkurencja
Model | Ford Mondeo TDCi | Renault Laguna dCi | Citroen C5 HDi |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1998 | 2188 | 2195 |
Moc maks. (KM) | 130 | 150 | 136 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 325 | 320 | 314 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/6 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 11,5 | 11,5 | 12,4 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 540 | 475 | 565 |
Długość (mm) | 4804 | 4700 | 4755 |
Szerokość (mm) | 1812 | 1750 | 1770 |
Wysokość (mm) | 1441 | 1440 | 1515 |
Rozstaw osi (mm) | 2754 | 2745 | 2750 |
Masa własna (kg) | 1555 | 1490 | 1520 |
Ładowność (kg) | 510 | 550 | 630 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 203 | 215 | 201 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10,7 | 9,8 | 11,9 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 8,2 | 8,4 | 8,8 |
Poza miastem | 4, | 5,1 | 5,1 |
Średnie | 6 | 6,3 | 6,5 |
M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie
Model | Mondeo Ghia X | Laguna Privilege | C5 SX |
Cena (zł) | 101 400 | 104 100 | 107 500 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | S | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S | S |
S - standard
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?