Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Mondeo Ghia 2.0 Ecoboost

Daniel Nowakowski
Czwarte pokolenie Forda Mondeo pojawiło się na rynku w 2007 roku. Trzy lata później, ten jeden z popularniejszych samochodów w klasie średniej, przeszedł delikatną modernizację nadwozia. Auto z najskromniejszym wyposażeniem w wersji Ambiente i benzynowym silnikiem 1.6 kosztuje 78 900 zł.

Pierwsze pokolenie Mondeo wprowadzono do sprzedaży w 1993 r. jako

Fot: Ford
Fot: Ford

następcę Sierry. 7 lat pracy inżynierów i 6 miliardów dolarów poświęconych nowemu modelowi przyniosło oczekiwany skutek. Auto zdobyło uznanie jury COTY otrzymując tytuł Samochodu Roku 1994.

Facelifting czwartej generacji upodobnił nadwozie Mondeo do młodszego S-Maxa i C-Maxa zgodnie z koncepcją projektu pod nazwą "Kinetic Design". Zmieniona została pokrywa silnika, grill, zastosowano diodowe reflektory (dostępne za dopłatą 750 zł), przeprojektowano tylne lampy (również w technologii diodowej), pokrywę kufra i zderzak. Boczne kierunkowskazy przeniosły się z błotników na lusterka. Z dachu zniknęła także antena, którą zastąpiono specjalnym modułem w przedniej szybie.
**
CZYTAJ TAKŻE

Ford Mondeo 2.0 TDCi TitaniumFord Mondeo kontra Skoda Superb

**

Fot: Ford
Fot: Ford

Modyfikacje wnętrza przeprowadzono równie subtelnie. Użyto m.in. nowych materiałów wykończeniowych, a w najdroższych wersjach wyposażenia Ghia i Titanium kierownica została pokryta skórą, a prawie każdy zakamarek auta rozświetlono diodowymi lampkami. W testowanej wersji Ghia, użyto beżowej tapicerki, która całkiem nieźle się prezentuje w połączeniu z lśniącymi, czarnymi elementami kokpitu. Jest niestety mało praktyczna - widać na niej nawet najmniejsze zabrudzenie.

Modyfikacji zostały poddane także elementy kokpitu, m.in. sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacją. Poprawiono czytelność wskaźników i elementów graficznych na tablicy przyrządów.

Mondeo zbudowane zostało na płycie podłogowej zaprojektowanej jeszcze przy współpracy z Volvo. To ta sama platforma co w S-Maxie. Auto w wersji 5-drzwiowej mierzy aż 4784 mm długości, 1886 mm szerokości przy wysokości 1500 mm. W połączeniu z obszernością kabiny i pojemnością bagażnika (540/1460 l) zapewnia to miejsce w ścisłej czołówce klasy średniej

Fot: Ford
Fot: Ford

pod względem gabarytów i komfortu podróżowania.

Wraz z liftingiem zewnętrznym pojawiły się nowe jednostki napędowe - turbodoładowany Diesel Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra i mocy 200 KM oraz benzynowy, 2-litrowy Ecoboost osiągający 240 KM. Testowany model wyposażony był w dostępną już wcześniej, 2-litrową jednostką benzynową Ecoboost o mocy 203 KM, współpracujący z automatyczną, 6-stopniową skrzynią PowerShift.

Silnik wyposażony jest w turbosprężarkę i niemal w całości zbudowany z lekkiego stopu aluminium. Wysoki moment obrotowy 300 Nm dostępny jest już przy 1750 obr./min, co sprawia, że jednostka jest elastyczna i łatwo przyspiesza. Ważące 1664 kg auto do 100 km/h rozpędza w 7,9 s, a wskazówka szybkościomierza zatrzymuje się na 232 km/h. Nie można tu nie wspomnieć o sprawnej pracy dwusprzęgłowej przekładni, która płynnie zmienia przełożenia odpowiednio dobierając biegi. Zresztą nie mamy wielkiego wyboru - 2-litrowe silniki Ecoboost występują wyłącznie ze skrzyniami PowerShift.

Fot: Ford
Fot: Ford

Dynamiczna jazda okupiona jest jednak sporym zużyciem paliwa. Jeśli kierowca ma "ciężką nogę" i lubi startować jako pierwszy spod świateł, to musi się liczyć z konsumpcją paliwa na poziomie nawet 17 l/100 km. Możemy jeździć ekonomiczniej, wtedy zużycie spadnie do około 13 litrów. Poza miastem apetyt na paliwo może się ograniczyć nawet do 6 l/100 km.

To, co najbardziej cieszy w samochodach Forda, to praca zawieszenia. Testowy model wyposażony był w układ IVDC za 4400 zł. Za tę cenę otrzymujemy spory pakiet bezpieczeństwa - system adaptacyjnej kontroli prędkości (ACC) z funkcją wczesnego ostrzegania (FA), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), układ kontroli trakcji (TCS), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), układ kontroli tłumienia amortyzatorów (CDC) oraz układ wspomagający ruszanie na wzniesieniach (HLA) i sportowe zawieszenie.

Mając do dyspozycji aktywne zawieszenie (CDC) można zmieniać ustawienia

Fot: Ford
Fot: Ford

siły tłumienia amortyzatorów w tryb Sport, Normal lub Comfort. Komputer pokładowy sam przestawia zawieszenie w tryb Sport, jeśli wykrywa zbyt duże wychylenia nadwozia. Dodatkowo mamy jeszcze precyzyjny układ kierowniczy, co wzmacnia wrażenie, że auto jest cały czas pod naszą kontrolą.
Dla leniwych kierowców jest inteligentny tempomat (5500 zł). Po ustawieniu odległości za poprzedzającym nas autem i maksymalnej prędkości z jaką mamy jechać. Nasz samochód zwalnia i przyspiesza tak, jak auto przed nami. Jeśli kierowca się zagapi, auto ostrzeże nas głośnym sygnałem dźwiękowym i mocno przyhamuje.

Niestety, za wersję Ghia z 2-litrowym, silnikiem Ecoboost trzeba zapłacić 116 tys. zł. Jeśli do tego dodamy wspomniane wyżej aktywne zawieszenie, inteligentny tempomat i parę innych gadżetów, to wyjdzie już całkiem okrągła kwota.

Wśród rywali na polskim rynku w segmencie D Mondeo ma sporą konkurencję, m.in. Volkswagena Passata, który wciąż cieszy się świetną opinią, Skodę Superb o równie imponujących gabarytach, Citroena C5, Mazdę 6, Toyotę Avensis czy Renault Lagunę.

Wybrane dane techniczne Forda Mondeo i konkurentów

Marka / modelFord Mondeo Ghia EcoboostVolkswagen Passat HighlineOpel Insignia Cosmo
Cena (zł)116 100129 990 122 500
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (l)2,02,02,0
Moc (KM)203210220
Moment obrotowy (Nm)300280350
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s)7,97,67,6
Prędkość maksymalna232236242
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)7,77,78,9
Emisja CO2
(g/km)
179180209
Skrzynia biegówAutomatyczna, 6-stopniowaAutomatyczna, 6-stopniowaAutomatyczna, 6-stopniowa
Pojemność bagażnika (l)540 / 1460565520 / 1465
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty