Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36700 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Ford Probe

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Na naszych szosach spotyka się najczęściej modele o poj. 2,2, których produkcję przerwano przed 7 laty. Zastąpiły je Fordy Probe z silnikami o poj. 2,0 i 2,5 litra.

Przejdź do: Moc w nadmiarze | Amerykańskie nie zawiedzie | Probe do szybkiej jazdy | Zdaniem mechanika | Ceny Probe na giełdzie | Zalety i wady | Dane techniczne

Sportowy Ford Probe produkowany był do 1998 r. w USA i filii koncernu w Niemczech. W aucie zastosowano rozwiązania techniczne sprawdzone wcześniej w Mazdach MX-6. Pomimo silnej konkurencji auto uzyskało dużą popularność w Ameryce i krajach Europy Zachodniej.

Na giełdzie
Amerykańskie samochody są wciąż rzadkością na giełdzie w Pruszczu i jednocześnie urozmaiceniem największego w północnej Polsce targowiska używanych samochodów. Każdej niedzieli trafia się zazwyczaj po jednym fordzie Probe, Chryslerze Voyager i jednym z modeli Chevroleta. Pontiaki trafiają jeszcze rzadziej. Są one podziwiane, ale nie cieszą się one zbyt dużym powodzeniem. Klienci boją się drogiego serwisu i utrudnionego dostępu do części zamiennych. Mit o drogich częściach do amerykańskich samochodów odchodzi powoli do lamusa. Utrzymują się one na średnim poziomie. Eksploatacyjne są tańsze, Blacharskie nieco droższe. Trudno od ręki sprzedać Forda Probe. Trzeba przyjeżdżać kilka razy zanim trafi się amator. O ile auta pozostałych marek amerykańskich mają zazwyczaj kilka lat, tak w przypadku Probe, jest dostępny tylko model produkowany do 1993 roku. Samochody te, ale nowszej wersji, produkowanej do 1998 r. są jeszcze niedostępne. Dotrą na giełdę dopiero, gdy zestarzeją się i staną się tańsze na niemieckim rynku używanych aut.

Dobry i tani
Na skraju placu giełdy w doskonale utrzymanym Fordzie Probe zastaliśmy Sabinę Muzloff usiłującą sprzedać 11 letnie auto za 11,5 tys. zł. Zainteresowanie pojazdem było dość duże, Wielu potencjalnych klientów umawiało się na negocjacje ceny i zawarcie transakcji w domu właścicielki. Deklaracje takie są na giełdzie na porządku dziennym. Kupujący długo zastanawia się jakie auto wybrać i umawia się z wieloma sprzedającymi. Potem chłodno kalkuluje z jakiej oferty skorzystać. Często decyduje się na spacer wśród samochodów w następną niedzielę i znów zapisuje numery telefonów do właścicieli aut, którymi jest zainteresowany. Uwagę oglądających przyciągała ładna, sportowa sylwetka pojazdu, jego utrzymanie, czerwony lakier bez skazy i silnik oraz skrzynia biegów bez śladów wycieków oleju. Właścicielka z dumą unosiła maskę przedziału silnikowego przypominając, że sprzedawany wóz ma dopiero 70 tys. km przebiegu, a mechanizmy są jak nowe. Podkreślała przy tym, że jej wspaniałe auto można kupić w cenie lekko przechodzonego "malucha".

Moc w nadmiarze
Silnik Forda o pojemności 2,2 l ma moc 115 KM co z pewnością wystarcza do dynamicznej jazdy. Auto było bogato wyposażone. Obok immobilisera, centralnego zamka, regulacji kolumny kierownicy, posiadało elektrycznie regulowany fotel kierowcy, lusterka i podnoszone szyby oraz klimatyzację, ABS, komputer pokładowy i tempomat. Do tego dwa rodzaje zawieszenia. Miękkie do jazdy turystycznej i twarde do sportowej.

