Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36340 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford VISOS

Data publikacji: Autor: Ford Polska Sp. z o.o.

WIZJONERSKA PROPOZYCJA FORDA - <i>INFORMACJA PRASOWA</i>

INFORMACJA PRASOWA

Działamy w branży samochodowej. Tajemnica budowania dobrych samochodów tkwi w pasji. Pasja zaś jest nieustannym zadowalaniem naszych zmysłów: wyczucie drogi … zapach skóry we wnętrzu ... odgłos pracy silnika ... i - co najważniejsze - piękno dobrze zaprojektowanej maszyny.

Atrakcyjnie wystylizowany samochód może być subtelny i funkcjonalny. Atrakcyjnie zaprojektowany samochód może także w szokujący sposób burzyć wszelkie schematy i zarazem nieodparcie przyciągać. Pewne jest jedno: atrakcyjnie zaprojektowany pojazd zawsze będzie stanowić wyraźny przekaz wyrażający to, kim jesteś i co reprezentujesz jako producent samochodów.

Właśnie dlatego stworzyliśmy Forda Visos.

W każdym konturze, każdej krzywiźnie, każdym załamaniu nadwozia Forda Visos widoczna jest pasja tworzenia. Ten samochód jest bardzo osobistym dziełem naszego młodego i pełnego entuzjazmu zespołu projektantów i stylistów. Jest także pierwszym specjalnie wykonanym studium koncepcyjnym, na które pozwoliliśmy sobie od wielu lat.

Najważniejsze jest jednak to, że ten samochód to Ford. Samochód, który używa języka stylistyki Forda i wpisuje się w estetykę łączącą wszystkich przedstawicieli naszej motoryzacyjnej rodziny. Visos garściami czerpie z tradycji tworzonej przez modele mające szczególne miejsce w historii Forda, takie jak Model "T", słynny GT 40, Escort pierwszej generacji czy też Capri. Mówi także sporo o kierunku, w którym zmierzamy w najbliższych latach.

Oczywiście ogromne pole do popisu mieli także nasi konstruktorzy. Visos jest bowiem także witryną nowych pomysłów i rozwiązań w dziedzinie samochodowej elektroniki, efektywnego wykorzystania przestrzeni i interakcji między człowiekiem i maszyną.

Ford Visos. Mówi wszystko o przyszłości Niebieskiego Owalu Forda. Mówi wszystko o wspaniałym zespole ludzi. Mówi wszystko o pasji.

Chris Bird, dyrektor ds. projektowania Ford of Europe, mówi o Fordzie Visos:
Ambicją każdego projektanta samochodów jest uzyskanie możliwości urzeczywistnienia własnej twórczej wizji w formie przestrzennej - uzyskanie możliwości wyjścia poza zimne, racjonalne ograniczenia i kalkulacje, które wiążą ręce projektantom samochodów przeznaczonych do produkcji seryjnej i stworzenia czegoś, co kwestionuje obowiązujące granice tak zwanego "praktycznego" projektowania pojazdów. O ile możność zobaczenia owoców pracy zespołu stylistów powielonego w tysiącach egzemplarzy jeżdżących po ulicach naszych miast daje ogromną satysfakcję, o tyle okazję stworzenia pojedynczego i niepowtarzalnego samochodu, który wybiega w przyszłość i pobudza zmysły i emocje należy rozpatrywać w kategorii spełnienia marzeń.
Chcieliśmy, aby Visos stał się samochodem, który będzie inspiracją i źródłem pomysłów, które będzie można wykorzystać w modelach Forda mających w przyszłości trafić do produkcji. Przede wszystkim jednak chcieliśmy przypomnieć wszystkim, że pomimo morderczej konkurencji kształtującej oblicze współczesnego przemysłu samochodowego, grupa młodych projektantów i stylistów pracujących w europejskiej filii Forda nadal ma możliwość wyrażenia swoich pomysłów w sposób nieco bardziej nieskrępowany.
Naturalnie mieliśmy świadomość, że pewne ograniczenia jednak obowiązują - musieliśmy wytyczyć cele, określić podstawowe parametry i przede wszystkim musieliśmy sprawić, że nowe studium ponad wszelką wątpliwość pozostanie Fordem. Jako projektanci Forda chcieliśmy także, aby koncepcja, którą stworzymy stanowiła wyrazisty przekaz na temat tego, jak widzimy ewolucję europejskiego samochodu z niebieskim owalem Forda, zarówno pod względem języka stylistyki nadwozia, jak i w kategoriach rozwiązań technicznych oraz wyposażenia dostępnego użytkownikom.
Ford Visos jest połączeniem prawdziwego samochodu sportowego i luksusowej turystycznej limuzyny, zacierając granice między tymi dwiema kategoriami. Visos szybko adaptuje się do wymagań kierowcy. Prowadzenie tego samochodu zapewnia takie doznania, które są dla kierowcy źródłem inspiracji i głębokiej satysfakcji w takim samym stopniu jak wygląd i stylistyka nadwozia. Wnętrze Forda Visos zapewnia więcej niż dostateczną ilość miejsca dla czterech dorosłych osób i obfituje w liczne nowatorskie rozwiązania, które wyraźnie wyróżniają nowe studium Forda na tle wszelkich innych samochodów znajdujących się obecnie w produkcji.
To niezwykle ekscytujący samochód, pełen innowacyjnych pomysłów i zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych. Wnętrze imponuje dużą liczbą wyświetlaczy ciekłokrystalicznych i futurystycznych przyrządów sterujących i kontrolnych. Na zewnątrz nadwozie pozostaje smukłe i opływowe dzięki strategii   tzw. "aktywnego kształtowania powierzchni" nadwozia, czyli zespołu rozwiązań, dzięki którym funkcjonalne elementy karoserii pozostają ukryte do chwili, gdy zostaną uaktywnione przez kierowcę, bądź stają się niezbędne ze względu na warunki drogowe lub technikę jazdy.
Tworząc Forda Visos mogliśmy sobie pozwolić na daleko idącą bezkompromisowość. Zarazem jednak musieliśmy zachować pewną dyscyplinę, która pozwoliła na stworzenie samochodu, który nie tylko intryguje i pobudza emocje, ale który także pozostaje samochodem praktycznym, dającym się wdrożyć do produkcji, gdyby zaszła taka potrzeba. Ford Visos spełnia wszystkie te wymogi. To połączenie fantazji i dyscypliny.

Chris Svensson, główny projektant, mówi o Fordzie Visos:
Dla mnie naczelnym motywem Forda Visos jest jego nowatorski charakter. Jak sama nazwa wskazuje, Visos to bardzo wyraźna wskazówka na temat tego, co nas czeka w przyszłości. Pozwala nam nie tylko przyjrzeć się, jak w niedalekiej przyszłości mogą wyglądać samochody produkowane przez Ford of Europe, ale także mówi nam dużo o wyzwaniach, przed którymi staną projektanci samochodów. Nasz zespół nie tylko zaproponował rozwiązanie każdego z problemów, ale w większości przypadków zdołał uczynić z nich ważne atuty. Dzięki nim nasza propozycja może pozytywnie zaskakiwać, cieszyć i zarazem burzyć dotychczasowe ograniczenia krępujące projektantów i stylistów samochodów osobowych.
Zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca czterem dorosłym osobom we wnętrzu sportowego coupé, tylko odrobinę dłuższego niż Ford Focus, jest rzeczą nie notowaną. Dzięki zdecydowanemu poszerzeniu nadwozia Forda Visos na wysokości bocznych szyb mogliśmy przenieść na boki pojazdu znaczną część urządzeń, które normalnie musiałyby zmieścić się pod deską rozdzielczą. Dzięki temu znacznie ograniczyliśmy rozmiary deski i uzyskaliśmy w ten sposób dodatkową przestrzeń w kabinie pasażerskiej.
Zdecydowaliśmy się na drzwi otwierane w sposób tradycyjny, lecz jednocześnie zwiększyliśmy ich powierzchnię, przez co drzwi wcinają się głęboko w linię dachu. Z kolei sekcje dachu po obu stronach podnoszą się i składają do wewnątrz, otwierając wygodny i nieskrępowany dostęp do tylnych siedzeń.
Mimo iż wnętrze jest bliższe tego, co zwykliśmy oglądać w dużych limuzynach o charakterze turystycznym, nadwozie nie straciło nic ze smukłości i dynamiki typowej dla sportowego coupé. Słupki boczne zostały ukryte za bocznymi szybami, a mocno wygięty i pochylony słupek tylny nadaje sylwetce widzianej z boku wygląd wyraźnie kojarzący się z innymi modelami Forda.

Chris Hamilton, kierownik zespołu projektantów nadwozia, mówi o Fordzie Visos:
Od samego początku prac projektowych dążyliśmy do stworzenia samochodu, którego opływowe kontury i eleganckie linie oraz wyraziste proporcje idealnie oddawałyby charakter całej konstrukcji. Wykorzystując strategię "aktywnego kształtowania powierzchni" nadwozia ukryliśmy elementy aerodynamiczne zazwyczaj spotykane w szybkich samochodach sportowych - są one odsłaniane tylko wtedy, gdy są rzeczywiście potrzebne. Tym samym udało nam się zachować wyrazistość konturów Forda Visos bez jakiegokolwiek uszczerbku dla dynamicznego potencjału i osiągów pojazdu.
Z chwilą wybrania przez kierowcę sportowego trybu jazdy następuje sekwencja zmian zewnętrznego profilu nadwozia, a także wnętrza i charakterystyki jezdnej samochodu. Na zewnątrz pojawiają się specjalne owiewki i spojlery odpowiednio kształtujące przepływ strugi powietrza z przodu i z tyłu pojazdu. W trybie jazdy zwykłej, tak zwanym trybie "komfortowym", te elementy wspomagające aerodynamikę nie zawsze są konieczne i dlatego są chowane do wewnątrz nadwozia.
Bez względu na wybrany przez kierowcę tryb jazdy, wspomniane dodatkowe profile poprawiające aerodynamikę pojazdu wysuwają się automatycznie przy przekroczeniu prędkości 90 km/h.
Innym elementem "aktywnego kształtowania powierzchni" nadwozia są zintegrowane kamery spełniające funkcję lusterek bocznych, które w chwili zatrzymania silnika chowają się równo z powierzchnią poszycia drzwi. W momencie uruchomienia jednostki napędowej kamery automatycznie wysuwają się ruchem obrotowym i zaczynają przekazywać kierowcy wyraźny obraz przestrzeni za samochodem. Jedną z funkcji jest rejestracja martwego pola widzenia mająca za zadanie ostrzeganie kierowcy, że w danej chwili inne pojazdy uniemożliwiają zmianę pasa ruchu. Po zaparkowaniu samochodu kamery całkowicie chowają się, co chroni je przed uszkodzeniem i zabrudzeniem.
W konstrukcji przednich świateł wykorzystano szereg osiągnięć nowoczesnej optyki, które, oprócz zagwarantowania odpowiedniej widoczności, pomogły w stworzeniu wyrazistego i niepowtarzalnego wizerunku przodu samochodu w ciemności. Dla projektantów nadwozia bardzo ważne było, aby Ford Visos był zawsze bardzo widoczny i rozpoznawalny na drodze, nawet podczas jazdy w nocy.

Paul Campbell, projektant wnętrza, mówi o Fordzie Visos:
We wnętrzu Forda Visos aż roi się od nowatorskich pomysłów i interesujących, oryginalnych rozwiązań. Moim ulubionym elementem jest specjalnie ukształtowana konsola z przyrządami sterującymi, umieszczona na kierownicy. Jej zasadniczą częścią jest duża okrągła tarcza przypominająca wskaźnik zegarowy, po bokach której umieszczone są dwa wyświetlacze ciekłokrystaliczne, które pokazują informacje wybrane przez kierowcę. To jeszcze jeden element stylistyczny doskonale oddający dwoistą osobowość samochodu - wybór wyświetlanych informacji dostosowuje się do wybranego trybu jazdy - sportowego lub normalnego (tzw. tryb "Comfort").
Wnętrze Forda Visos obfituje w liczne gadżety i ciekawe rozwiązania ułatwiające życie kierowcy i pasażerom. Co prawda większość klasycznych wskaźników, przycisków i przełączników została zastąpiona monitorem ciekłokrystalicznym wysokiej rozdzielczości, umieszczonym na centralnej konsoli, ale wnętrze zachowuje na tyle przyjazny charakter, że osoby, które nie czują się pewnie w środowisku high-tech nie czują się nieswojo. Centralny monitor informuje o najważniejszych parametrach pracy pojazdu i pozwala w łatwy i prosty sposób sterować wieloma funkcjami pojazdu.
Zastosowane w Fordzie Visos wyświetlacze ciekłokrystaliczne i monitory są produkcji firmy Sony, w których wykorzystano technologię ciekłych kryształów (LCD) nowej generacji. Przewyższają one stosowane dotąd wyświetlacze, dając m.in. lepszy kontrast i lepszą ostrość obrazu.
W poszukiwaniu najnowszej elektroniki dla systemów audio i video dla Forda Visos podjęliśmy współpracę z firmą Sony. Natomiast współpraca z mającą swoją siedzibę w Londynie firmą Biganimal Design pomogła specjalistom Forda w opracowaniu nowych strategii wyświetlania i wykorzystywania informacji przekazywanych kierowcy przez ekrany i wyświetlacze ciekłokrystaliczne. W efekcie opracowano system, którego obsługa odbywa się w sposób naturalny, niemal intuicyjny, a który zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad wszystkimi układami pojazdu, począwszy od radioodtwarzacza i odtwarzacza DVD, aż po układ nawigacji GPS, czy klimatyzację i układ przewietrzania wnętrza. We wnętrzu Ford Visos jest tak samo intrygujący jak na zewnątrz.

Wzornictwo i szczegóły wykończenia wnętrza Forda Visos:
Niewiele rzeczy może zmieniać się tak radykalnie i tak szybko jak ludzkie nastroje. Wyobraźmy sobie zatem co by było, gdyby wnętrze naszego samochodu można było zmieniać w zależności od naszego nastroju - dokładnie tak samo jak zmieniamy naszą garderobę lub makijaż.
Jedno naciśnięcie guzika może zmienić wnętrze Forda Visos z relaksującej limuzyny w rasowy samochód sportowy. Delikatne i uspokajające oświetlenie wnętrza obowiązujące w "komfortowym" trybie jazdy można zdecydowanie rozjaśnić i uczynić bardziej intensywnym, podczas gdy fotele zmieniają swój profil i mocniej obejmują ciało. Kierownica przesuwa się bliżej kierującego, a fotele zmieniają kąt ustawienia na bardziej odpowiedni dla jazdy sportowej. Również wskaźniki przechodzą w tryb sportowy, przekazując informacje istotne przy bardziej dynamicznej jeździe. Dźwignia zmiany biegów wysuwa się z centralnej konsoli - za jej pośrednictwem kierowca obsługuje sekwencyjny mechanizm zmiany przełożeń nowoczesnej mechanicznej skrzyni biegów.
Powtórne naciśnięcie guzika sprawia, że wnętrze powraca do normalnego, bardziej zrelaksowanego trybu "Comfort". Oświetlenie wnętrza na nowo staje się delikatne i dyskretne, a fotele powracają w położenie zapewniające większy komfort podróżowania. To jeden z aspektów zdolności przystosowania się Forda Visos do dwóch krańcowo odmiennych stylów prowadzenia.
Projektanci wnętrza zadbali również o pełną wygodę pasażerów. Przedni fotel pasażera, zaopatrzony w wysuwany podnóżek, można całkowicie rozkładać. Jeżeli przedni fotel pasażera nie jest całkowicie rozłożony, w tylnej części Forda Visos mogą w dużym komforcie podróżować dwie dorosłe osoby. siedzące w dwóch indywidualnych fotelach oddzielonych od siebie centralną konsolą, biegnącą na całej długości od deski rozdzielczej aż do tylnej ściany kabiny pasażerskiej. Właśnie na tej konsoli, pomiędzy tylnymi fotelami, umieszczone są przyciski i pokrętła sterujące systemem audio-video  w tylnej części pojazdu.

Możliwości programowania charakterystyki Forda Visos:
- We współczesnych samochodach brakuje mi możliwości pomajstrowania pod maską. Wśród nas jest przecież wielu entuzjastów motoryzacji, a każdy entuzjasta chciałby mieć nieco więcej możliwości wpływania na parametry i osiągi swojego samochodu - twierdzi Chris Hamilton, projektant nadwozia Forda Visos.
Jednym z atrakcyjniejszych aspektów Forda Visos jest to, że miłośnik motoryzacji na powrót będzie mógł "pogrzebać" pod maską. Specjalny wyświetlacz LCD zamocowany do jednego z boków silnika wyświetla aktualnie zaprogramowane ustawienia pojazdu. Podłączając notebook do złącza USB znajdującego się obok wyświetlacza, użytkownik będzie miał możliwość modyfikowania ustawień, które decydują o takich parametrach jak charakterystyka amortyzatorów, ogranicznik maksymalnych obrotów silnika i wiele innych.
Użytkownicy będą mieli także możliwość ściągnięcia odpowiednio zaprogramowanych charakterystyk za pośrednictwem Internetu ze specjalnego serwera Forda, lub też wymieniania się plikami z ustawieniami dla pojazdu z innymi właścicielami tego modelu.
Ford Visos jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem wyposażonym w dwie turbosprężarki. Moc maksymalna wynosi 350 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga wartości 400 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z zaawansowaną technicznie 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów, za pośrednictwem której napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła.

Szczegóły koncepcji stylistycznej Forda Visos:
Nadwozie Forda Visos nawiązuje do stylistyki klasycznego coupé, z ostro opadającym słupkiem tylnym, przypominającym nieco mającego dziś niemal kultowy status Forda Capri. Słupki środkowe są ukryte pod przyciemnianymi szybami bocznymi, dzięki czemu praktycznie wyeliminowano elementy, które mogłyby optycznie zakłócać smukłą, opływową sylwetkę samochodu widzianego z boku. Jak przystało na nadwozie coupé, przednie słupki są mocno pochylone, co dodaje karoserii dynamiki. Dwa dodatkowe wloty powietrza do silnika znajdują się z boku w tylnej części nadwozia, przed tylnymi błotnikami. Lekko poszerzone nadkola szczelnie obejmują koła na 20-calowych obręczach.
Jednorodna powierzchnia bocznych szyb, pozbawiona słupków, harmonizuje z górną częścią nadwozia, przypominając futurystyczny kokpit samolotu. Przednia szyba, dach   i tylna szyba wydają się tworzyć jedno, wraz z wysuwanym spojlerem poprawiającym własności aerodynamiczne samochodu. Część dachu tworzą unoszone sekcje, które uchylają się, otwierając znacznie łatwiejszy dostęp do tylnych foteli.
Ford Visos widziany od tyłu przede wszystkim zwraca uwagę poszerzonym profilem na wysokości okien. Wrażenie to podkreślają dodatkowo tylne światła ustawione w kształcie podkowy. Dodatkowe tylne światło STOP jest umieszczone na pokrywie bagażnika. Światło STOP mieści dodatkowe kamery przekazujące obraz tego, co się dzieje z tyłu pojazdu. Kształt wgłębienia na tylną tablicę rejestracyjną nawiązuje do profilu klapy bagażnika. Dwie chromowane końcówki rur wydechowych dyskretnie przypominają o sportowym potencjale tego samochodu.
W przedniej części Forda Visos dominuje głęboki spojler pod zderzakiem, mający dwa otwory wlotu powietrza o kształcie nawiązującym do kształtu rur wydechowych. Wąska kratka zasadniczego wlotu powietrza, zaopatrzona w chromowane obramowanie, znajduje się tuż powyżej przedniego spojlera.
Rozmieszczenie świateł z przodu Forda Visos w postaci odwróconej nawiązuje do układu świateł tylnych: niebieski pasek światła otacza kompozytowy reflektor LED ukryty pod bezbarwną soczewką. Linia maski wznosi się łagodnie ku przedniej szybie. Dwa przetłoczenia biegnące ku reflektorom dodatkowo podkreślają profil maski.

Studium Ford Visos nie jest wytworem fantazji lecz samochodem funkcjonalnym, który mógłby wejść do produkcji. - Nie interesowało nas tworzenie samochodu koncepcyjnego, który byłby czystą sztuką dla sztuki. Raczej zależało nam na zbudowaniu samochodu, w którym ujście znalazłaby pasja i twórcze emocje naszych projektantów. Chcieliśmy stworzyć samochód, który by zaskakiwał, lecz który jednocześnie mógłby trafić do realizacji. Jesteśmy przekonani, że Ford Visos całkowicie spełnia te ambitne założenia - podsumowuje Chris Bird, dyrektor ds. projektowania Ford of Europe.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł