Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Galaxy

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Ford Galaxy to samochód, który z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego.
Fot. Maciej Pobocha: Ford Galaxy to samochód, który z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego.
Współczesne vany coraz umiejętniej łączą zalety samochodów osobowych z funkcjonalnością „busów”. Jest tak również w przypadku najnowszego Forda Galaxy.

Fot. Maciej Pobocha: Ford Galaxy to samochód, który z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego.
Fot. Maciej Pobocha: Ford Galaxy to samochód, który z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego.


 

Pierwszą generację Galaxy zaprezentowano w 1995 r. Była to wspólna konstrukcja Forda i Volkswagena. Bliźniakami Galaxy zostały modele Alhambra i Sharan różniące się nieco wyglądem, ale wykorzystujące m.in. tę samą płytę podłogową i jednostki napędowe. Najnowsza wersja fordowskiego vana wyprzedziła swoje rodzeństwo pod kątem

Fot. Maciej Pobocha: Galaxy zaprojektowano wykorzystując nową konwencję stylistyczną Forda „kinetic design”. Efektem jest elegancka i jednocześnie dynamiczna
Fot. Maciej Pobocha: Galaxy zaprojektowano wykorzystując nową konwencję stylistyczną Forda „kinetic design”. Efektem jest elegancka i jednocześnie dynamiczna linia nadwozia.

 

Cechy szczególne

 

Galaxy powstał z wykorzystaniem platformy stosowanej także w nowym Volvo S80 i Fordzie Mondeo, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w przyszłym roku. Autem może podróżować siedem osób siedzących w konfiguracji 2+3+2. Fotele drugiego i trzeciego rzędu dają się składać i przesuwać wzdłuż nadwozia. Przy siedmiu osobach na pokładzie i

Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika wynosi od 308 do 1260 l. Zwiększa się ją przesuwając lub składając siedzenia drugiego i trzeciego rzędu.
Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika wynosi od 308 do 1260 l. Zwiększa się ją przesuwając lub składając siedzenia drugiego i trzeciego rzędu.

ustawieniu maksymalnej ilości miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu, pojemność bagażnika wynosi 308 l. Przesuwając fotele zwiększa się ją do 435 l. Po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu przestrzeń bagażowa ma objętość 830 l, a drugiego i trzeciego - 1260 l. Ważna jest także długość bagażnika, która może wynosić do 2 m. Łącza ilość kombinacji ustawień foteli to 32, dzięki czemu dostosowanie wnętrza do aktualnych potrzeb nie stanowi problemu. Zajmowanie miejsca w trzecim rzędzie

Fot. Maciej Pobocha: Dostęp do foteli trzeciego rzędu ułatwiają przesuwane siedzenia rzędu drugiego.
Fot. Maciej Pobocha: Dostęp do foteli trzeciego rzędu ułatwiają przesuwane siedzenia rzędu drugiego.

odbywa się po przesunięciu foteli zewnętrznych w rzędzie drugim. Ciekawym rozwiązaniem są też dodatkowe schowki znajdujące się w listwie umieszczanej pod sufitem. Mogą mieć one pojemność do 20 l. Galaxy ma też specjalne lusterko, umożliwiające osobom siedzącym z przodu obserwację pasażerów na tylnym siedzeniu. Wprowadzono je głównie z myślą o rodzicach chcących lepiej widzieć jadące z tyłu dzieci.

 

Silnik
Fot. Maciej Pobocha: Silnik diesla 2,0 l/140 KM zapewnia autu dobrą dynamikę.
Fot. Maciej Pobocha: Silnik diesla 2,0 l/140 KM zapewnia autu dobrą dynamikę.

 

Testowanego przez nas Galaxy napędzał wysokoprężny, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,0 l z systemem common rail. Zastosowano w nim układu doładowania z trybem pracy "overboost". Pozwala on na chwilowe zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego z 320 do 340 Nm, co przekłada się na lepsze przyspieszenie przy wyższych prędkościach.

 

Wrażenia z jazdy
  

 

W zawieszeniu Galaxy zastosowano z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe. Elementy tłumiące zestrojono dość miękko, dzięki czemu nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. Nie ma przy tym wrażenia, że auto "pływa", co mogłoby

Fot. Maciej Pobocha: Dwufazowe składanie siedzeń trzeciego rzędu wydaje się nienajlepszym pomysłem. Operacja jest nieco zbyt skomplikowana
Fot. Maciej Pobocha: Dwufazowe składanie siedzeń trzeciego rzędu wydaje się nienajlepszym pomysłem. Operacja jest nieco zbyt skomplikowana

skutkować chorobą lokomocyjną. Pozycja za kierownicą przypomina tę w "zwykłych" samochodach osobowych. Na plus zasługują precyzyjnie pracujący układ kierowniczy i 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów. 2-litrowy silnik zapewnia bardzo dobrą dynamikę - auto odczuwalnie rozpędza się już od 1700 obr/min. Jednostka napędowa nie jest przy tym zbyt głośna. Wadą jest brak w standardzie czujników cofania. Przy tak dużych rozmiarach auta utrudnia to manewrowanie.

Fotele pierwszego i drugiego rzędu są wygodne, te z rzędu trzeciego mogłyby wydają się zbyt twarde. Zapewniają

Fot. Maciej Pobocha: Dodatkowe schowki umieszczone pod sufitem przydają się w trakcie dłuższych podróży. Można w nich umieścić podręczne drobiazgi.
Fot. Maciej Pobocha: Dodatkowe schowki umieszczone pod sufitem przydają się w trakcie dłuższych podróży. Można w nich umieścić podręczne drobiazgi.

jednak dość dużo miejsca. Za to pomysł na ich dwustopniowe składanie i rozkładanie (oddzielnie oparcia i siedziska) nie należy do najlepszych. Procedura trwa za długo i jest nieco za skomplikowana. Dla porównania np. w Mitsubishi Grandisie do schowania siedzeń trzeciego rzędu wystarcza jeden ruch. Przestronne wnętrze z możliwością różnorodnej konfiguracji to zaleta Forda. Po złożeniu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu powstaje płaska podłoga bagażnika o długości 2 m pozwalająca na przewożenie długich przedmiotów lub…dość wygodne zanocowanie w aucie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

 

Podsumowanie

 

Galaxy to przestronny samochód, który doskonale spełni rolę auta rodzinnego. Napędzany 2-litrowym dieslem jest pojazdem dynamicznym, a dzięki dobrym własnościom jezdnym zadowoli wielu kierowców. Pewną barierę może stanowić cena Forda - w najtańszej wersji wyposażenia Galaxy 2.0 TDCi kosztuje 123 950 zł. 

 

Wybrane dane techniczne Ford Galaxy PlatiniumX:

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min):

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320-340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,5

Prędkość maksymalna (km/h):

193

Pojemność bagażnika (l):

308-1260

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,5/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

482 x 188 x 176

Rozstaw osi (cm):

185

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/2

Cena (zł):

143 750

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca z przodu i z tyłu; możliwość różnorodnego konfigurowania przestrzeni bagażowej.

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa z systemem "overboost" poprawiającym jeszcze przyspieszenia na wyższych biegach.

Poziom hałasu

****

Silnik zaczyna pracować głośniej od 3000 obr/min. Wnętrze jest dobrze wyciszone. Do podróżnych nie docierają hałasy z układu zawieszenia. 

Zużycie paliwa

****

Stosunkowo małe zapotrzebowanie na paliwo biorąc pod uwagę osiągi.

Wyposażenie

*****

Najbogatsza wersja wyposażenia.

 

Wyposażenie seryjne:

Ford Galaxy PlatiniumX
 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Automatyczna klimatyzacja

S

Komputer pokładowy

S

Czujniki cofania

-

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Tempomat

S

Radioodtwarzacz CD

S

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty