Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi

Przemysław Pepla
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla
Konkurencja na rynku kombi-vanów staje się coraz większa. Segment ten, dotychczas zdominowany głównie przez francuskich producentów, doczekał się kolejnego ważnego gracza - Forda Tourneo Connect. W Polsce, za najtańszą wersję tego auta trzeba zapłacić 67,7 tys. zł.
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla

Pod nazwą Tourneo kryją się obecnie trzy modele - Custom, Courier i Connect. Ostatni z nich został przygotowany z myślą o tych klientach, którzy poszukują wszechstronnego i przede wszystkim praktycznego auta, a dla których "zwykłe" kombi jest zbyt małe. Model Connect oferowany jest w dwóch wariantach, pięcio i siedmioosobowym. Drugi z nich wyróżnia się o 40 cm dłuższą karoserią. W teście wzięła jednak udział odmiana podstawowa.

Pudełkowaty kształt mierzącej 4418 mm karoserii Forda Tourneo Connect jest typowy dla pozostałych kombi-vanów obecnych na rynku. Jednak design nadwozia tego auta śmiało można nazwać wyrazistym. Amerykański producent zdecydował się na oryginalne rozwiązania. Przedni pas został zdominowany przez dużych rozmiarów centralny wlot powietrza. Uwagę zwracają także podłużne reflektory, zachodzące niemal nad przednie koła. Stylistyka Tourneo Connect wyraźnie nawiązuje do pozostałych modeli Forda.

Podobnie jak wnętrze, do którego dostęp ułatwiają duże drzwi. Dotyczy to obu rzędów foteli. Dodatkowo, drzwi drugiej pary są przesuwne i to z dwóch pojazdu, co można docenić zwłaszcza na zatłoczonych parkingach. Jest to rozwiązanie nie wymagające dopłaty, bez względu na wersję wyposażenia. Zasiadając za kierownicą Tourneo Connect, uwagę natychmiast zwraca wysoka pozycja siedziska, nawet po maksymalnym opuszczeniu fotela. Zapewnia to jednak bardzo dobrą widoczność.

Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla

Patrząc na kokpit kombi-vana Forda można odnieść wrażenie deja vu. Wygląda znajomo? Został niemal w całości zapożyczony z kompaktowego Focusa. Trudno to uznać za wadę. Przeszkadzać może jednak duża ilość przycisków oraz mało intuicyjne menu interfejsu. Zaletą jest natomiast wysoko osadzony drążek zmiany biegów, a także umieszczony za zegarami schowek z gniazdem 12V. Pozwala on na podłączenie np. zewnętrznej nawigacji satelitarnej. Niestety, fabryczny GPS nie jest oferowany przez Forda nawet jako opcja. Z kolei dopłaty 1,2 tys. zł wymaga kamera cofania, z której obraz wyświetlany jest na lusterku wstecznym. Takie rozwiązanie jest nie tylko praktyczne, lecz również efektowne.

We wnętrzu nie brakuje licznych schowków. Zaliczają się do nich m.in. praktyczna półka nad szybą oraz schowek pod nogami pasażerów drugiego rzędu. Na brak miejsca z tyłu nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie. Za oparciem kanapy znalazł się obszerny bagażnik o regularnych kształtach. Jego pojemność wynosi 1029 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wartość ta wzrasta aż do 2410 litrów. Niestety, dostęp do kufra otrzymujemy po podniesieniu ciężkiej klapy. Dwuczęściowe drzwi otwierane na boki w ogóle nie znajdują się w ofercie Forda Tourneo Connect.

Konstruując zawieszenie tego modelu, inżynierowie amerykańskiej marki zdecydowali się na sprawdzone rozwiązanie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Tourneo Connect został zbudowany na tej samej płycie podłogowej, co Transit Connect. W praktyce, auto zachowuje się bardzo przewidywalnie. W wietrzne dni dają o sobie znać gabaryty pojazdu - auto jest podatne na boczne podmuchy wiatru. Zawieszenie tego kombi-vana można określić jako sprężyste. Większe nierówności są tylko nieznacznie odczuwane przez pasażerów.

Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla

Pod maską testowanego Forda Tourneo Connect pracowała topowa jednostka wysokoprężna TDCi o pojemności 1.6-litra. Ten czterocylindrowy motor wspomagany turbosprężarką generuje 115 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co ważne, druga z tych wartości dostępna jest już od 1750 obr./min. Dzięki temu, kombi-van Forda wykazuje się na drodze dużą elastycznością. Wykonanie manewru wyprzedzania nie wiąże się z koniecznością redukcji przełożenia.

Choć jest to najmocniejsza jednostka diesla w ofercie Tourneo Connect, to osiągi można określić najwyżej jako "wystar

Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla
Ford Tourneo Connect / Fot. Przemysław Pepla

czające". Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 13,8 sekundy. Jednak z drugiej strony trzeba przyznać, że kombi-vanów z jednostką wysokoprężną pod maską nie kupuje się dla ponadprzeciętnych osiągów. Producent deklaruje, że wyposażony w ten silnik Tourneo Connect zadowala się średnio 4,8 l oleju napędowego na każde 100 km. W trakcie testu okazało się jednak, że realny wynik jest o co najmniej litr wyższy.

Widoczny na zdjęciach egzemplarz w topowej specyfikacji Titanium, wyposażony w m.in. czujniki parkowania oraz kamerę cofania umieszczoną w lusterku wstecznym został wyceniony na blisko 100 tys. zł. Zdecydowanie nie jest to mała kwota. Podstawowa wersja napędzana silnikiem diesla to wydatek 71,8 tys. zł. Za najtańszą odmianę benzynową z jednostką 1.0 EcoBoost należy zapłacić 67,7 tys. zł.

Wybrane dane techniczne Forda Tourneo Connect i konkurentów:

Marka/model

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Ambiente

Renault Kangoo 1.5 dCi Business

Volkswagen Caddy 1.6 TDI

Cena (zł)

71 830

68 100

70 550

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi-van/5

Kombi-van/5

Kombi-van/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4418/2137/1854

4282/1829/1799

4406/1794/1821

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.

1521/1533

1537/1531

Rozstaw osi (mm)

2662

2697

2681

Masa własna (kg)

1458

1320

1538

Pojemność bagażnika (l)

1029

660

750

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

60

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1560

1461

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

75 przy 4000

75 przy 4000

75 przy 3000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

220 przy 1750

180 przy 1750

225 przy 1500

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

17,8

17,5

17,6

Prędkość maksymalna (km/h)

145

151

150

Średnie spalanie (l/100 km)

4,0

4,9

5,6

Emisja CO2 (g/km)

120

129

147

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty