Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Ranger Raptor. Test auta o terenowym DNA

Konrad Grobel
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie. Fot. Konrad Grobel
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie. Fot. Konrad Grobel
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Kolebką pick-upów są bez wątpienia Stany Zjednoczone. Tam się narodziły i tam są traktowane prawie jak relikwia i dobro narodowe na równi z futbolem amerykańskim, hamburgerami i dostępem do broni. Dwie największe marki, czyli Ford i Chevrolet walczą na polu półciężarówek od zarania dziejów. F-150 vs. Silverdao. Ten pierwszy wygrywa, a jego wersja Raptor jest niczym najcenniejszy klejnot w koronie.

Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Fot. Konrad Grobel

Europejczycy trochę pozazdrościli kolegom zza oceanu. Obecnie na rynku polskim do wyboru mamy około 10 modeli pick-upów, w tym również model od Forda – Ranger. Nie ma jednak na naszym krajowym rynku takiego auta, które miałoby taki pazur i pierwiastek szaleństwa jak F-150 Raptor. A może jednak jest? Po entuzjastycznym przyjęciu Mustanga na Starym Kontynencie, Ford zdecydował, że i nam przyda się odrobina skoku adrenaliny. I chociaż nie jest to F-150 Raptor to dostajemy coś równie niebagatelnego – Rangera Raptora (notabene cóż za dumnie brzmiąca nazwa!).

DNA większego Raptora
To, co pierwsze rzuca się w oczy, a zarazem jest rzeczą wspólną z F-150 Raptor to charakterystyczny grill. Duży napis FORD jednoznacznie utwierdza każdego odbiorcę, że mamy do czynienia z czymś innym niż zwykły Ranger, nawet w wersji Wildtrack. Ford Performance zadbał o to, by mały Raptor był godny swojej nazwy. Przeprojektowany został tylny i przedni zderzak z miejscem do przymocowania haków, natomiast płyta ochronna na przodzie pozwala jednoznacznie stwierdzić, że Ranger w tej wersji powinien podołać wyzwaniom terenowym. Również 17-calowe felgi ze stopów lekkich z oponami terenowymi BF Goodrich All-Terrain zachęcają do tego, by zjechać z nudnej utwardzonej drogi.

Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Fot. Konrad Grobel

Co ciekawe, opony te zostały zaprojektowane specjalnie dla małego Raptora. Natomiast klasyczny niebieski kolor nadwozia, tak mocno związany z nazwą, nawet mniejszemu bratu z Europy nadaje szyku i waleczności (w sumie dostępnych mamy 5 wariantów kolorystycznych: Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White and Conquer Grey). Kontrastujący z nim szaro-czarny kolor nadaje natomiast powagi. Aby bardziej zaakcentować z jaką wersją mamy do czynienia, na pace z boku umieszczono napis „Raptor”.

Ford zadbał również o to, żeby nie posądzić nowego Rangera tylko o update stylistyczny. W aucie zastosowano zawieszenie FOX PRO, dzięki któremu jazda po nierównościach, nawet z dużą prędkością nie stwarza problemu.
Ranger Raptor pod kątem wymiarów różni się od „cywilnej” wersji. Jego terenowe DNA spowodowało, że pojazd stał się większy pod każdym względem w stosunku do zwykłego Rangera. Pełne wymiary wyglądają następująco: szerokość – 2028 mm (o 168 mm więcej niż w standardowej wersji), wysokość – 1873 mm (więcej o 52 mm), długość – 5398 mm (dłuższy o 44 mm), prześwit – 283 mm (większy o 51 mm).

Choć Raptor wygląda jak resorak, to i tak budzi respekt oraz zainteresowanie. Płozy do wchodzenia nadają pojazdowi charakteru i nie ma co ukrywać, że są przydatne. Nie pełnią jedynie funkcji dekoracyjnej.

Proste wnętrze z dodatkami

Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Fot. Konrad Grobel

Wnętrze tego typu pojazdu musi być proste i ergonomiczne. Proste linie i brak zbytnich udziwnień jest wskazane w samochodach terenowych. Nie znaczy to, że muszą być nudne i nieciekawe. Na wstępie warto jednak podkreślić, że ta odmiana Rangera występuje z nadwoziem z podwójną kabiną, czyli mamy pełnowymiarowe dwie pary drzwi.
Detale pozwalają poczuć charakterystyczne zacięcie tego modelu. Po otwarciu drzwi ukazuje się nam prosto zaprojektowane wnętrze, w pełni ergonomiczne. Napis „Raptor” na dywanikach oraz aluminiowa listwa z napisem „Ford Performance” są wyznacznikiem dobrej zabawy. Na pochwałę zasługują przednie sportowe siedzenia, które nawet w trudnym terenie trzymają kierowcę na miejscu. Oczywiście widnieje na nich napis „Raptor”.  Skórzana sportowa kierownica z łopatkami do zmiany biegów dobrze trzyma się w rękach, więc osoby z mniejszymi dłońmi nie powinny mieć problemu z jej obsługą. Cechą wspólną dla wyposażenia wnętrz są niebieskie przeszycia znajdujące się na siedzeniach, mieszku od dźwigni zmiany biegów oraz na desce rozdzielczej.

Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Fot. Konrad Grobel

Sporo miejsca na tylnej kanapie jest miłym zaskoczeniem, osoby wyższe niż 1,80 m nie będą dotykać czubkiem głowy podsufitki, jest również całkiem sporo miejsca na nogi. Podnoszone siedzisko jest idealnym schowkiem dla apteczki, trójkąta czy innych przydatnych rzeczy, pod warunkiem, że nie będą zbyt duże.
Bagażnik, czyli paka, może pomieścić całkiem sporo, ale jeśli będzie to o wiele dłuższy przedmiot to nie jest już tak kolorowo. Długość skrzyni załadunkowej wynosi 1613 mm,  jednak w większości przypadków będzie to wystarczające. Co warte odnotowania, w standardzie Raptor otrzymuje aluminiową roletę skrzyni ładunkowej, zamykaną na klucz.

Jedziemy w teren!

Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Fot. Konrad Grobel

Maroko słynie z pustynnych terenów i pięknego nabrzeża. W końcu kiedyś był to kraj, który znalazł się na trasie Rajdu Dakar.
Pod maską Rangera Raptora znalazł się silnik 2.0 EcoBlue Bi-Turbo produkujący 213 KM mocy, jednak to, co zasługuje tutaj na uznanie to 500 Nm momentu obrotowego. Do obsługi tej mocy zaprzęgnięto nową, 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów, która płynnie zmienia przełożenia. W terenie również daje sobie radę bez większych problemów. Co się tyczy jazdy terenowej to Raptor wyposażony jest w standardzie w Pakiet OFF-ROAD, w którego skład wchodzi elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi oraz stalowe osłony silnika i skrzyni rozdzielczej. Do dyspozycji mamy w sumie trzy typy napędu: 2H – napęd na tylne koła z drogowym przełożeniem, 4H – napęd na cztery koła z przełożeniem drogowym oraz 4L – napęd na cztery koła z przełożeniem terenowym. Do wyboru mamy również 6 trybów jazdy: Normal, Sport, Grass/Gravel (trawa/szuter), Snow (śnieg), Mund/Sand (błoto/piasek), Baja (wydmy), Rock (skały). Kąt natarcia wynosi 32O, kąt zejścia z hakiem 24O, natomiast głębokość brodzenia to 850 mm.

Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste
Właśnie odbyła się premiera Forda Rangera w wersji Raptor. Nowość od amerykańskiego producenta zaprezentowano w Maroko, gdzie bezkresna pustynia i skaliste drogi pozwoliły zweryfikować jego umiejętności. Raptor ze starcia z surowym, afrykańskim terenem wyszedł zwycięsko, a wręcz – fenomenalnie.

Fot. Konrad Grobel

Ranger Raptor został stworzony do tego, by zjechać z tradycyjnej drogi i się pobrudzić. Dopiero gdy to zrobimy pokazuje nam pełną gamę swoich możliwości. Wcześniej wspomniane zawieszenie FOX PRO 2,5 cala zastosowano na przodzie i tyle auta. Poza tym na tyle wykorzystano sztywną oś z drążkami Watts’a. Wszystko to daje taki efekt, że na polnej lub piaszczystej drodze nie czuć wybojów i dopiero potężne wyrwy lub bardzo wymagający teren dają o sobie znać. Raptor jest nie do zatrzymania. Podczas testów miałem możliwość przejechania się zarówno po ostrych kamieniach, drogach szutrowych, asfalcie i wydmach. System Terrain Management z wyżej wspomnianymi trybami wybacza wiele błędów niedoświadczonego kierowcy i auto wyjedzie z niejednej opresji. Dopiero w momencie wjechania w naprawdę trudny teren należy posiadać większe umiejętności. Niemniej frajda z jazdy tym samochodem zarówno w terenie, jak i na drodze to czysta przyjemność. Skakanie i „driftowanie” po kamieniach i wydmach z dużą prędkością nie było jeszcze tak proste. Na zwykłych drogach natomiast Raptor sprawnie przyspiesza, nie pływa na boki jak na tak wysokie auto. Staje na wysokości zadania.

Również jeśli chodzi o spalanie Ford nie zrujnuje naszego portfela. Chociaż Ranger waży 2510 kg to spalanie na zwykłej drodze wynosiło około 8 l/100 km, natomiast w terenie przy spokojnej jeździe wzrastało do około 10 l/100 km.
Raptora wyposażono poza takimi standardowymi systemami jak ABS i ESP, także w: kontrolę zjazdu ze wzniesienia, układ nagłego hamowania z systemem wykrywania pieszych, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu czy układ kontroli znoszenia holowanej przyczepy.

Czy warto kupić małego Raptora?
Odpowiedź na powyższe pytanie w śródtytule uzależniona jest i od ceny, i od naszych oczekiwań względem auta. Cena wyjściowa za Rangera Raptora to 199 050 zł, odpowiedź na drugie zapytanie to już kwestia indywidualna. Niektórzy podniosą głos, że po co takie auto do miasta? Takim autem jedynie może jeździć ktoś, kto pracuje przy budowach albo osoba posiadająca domek w środku lasu. Prawda jest jednak taka, że Raptora zakupią osoby, które mogą nawet nie pojechać nigdy w teren. Jest to „szpanerski wóz”, którego nazwa i wygląd dodają +10 do charyzmy i przebojowości. To, że ma bardzo dobre właściwości terenowe to tylko fajny dodatek, jednak dla mnie jeden i drugi element tworzą spójny obraz niewątpliwie prawie doskonałego pick-upa. Nie powinno się go rozpatrywać tylko przez pryzmat „szpanu”. Na rynku polskim nie ma odpowiednika. O ile zwykły Ranger ma sporo konkurencji, to żaden inny producent nie oferuje tak zwariowanego auta jakim jest Raptor. Tak właśnie powinno się go spostrzegać. Nie jako Rangera Raptora, tylko po prostu Raptora, gdyż jest to całkiem inny w odbiorze i w użytkowaniu samochód.

Ford Ranger Raptor i konkurenci - wybrane dane techniczne

Marka/modelFord Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-TurboToyota Hilux Dakar 2.4 D-4DVolkswagen Amarok 3.0 V6 TDI 4MOTIONNissan Navara N-GUARD DCI 190
Cena (zł)od 199 050od 192 900od 196 330od 171 150
Typ nadwoziaPick-upPick-upPick-upPick-up
Liczba miejsc5555
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm)5398/2028/18735330/1800/18155191/1954/18785330/1850/1840
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1710/17101500/1540b.d.1570/1570
Rozstaw osi (mm)3220308530903150
Pojemność bagażnika (l)b.d.b.d.b.d.b.d.
Masa własna (kg)2510209529201987
Pojemność zbiornika paliwa (l)80808073
Układ napędowy
Rodzaj paliwadieseldieseldieseldiesel
Pojemność (cm3)1996239329672298
Liczba cylindrów4464
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeńAutomatyczna/10Automatyczna/6Automatyczna/8Automatyczna/7
Napęd4x44x44x44x4
Osiągi
Moc (KM) @ obr./min.213 @ 3750150 @ 3400258 @ 3250-4000190 @ 3750
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min.500 @ 1750-2000400 @ 1600-2000580 @ 1400-3000450 @ 1500-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)10,512,8b.d.10,8
Prędkość maksymalna (kmh/h)170170205180
Średnie spalanie (l/100 km)8,97,28,46,9
Emisja CO2 (g/km)233189220183

 

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty