Ford Ranger Raptor 2022. Silnik, wyposażenie, możliwości jazdy w terenie

Mariusz Michalak
Ford Ranger Raptor Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie. Fot. Ford
Ford Ranger Raptor Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie. Fot. Ford
Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie.

Opracowana przez Ford Performance kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwinięciem nowego Rangera.  Dostawy do klientów rozpoczną się w ostatnim kwartale 2022 roku. Na rynku auto plasuje się w segmencie m.in. Isuzu D-Max, Nissana Navary i Toyoty Hilux.

Ford Ranger Raptor. Więcej mocy

Najwięcej radości zagorzałym zwolennikom wyjątkowych osiągów przyniesie wprowadzenie zupełnie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost, z którego specjaliści z Ford Performance wykrzesali 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. 

Ford Ranger Raptor Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy
Ford Ranger Raptor

Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie.

Fot. Ford

Blok silnika EcoBoost V6 twin-turbo, o pojemności skokowej trzech litrów wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy.

System ten, dostępny w trybie Baja, utrzymuje przepustnicę otwartą do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedał przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu na wyjściu z zakrętu lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów zaawansowanej, 10 stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów.

Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z następujących ustawień:

  • Cichy – przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
  • Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
  • Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
  • Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie.

Obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny bi-turbo będzie nadal dostępny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku – szczegóły dotyczące poszczególnych rynków będą dostępne jeszcze przed premierą samochodu.

Ford Ranger Raptor. Do jazdy w terenie

Ford Ranger Raptor Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy
Ford Ranger Raptor

Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie.

Fot. Ford

Iinżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.

Następna generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX® z wewnętrznym obejściem Live Valve jest wyposażona w najnowocześniejszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Amortyzatory o średnicy 2,5 cala są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek montowano w Rangerze Raptorze. Wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji. Chociaż są to podzespoły FOX®, prace tuningowe i rozwojowe zostały przeprowadzone przez Ford Performance, z wykorzystaniem komputerowo wspomaganej inżynierii i testów w warunkach rzeczywistych. Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gładzi stref skoku cylindrów – wykonano z myślą o osiągnięciu idealnej równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i doskonałą przyczepnością na asfalcie oraz w terenie.

System wewnętrznego obejścia zaworów Live Valve, współdziałający z udoskonalonymi trybami jazdy Rangera Raptora, został dopracowany w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy. Oprócz współpracy z różnymi trybami jazdy, układ zawieszenia ma zdolność pracy w tle, aby przygotować pojazd do zmiany warunków jazdy. Podczas ściskania amortyzatora, różne strefy w systemie obejścia zaworów dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i działają odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają do pełnej wysokości.

Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pickupa, sprawdzony na trasach wyścigów system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec kiwaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu, co wpływa na utrzymanie wysokiej stabilności pojazdu. Dzięki amortyzatorom dbającym o odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.

Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki solidnym osłonom podwozia. Przednia płyta osłonowa jest prawie dwa razy większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Płyta ta w połączeniu z osłoną dolną silnika i osłoną skrzyni biegów, została zaprojektowana w celu ochrony kluczowych elementów takich jak chłodnica, układ kierowniczy, przednia poprzecznica ramy, miska olejowa i przedni mechanizm różnicowy. Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu pomagają wybrać dogodną opcję wyciągnięcia pojazdu z opresji w terenie. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.

Ford Ranger Raptor. Stały napęd 4x4

Ford Ranger Raptor Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy
Ford Ranger Raptor

Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie.

Fot. Ford

Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z zupełnie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu.

Siedem trybów jazdy do wyboru, w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg, po błoto i koleiny.

Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Ponadto wskaźniki, informacje o pojeździe oraz motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy. 

Drogowe tryby jazdy

  • Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
  • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie
  • Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach

Terenowe tryby jazdy

  • Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
  • Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu
  • Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
  • Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością

Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control™, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej.  Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca skoncentruje się na kierowaniu pojazdem w wymagającym dużej koncentracji terenie.

Ford Ranger Raptor. Nowy jest także wygląd

Ford Ranger Raptor Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy
Ford Ranger Raptor

Ford prezentuje zupełnie nowego pickupa Rangera Raptora z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie.

Fot. Ford

Poszerzone nadkola i reflektory w kształcie litery C podkreślają szerokość pickupa, a mocny napis F-O-R-D na wlocie powietrza i solidny zderzak dodają przyciągają wzrok.

Matrycowe reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej windują skuteczność oświetlenia Rangera Raptora na nowy poziom. Zapewniają doświetlanie zakrętów, są wyposażone w nieoślepiające światła drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie – wszystko to gwarantuje lepszą widoczność kierowcom Rangera Raptora i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe felgi z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor wysokiej klasy oponami terenowymi. Funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz solidne stopnie boczne, wykonane z aluminiowych odlewów, podkreślają styl i funkcjonalność pickupa. Diodowe oświetlenie tylne stanowi nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono w zintegrowany stopień oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.

We wnętrzu główne elementy stylistyczne podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora i jego wyjątkowo niespokojny charakter. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców, przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają komfort jazdy i zapewniają najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Akcenty w kolorze pomarańczowym (Code Orange) na desce rozdzielczej, elementach wykończenia i siedzeniach harmonizują z barwą oświetlenia wnętrza Rangera Raptora, wypełniającego kabinę bursztynową poświatą. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza.

Pasażerowie mają również dostęp do zaawansowanych technologicznie systemów – do dyspozycji jest nie tylko nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki  SYNC 4A® nowej generacji, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego. ⁴ Dziesięciogłośnikowy system audio B&O® dba o godną oprawę dźwiękową każdej wyprawy.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty