Ford Mondeo

Wawrzyniec Rozenberg
Fordy na trwałe ulokowały się na naszych drogach. W klasie kompakt bardzo popularne są Escorty, natomiast Mondeo przeznaczone są dla zamożniejszych kierowców.

Te, jak również inne modele - Fiesta czy Ka, cieszą się dużą popularnością na giełdach.


Ford Mondeo

Za sześcioletniego Forda Mondeo trzeba
po targowaniu zapłacić około 20 tys. zł.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Ford Mondeo w 1993 r. godnie zastąpił wysłużoną Sierrę. Projektanci przedstawili nowoczesną sylwetkę nadwozia i przenieśli napęd na przednie koła. Od początku produkowano też wersje z napędem na 4 koła. Debiut nie był zbyt udany, bo trafiało się zbyt dużo usterek, nigdy nie zgłaszano jednak niedomagań silników. Koncern Forda szybko poradził sobie z tym problemem i Mondeo wciąż znajduje nabywców w całej Europie, pomimo silnej konkurencji. Do zakupów skłania stosunkowo niska cena i bogate wyposażenie auta. Silniki o mocy 1,8 i 2,0 zapewniają dobre przyspieszenie i nie są zbyt paliwożerne. Wnętrze pojazdu wykończone jest materiałami dobrej jakości. Auto jest przestronne i zapewnia komfort jazdy na dalekich trasach.

Na giełdzie w Pruszczu Gd. każdej niedzieli jest do wyboru około 70 Fordów, z czego co dziesiąty to Mondeo. Głównie w rocznikach od 94 do 2001. Nowszych się w zasadzie nie spotyka. Do wyboru są jednostki napędowe o mocy od 90 do 170 KM oraz 90-konne - wysokoprężne. Do tego są różne opcje wyposażenia dodatkowego. Podobnie jak inne marki, w ciągu 4 lat Mondeo traci połowę swej pierwotnej ceny. Potem roczny spadek cen przekracza nieco 10 proc., czyli utrzymuje się w normie samochodów średniej klasy.

Grzegorz Targosiński, kierownik serwisu Forda BiG Autohandel
- Silniki o poj 1,8, montowane tylko w modelach Mondeo, są dobrze dostosowane do wielkości i masy pojazdu. Są niezawodne i wytrzymują ponad 300 tys. km przebiegu bez napraw. Gorzej jest z zawieszeniem. Na naszych drogach wybijają się tulejki i łączniki stabilizatorów. Mondeo nie ma typowych usterek, jest solidnie wykonany. Radzę jednak dbać o hamulce. Jeśli się je zaniedba, naprawy mogą być kosztowne. Silniki są sterowane elektronicznie i ich regulacja bez specjalistycznego sprzętu jest praktycznie niemożliwa. Podobnie jest z ABS. Polecam przeglądy pojazdów co 15 tys. km. Robocizna wynosi około 250 zł i do tego dochodzą naprawy zużytych elementów, na przykład klocków hamulcowych. Naprawiamy też nieraz Mondeo po wypadkach. Często tak się zdarza, że pojazd jest zniszczony w dużym stopniu, a kierowca nie trafił nawet do szpitala. To najlepiej świadczy o bezpiecznym samochodzie.

Historia modelu
1993 r. - uruchomienie produkcji
1994 r. - wprowadzenie silnika 2,5 V6
1996 r. - face lifting
2000 r. - kolejne wprowadzenie zmian karoserii i wystroju wnętrza

Ceny części(w zł)
Zderzak przedni
989
Reflektor kompletny
411
Łożysko piasty przed. koła
224
Pasek rozrządu
185
Klocki ham. komplet przód
197
Tarcza hamulca przód
278
Filtr oleju
25
Filtr powietrza
53
Amortyzator przód
313

Zalety i wady

  • Wysoki komfort jazdy
  • Dobre warunki jezdne
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Obszerne wnętrze
  • Dostępność części i serwisu
  • Zbyt duża średnica zawracania
  • Niskie siedzenie na tylnej kanapie
  • Głośne praca silnika w starszych wersjach

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty