Pod nazwą Tourneo kryją się obecnie trzy modele - Custom, Courier i Connect. Ostatni z nich został przygotowany z myślą o tych klientach, którzy poszukują wszechstronnego i przede wszystkim praktycznego auta, a dla których "zwykłe" kombi jest zbyt małe. Model Connect oferowany jest w dwóch wariantach, pięcio i siedmioosobowym. Drugi z nich wyróżnia się o 40 cm dłuższą karoserią. W teście wzięła jednak udział odmiana podstawowa.
Pudełkowaty kształt mierzącej 4418 mm karoserii Forda Tourneo Connect jest typowy dla pozostałych kombi-vanów obecnych na rynku. Jednak design nadwozia tego auta śmiało można nazwać wyrazistym. Amerykański producent zdecydował się na oryginalne rozwiązania. Przedni pas został zdominowany przez dużych rozmiarów centralny wlot powietrza. Uwagę zwracają także podłużne reflektory, zachodzące niemal nad przednie koła. Stylistyka Tourneo Connect wyraźnie nawiązuje do pozostałych modeli Forda.
Podobnie jak wnętrze, do którego dostęp ułatwiają duże drzwi. Dotyczy to obu rzędów foteli. Dodatkowo, drzwi drugiej pary są przesuwne i to z dwóch pojazdu, co można docenić zwłaszcza na zatłoczonych parkingach. Jest to rozwiązanie nie wymagające dopłaty, bez względu na wersję wyposażenia. Zasiadając za kierownicą Tourneo Connect, uwagę natychmiast zwraca wysoka pozycja siedziska, nawet po maksymalnym opuszczeniu fotela. Zapewnia to jednak bardzo dobrą widoczność.
Patrząc na kokpit kombi-vana Forda można odnieść wrażenie deja vu. Wygląda znajomo? Został niemal w całości zapożyczony z kompaktowego Focusa. Trudno to uznać za wadę. Przeszkadzać może jednak duża ilość przycisków oraz mało intuicyjne menu interfejsu. Zaletą jest natomiast wysoko osadzony drążek zmiany biegów, a także umieszczony za zegarami schowek z gniazdem 12V. Pozwala on na podłączenie np. zewnętrznej nawigacji satelitarnej. Niestety, fabryczny GPS nie jest oferowany przez Forda nawet jako opcja. Z kolei dopłaty 1,2 tys. zł wymaga kamera cofania, z której obraz wyświetlany jest na lusterku wstecznym. Takie rozwiązanie jest nie tylko praktyczne, lecz również efektowne.
We wnętrzu nie brakuje licznych schowków. Zaliczają się do nich m.in. praktyczna półka nad szybą oraz schowek pod nogami pasażerów drugiego rzędu. Na brak miejsca z tyłu nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie. Za oparciem kanapy znalazł się obszerny bagażnik o regularnych kształtach. Jego pojemność wynosi 1029 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wartość ta wzrasta aż do 2410 litrów. Niestety, dostęp do kufra otrzymujemy po podniesieniu ciężkiej klapy. Dwuczęściowe drzwi otwierane na boki w ogóle nie znajdują się w ofercie Forda Tourneo Connect.
Konstruując zawieszenie tego modelu, inżynierowie amerykańskiej marki zdecydowali się na sprawdzone rozwiązanie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Tourneo Connect został zbudowany na tej samej płycie podłogowej, co Transit Connect. W praktyce, auto zachowuje się bardzo przewidywalnie. W wietrzne dni dają o sobie znać gabaryty pojazdu - auto jest podatne na boczne podmuchy wiatru. Zawieszenie tego kombi-vana można określić jako sprężyste. Większe nierówności są tylko nieznacznie odczuwane przez pasażerów.
Pod maską testowanego Forda Tourneo Connect pracowała topowa jednostka wysokoprężna TDCi o pojemności 1.6-litra. Ten czterocylindrowy motor wspomagany turbosprężarką generuje 115 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co ważne, druga z tych wartości dostępna jest już od 1750 obr./min. Dzięki temu, kombi-van Forda wykazuje się na drodze dużą elastycznością. Wykonanie manewru wyprzedzania nie wiąże się z koniecznością redukcji przełożenia.
Choć jest to najmocniejsza jednostka diesla w ofercie Tourneo Connect, to osiągi można określić najwyżej jako "wystar
czające". Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 13,8 sekundy. Jednak z drugiej strony trzeba przyznać, że kombi-vanów z jednostką wysokoprężną pod maską nie kupuje się dla ponadprzeciętnych osiągów. Producent deklaruje, że wyposażony w ten silnik Tourneo Connect zadowala się średnio 4,8 l oleju napędowego na każde 100 km. W trakcie testu okazało się jednak, że realny wynik jest o co najmniej litr wyższy.
Widoczny na zdjęciach egzemplarz w topowej specyfikacji Titanium, wyposażony w m.in. czujniki parkowania oraz kamerę cofania umieszczoną w lusterku wstecznym został wyceniony na blisko 100 tys. zł. Zdecydowanie nie jest to mała kwota. Podstawowa wersja napędzana silnikiem diesla to wydatek 71,8 tys. zł. Za najtańszą odmianę benzynową z jednostką 1.0 EcoBoost należy zapłacić 67,7 tys. zł.
Wybrane dane techniczne Forda Tourneo Connect i konkurentów:
Marka/model | Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Ambiente | Renault Kangoo 1.5 dCi Business | Volkswagen Caddy 1.6 TDI |
Cena (zł) | 71 830 | 68 100 | 70 550 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Kombi-van/5 | Kombi-van/5 | Kombi-van/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4418/2137/1854 | 4282/1829/1799 | 4406/1794/1821 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d. | 1521/1533 | 1537/1531 |
Rozstaw osi (mm) | 2662 | 2697 | 2681 |
Masa własna (kg) | 1458 | 1320 | 1538 |
Pojemność bagażnika (l) | 1029 | 660 | 750 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1560 | 1461 | 1598 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 75 przy 4000 | 75 przy 4000 | 75 przy 3000 |
Moment obrotowy (Nm) | 220 przy 1750 | 180 przy 1750 | 225 przy 1500 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 17,8 | 17,5 | 17,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 145 | 151 | 150 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,0 | 4,9 | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 129 | 147 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?