Amerykańskie nie zawiedzie
- Dwa lata jeździliśmy z mężem sprzedawanym obecnie Fordem Probe i zrobiliśmy na nim 30 tys. km - powiedziała Sabina Muzloff, właścicielka auta. - W tym czasie pojazd był garażowany. Kupiliśmy go na przetargu od banku za 9 tys. zł. Poprzedni właściciel nie spłacał kredytu w terminie i dlatego odbyła się licytacja. Teraz go sprzedajemy, bo pieniądze są nam potrzebne na urządzenie nowego mieszkania. Wcześniej mieliśmy Daihatsu Charade i BMW 320. Probe był o niebo lepszy, ale też nie był tak stary jak poprzednie. Nie mogę powiedzieć, że nie wymagał napraw, ale nigdy nie stanął na drodze. Wymieniliśmy pasek rozrządu, gdy minął termin eksploatacji oraz łożyska przednich kół, bo już słychać było szum. Mechanicy poinformowali nas, że do Probe pasują niektóre części z Mazdy. Do zalet samochodu zaliczam wygodną jazdę na przednich fotelach. Z tyłu nie ma już tyle miejsca, co wynika ze sportowego kształtu nadwozia. Probe bardzo dobrze prowadzi się nawet przy większych prędkościach. Ma przedni napęd i jest trochę podsterowny. Nie można jednak powiedzieć, żeby wynosiło go na zakrętach. Na dłuższych trasach można docenić doskonale pracującą klimatyzację.

Probe do szybkiej jazdy
- Lubię szybką jazdę, a do tego sprzedawane auto nadawało się jak mało które - dodaje pani Sabina. - Do jeżdżenia Fordem Probe potrzebna jest jednak wyobraźnia, bo można sobie i innym krzywdę zrobić. Na autostradzie w Niemczech mąż bez problemu osiągał prędkość 200 km/godz. Silnik jest bardzo cichy ale przy szybkości 130 km/godz. mruczy bardzo przyjemnie. Zużycie paliwa nie jest zbyt wielkie. Podczas oszczędnej jazdy na tasie wynosi 8 litrów benzyny i po mieście 12 l. Jeżdżąc energicznie wskaźniki te mogą się zwiększyć nawet o 50 proc.

Zdaniem mechanika
Ford Probe jest typowym samochodem amerykańskim - twierdzi Wojciech Gostomski, mistrz serwisu Fordów Fota LTD w Gdyni. - Są one praktycznie bezawaryjne i rzadko trafiają do warsztatu, chociaż spotyka się je na ulicach Trójmiasta. Zawieszenia w tych samochodach wytrzymują nawet nasze dziurawe drogi, a to chyba najtrudniejszy test. Naprawy Probe są zbyt skomplikowane, żeby powierzać je niedoświadczonym mechanikom. Do naszego warsztatu trafiają częściej Probe po wypadkach, niż z powodu zużycia części.

Średnie ceny Fordów Probe na giełdzie w Pruszczu Gd.

Rocznik Cena w zł
89 12000
90 14000
91 16000
92 19000

Zalety Forda Probe

  • Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego
  • Doskonały, nowoczesny silnik
  • Bardzo dobre prowadzenie auta
  • Wygodne wnętrze dla kierowcy i pasażera
  • Staranne wykonanie całego auta
  • Charakterystyczna sylwetka

    Wady

  • Duży coroczny spadek ceny samochodu
  • Trudna sprzedaż na rynku używanych aut
  • Kosztowne naprawy w specjalistycznych firmach

    Dane techniczne Ford Probe 2.0i

    Wymiary (mm) 4585 X 1773 X 1310
    Rozstaw osi (mm) 2614
    Rozstaw kół (mm) 1510 przód, 1510 tył
    Masa własna (kg) 1215
    Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1520
    Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry
    Pojemność (cm sześc.) 1991
    Moc (KM) 115
    Stopień sprężenia 9,0
    Hamulce tarczowe - przednie wentylowane
    Zawieszenie przód wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator poprzeczny
    Zawieszenie tył oś wielowahaczowa, amortyzator i stabilizator poprzeczny
    Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek) 10,6
    Prędkość maksymalna (km/godz.) 204
    Zużycie paliwa przy 100 km/godz. (l) 7,8
    Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) 10,4

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Probe dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Probe opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł