Jak przystało na model o amerykańskich korzeniach, Ranger jest duży i efektowny. Wysokie nadwozie osadzone na
osiemnastocalowych felgach, biały przykuwający uwagę lakier i kontrastowe czarne elementy karoserii nie pozwalają przemieszczać się potężnym Fordem niezauważonym. Ponad pięć metrów długości – 5359 mm, 1850 mm wysokości i 1848 mm szerokości w zestawieniu z masą 2155 kg podkreślają jego muskularną i solidną sylwetkę. Osobowo-dostawczy model dostępny jest w trzech wersjach nadwozia – z kabiną pojedynczą, przedłużoną oraz podwójną.
Mankamentem wielu pickupów jest ascetyczna, mało wygodna przestrzeń pasażerska. Położenie maksymalnego nacisku na walory użytkowe ma czasami negatywne skutki dla komfortu podróżujących. W Rangerze na szczęście ten problem nie występuje. Wykończenie wnętrza, jakość materiałów, ich spasowanie, a nawet wyciszenie kabiny nie ustępuje samochodom osobowym. Czterodrzwiowe nadwozie zapewnia optymalne warunki podróżowania dla czterech (a na krótkich dystansach dla pięciu) osób. Stopień ze stali nierdzewnej ułatwia zajęcie miejsc w wysoko osadzonej kabinie.
Do dyspozycji podróżnych oddano przestrzeń bagażową o wymiarach: długość 1615 mm, szerokość 1560 mm i wysokości 511 mm, co daje kubaturę do wysokości burt ok. 1287 litrów. Skrzynia ładunkowa w topowej wersji Wildtrack może być przykryta dostępną za dopłatą aluminiową roletą, która zabezpieczy nasze bagaże przed niepożądanymi spojrzeniami oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Dopełnieniem obszernej przestrzeni bagażowej są aż 23 schowki w kabinie - od standardowych mieszczących duże butelki z napojami po 11.5-litrowy mieszczący 15-calowego laptopa.
Ford Ranger dostępny jest w czterech kompletacjach wyposażenia: XL, XLT, Limited oraz Wildtrack. Najbogatsza pod względem wyposażenia i najatrakcyjniejsza pod kątem designu zewnętrznego odmiana Wildtrack zawiera praktycznie wszystkie elementy pożądane w tej klasie pojazdu.
Sercem tego potężnego pickupa jest jednostka o adekwatnej pojemności aż 3.2 litra i nieparzystej liczbie pięciu cylindrów. Napędzany olejem napędowym silnik generuje moc 200 KM i gigantyczny moment obrotowy wynoszący 470 Nm. Przy masie przekraczającej dwie tony pozwala to na rozpędzenie Rangera do 100 km/h w 10.3 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 175 km/h. Codzienna eksploatacja w mieście obarczona jest zużyciem paliwa na poziomie 13-14 litrów na 100 km, natomiast po opuszczeniu metropolii po każdych przejechanych 100 km w baku Forda ubywa ok 8 litrów oleju napędowego. 80-litrowy bak pozwala więc na pokonanie bez tankowania od 570 do 1000 km.
Z wysokoprężną jednostką współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Precyzja wybierania przełożeń nie jest
idealna, a krótkie przełożenia zmuszają do częstej zmiany biegów. Za dopłatą 7000 zł możemy zamienić ją na sześciobiegową przekładnię automatyczną, która nieznacznie podniesie spalanie i pogorszy osiągi ale jednocześnie podniesie komfort podróży.
Za niwelowanie niedoskonałości nawierzchni w Rangerze odpowiedzialne jest przednie niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i tylne oparte na resorach piórowych. Jak w większości pickupów takie rozwiązanie funkcjonuje najlepiej przy obciążonej skrzyni ładunkowej. Jednak nawet podczas jazdy z pustą przestrzenią ładunkową Ford prowadzi się pewnie oraz przewidywalnie, i tylko na większych nierównościach poprzecznych nieobciążona tylna oś nieprzyjemnie podskakuje.
Napęd 4x4, niemal 23-centymetrowy prześwit, kąt natarcia i zejścia wynoszący 28 stopni, czy głębokość brodzenia równa 800 mm pozwalają bez problemu pokonywać teren niedostępny dla „miejskich terenówek”. Tam gdzie kończą się możliwości SUV’ów i crosoverów Ford radzi sobie doskonale. Oprócz możliwości zmiany rodzaju napędu (2H, 4H i 4L) w trudnych warunkach z pomocą kierowcy przychodzą systemy kontroli podjazdu, zjazdu czy układ kontroli wywrócenia pojazdu. W praktyce możliwości terenowe Rangera są więcej niż wystarczające i w większości przypadków jedynym ograniczeniem dla tego pickupa są wyłącznie umiejętności kierowcy.
Wybrane dane techniczne **Forda Rangera **i konkurentów:
Marka/model | Ford Ranger | Toyota Hilux | VW Amarok |
Wersja | Wildtrack | SR5 | Highline |
cena (zł) | 156 579 | 141 500 | 148 082 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 3196 | 2982 | 1968 |
Moc (KM) | 200 | 171 | 180 |
Moment obrotowy (Nm) | 470 | 343 | 400 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 10,3 | 12 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 170 | 178 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,7 | 9,5 | 7,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 256 | 203 | 197 |
Skrzynia biegów | manualna 6 biegów | manualna 5 biegów | manualna 6 biegów |
Wymiary skrzyni ładunkowej d/s/w (mm) | 1615/1560/511 | 1545/1515/450 | 1555/1620/508 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?