Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37259 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Mondeo TDCi

Data publikacji: Autor: Witold Blady

 Jeszcze kilka miesięcy temu Ford w dziedzinie silników Diesla był wyraźnie za konkurentami. Teraz sytuacja radykalnie się zmieniła.

Jeszcze kilka miesięcy temu Ford w dziedzinie silników Diesla był wyraźnie za konkurentami. Teraz sytuacja radykalnie się zmieniła, wprowadzono do produkcji auta z silnikami wysokoprężnymi z systemem common rail drugiej generacji. Zmiana spodobała się klientom - około połowy sprzedawanych w naszym kraju Fordów Mondeo ma pod maską 130-konny silnik TDCi.

Linia nadwozia przypomina VW Passata, choć Mondeo ma znacznie więcej ostrych linii, podobieństw można doszukać się także wewnątrz auta. Tu najłatwiej zauważyć niemal identyczną jak w Passacie górną część tablicy rozdzielczej, wykonaną z bardzo dobrej jakości tworzywa. Widać Ford postanowił wykorzystać w Mondeo doświadczenia zdobyte wcześniej, przy opracowywaniu wspólnie z Volkswagenem modelu Galaxy.

Już w podstawowej odmianie Mondeo, nazywanej Ambiente, jest nieźle wyposażone. W standardzie znalazło się sześć poduszek gazowych, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, klimatyzacja, wskaźnik temperatury zewnętrznej, a także radioodtwarzacz. W testowym modelu, Ghia X, standardem są także aluminiowe felgi, ksenonowe reflektory, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 płyt CD i skórzana tapicerka.

Na liście opcji znalazły się system ESP, czujniki pomagające przy parkowaniu, czujnik deszczu, podgrzewane fotele i tempomat.
Auto ze 130-konnym silnikiem Diesla jest znacznie bardziej dynamiczne niż wersja z jednostką TDdi o mocy 115 KM. Różnica w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h jest nieznaczna, nowy silnik ujawnia swoje zalety podczas wyprzedzania, ma też wyższą kulturę pracy. Auto jest oszczędne, wprawdzie nie udało nam się uzyskać obiecywanych przez producenta 6 l/100 km, ale i tak wynik na poziomie 7,7 l/100 km jest w tym segmencie rzadkością.

Wnętrze
Próżno w Mondeo szukać tak ekstrawaganckiej deski rozdzielczej jak w mniejszym Focusie. Ale trzeba pamiętać, że klienci wybierający auto segmentu D są z reguły znacznie bardziej konserwatywni niż ci kupujący mniejsze samochody. O wysokiej jakości tworzyw sztucznych już wspominaliśmy, kształt środkowej konsoli to znów ukłon w stronę niemieckich klientów. Wszystko jest na swoim miejscu i poza owalnym zegarem i okrągłościami w zestawie nawiewu i klimatyzacji ma kanciaste kształty. Nieco kłopotów mogą mieć kierowcy pierwszy raz siedzący za kierownicą Forda z obsługą wycieraczek. Ford stosuje inne rozwiązania niż pozostali producenci. Fotele są wygodne, nawet na długiej trasie nie odczuwa się bólu pleców.

Nadwozie
Do wyboru są trzy wersje nadwozia – sedan, liftback i kombi. Do testu wybraliśmy tę trzecią odmianę. Niestety, jest ona od pozostałych aut droższa o 3 tysiące złotych. Linia nadwozia jest harmonijna, tył nie sprawia wrażenia „przyklejonego”, co w tego typu samochodach zdarza się dość często. Zgodnie z obowiązującą modą, tylne światła wkomponowano w słupki. Takie rozwiązanie ma także inne zalety – dzięki temu szerokość otworu bagażnika może być większa. Kombi jest dłuższe od innych wersji o 7 cm, dzięki temu bagażnik jest o 40 l większy i mieści 540 l. Po złożeniu tylnych siedzeń Mondeo zmienia się w małą ciężarówkę - po dach mieści 1700 l bagażu.

Silnik
Dwulitrowa jednostka rodziny TDCi imponuje niesamowitym momentem obrotowym. 325 Nm powoduje, że na mokrej nawierzchni trudno ruszyć bez zerwania przyczepności. Na suchym asfalcie jest znacznie lepiej, a przyspieszenie wgniata w fotel. Po uruchomieniu silnika nie tylko na zewnątrz słychać, że to Diesel. Głośny hałas wyraźnie nam o tym przypomina. Nieco lepiej jest po rozgrzaniu jednostki napędowej, złe wrażenie wraca dopiero podczas zmiany biegów, jeśli prędkość obrotowa spadnie wówczas poniżej 2000 obr./min. Mimo tej niedogodności silnik z testowanego przez nas samochodu jest jednym z najnowocześniejszych na świecie.

Podsumowanie
Mondeo w wersji z silnikiem TDCi jest obok modelu ST220 najciekawszym autem w gamie. Łączy bardzo dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. W wersji Ghia X Mondeo TDCi jest niezbyt tanie, kosztuje 101 400 zł, na szczęście w ofercie są tańsze odmiany Trend X, taki - nieco gorzej wyposażony - model to wydatek 83 000 zł.

Ford Mondeo a konkurencja

Model Ford Mondeo TDCi Renault Laguna dCi Citroen C5 HDi
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1998 2188 2195
Moc maks. (KM) 130 150 136
Maks. moment obrotowy (Nm) 325 320 314
Skrzynia biegów M/5 M/6 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,5 11,5 12,4
Objętość bagażnika (dm sześc.) 540 475 565
Długość (mm) 4804 4700 4755
Szerokość (mm) 1812 1750 1770
Wysokość (mm) 1441 1440 1515
Rozstaw osi (mm) 2754 2745 2750
Masa własna (kg) 1555 1490 1520
Ładowność (kg) 510 550 630
Prędkość maksymalna (km/h) 203 215 201
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 10,7 9,8 11,9
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 8,2 8,4 8,8
Poza miastem 4, 5,1 5,1
Średnie 6 6,3 6,5

M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe

Wyposażenie

Model Mondeo Ghia X Laguna Privilege C5 SX
Cena (zł) 101 400 104 100 107 500
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/S S/S S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S S

S - standard

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Mondeo opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł