Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen wygrali swój domowy rajd w barwach zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team w roku 2009, a ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila powtórzyli ten sukces przed rokiem.
Fińska załoga, która wygrywa Rajd Finlandii, automatycznie uzyskuje status super gwiazdy w kraju, gdzie rajdy ustępują popularnością tylko hokejowi na lodzie. Dla Latvali zwycięstwo za kierownicą Forda Fiesta RS WRC byłoby powodem do podwójnego świętowania, ponieważ będzie to jego jubileuszowy, setny start w rundzie WRC. 26-letni Fin zostanie najmłodszym kierowcą w historii, który może pochwalić się takim osiągnięciem.
**CZYTAJ TAKŻE
Kościuszko przed Rajdem FinlandiiHołowczyc wygrał Silk Way Rally 2011**
Rajd Finlandii jest ósmą rundą tegorocznego serialu WRC, pierwszą po sześciotygodniowej wakacyjnej przerwie. Rajd rozpocznie się krótkim pierwszym etapem w czwartkowe popołudnie, a pozostałe próby sportowe zaplanowano na piątek i sobotę. Oznacza to, że kierowców czekają dwa bardzo długie, intensywne dni. Dystans odcinków specjalnych jest nieco krótszy, niż w innych rajdach, a o sukcesie zadecyduje nie tylko szybkość, ale także wytrzymałość i zdolność utrzymania koncentracji.
Rajd Finlandii to prawdziwa perła w koronie Rajdowych Mistrzostw Świata. Nieprzebrane tłumy fińskich kibiców ustawią się w lasach wzdłuż tras odcinków specjalnych, aby zagrzewać do walki swoich rodaków w samochodach Ford Fiesta RS WRC. Zmieniona trasa oznacza, że drugi etap będzie nieznany dla obecnej generacji uczestników mistrzostw świata. Rajd zachował w pełni swój charakter imprezy, w której dominują szybkie partie na twardych, szerokich drogach, chociaż miejscami można znaleźć węższe, bardziej techniczne fragmenty.
Trasy Rajdu Finlandii wymagają ekstremalnej odwagi od kierowców i wyjątkowej precyzji dyktowania opisu od pilotów, a najważniejszym elementem jest wybór optymalnego toru jazdy, zanim koła samochodu stracą
kontakt z nawierzchnią na "hopie", aby zapewnić jak największą szybkość w kolejnym zakręcie. Fińscy kierowcy, którzy uczyli się rajdowego rzemiosła na takich trasach mają wyraźną przewagę nad rywalami z zagranicy, którzy potrzebują wielu lat startów i zdobywania doświadczeń, aby móc walczyć o zwycięstwo. Dlatego w ciągu 60 lat tylko siedmiu kierowcom spoza Finlandii udało się tu wygrać.
Hirvonen, obecnie drugi w klasyfikacji kierowców przyznaje, że przed domowym rajdem odczuwa dreszczyk emocji. "Rally Finland to wyjątkowy rajd," mówi kierowca. "Będę się ścigał przed moją rodziną, moimi znajomymi i przyjaciółmi, a to sprawia, że żądza zwycięstwa jest jeszcze większa. Wszyscy wiedzą także, że lokalni fani rajdów ogromnie pragną zwycięstwa fińskiego kierowcy. To dodatkowa presja, ale pozytywna.
"Nowe odcinki będą bardzo ciekawe. Jeździłem po nich w latach 2001 i 2002, gdy startowałem jeszcze w narodowych mistrzostwach, ale było to bardzo dawno i nie pamiętam ich. Być może podczas zapoznania przed rajdem przypomnę sobie trochę niektóre sekcje. Zwycięstwo w nadchodzący weekend jest bardzo ważne, nie tylko dlatego, że to nasz domowy rajd, ale także dlatego, że potrzebujemy zdobyć jak najwięcej punktów do klasyfikacji mistrzostw," dodał Hirvonen.
Latvala zaliczył w minioną środę dwa dni testów w Finlandii, a po nim Hirvonen zasiadł w kokpicie samochodu testowego na kolejne dwa dni. Obydwaj kierowcy byli pod wrażeniem osiągów i prowadzenia Forda Fiesta RS WRC. "Samochód jest z każdym rajdem coraz bardziej stabilny.. Na szybkich trasach i hopach spisuje się wspaniale," powiedział Latvala. "W tak szybkim rajdzie kierowca musi znać swój limit i jechać bardzo rozsądnie. Strach za kierownicą jest złym doradcą, ale trzeba umieć sobie z nim radzić i trzeba naprawdę wiedzieć, gdzie jest granica możliwości."
Trasa rajdu
Centrum targowo-wystawiennicze Paviljonki w Jyväskylä tradycyjnie gości bazę rajdu i park serwisowy. Organizatorzy zaplanowali w tym roku trasy położone na południe, w kierunku miasta Lahti, nie używane w WRC od lat osiemdziesiątych. W czwartek załogi będą rywalizować na trzech odcinkach w rejonie bazy rajdu w Jyväskylä, między innymi na popularnej próbie Laajavuori w pobliżu skoczni narciarskiej. Drugiego dnia trasę wytyczono na zachód od jeziora Päijänne, na odcinkach w rejonie Lahti, 80 km od stolicy kraju - Helsinek. Po mini serwisie i super OS-ie na torze wyścigów kłusaków Jokimaa w Lahti, trasa prowadzi z powrotem w kierunku Jyväskylä, tym razem wzdłuż wschodniego wybrzeża jeziora. Na sobotę zaplanowano bardziej znane odcinki na zachód od miasta. Będą to między innymi próby w rejonie Keuruu, Korpilahti i Petäjävesi, znane z zeszłego roku. Załogi pokonają w trakcie rajdu 21 odcinków specjalnych o łącznej długości 314,39 km, a całkowita długość trasy to 1355,21 km.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?