Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Fotele kubełkowe i inne sportowe siedzenia - zalety, wady, ceny

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

d Sportowe fotele zapewniają przede wszystkim lepsze trzymanie boczne. To ważne podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Ale nie tylko wtedy się przydają.

Większość kierowców miała do czynienia jedynie ze zwykłymi fotelami w samochodach. Tymczasem są jeszcze inne rodzaje - tzw. sportowe. 

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Wyróżniamy trzy typy takich foteli:
- fotele kubełkowe,
- cywilne wersjie sportowych foteli samochodowych,
- fotele o poprawionym trzymaniu bocznym, seryjnie montowane w usportowionych, mocniejszych wersjach aut - np. Mitsubishi Lancer Evo czy Honda Civic Type R.

Zobacz też: Tuning wnętrza samochodu - nie tylko skórzana tapicerka. Poradnik

Fotele sportowe przeznaczone są głównie dla ludzi, którzy jeżdżą szybko w wyścigach czy rajdach.

- Są lżejsze niż seryjnie montowane elementy, bo jak wiadomo większa masa jest zawsze wrogiem prędkości i osiągów - mówi Krzysztof Pełkowski z firmy tuningowej Moje Auto, mieszczącej się w Wasilkowie koło Białegostoku. - Można kupić fotele samochodowe lżejże nawet o połowę w porównaniu do seryjnych. Poza tym wyglądają lepiej niż tradycyjne.

Największą ich zaletą jest znacznie poprawione trzymanie boczne. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów kierowca nie przesuwa się w fotelu. Pozycja za kierownicą jest bardziej pewna i stabilna. To akurat może się przydać także w ruchu miejskim, kiedy zmuszeni jesteśmy wykonać jakiś gwałtowny manewr.

Jak dobierać?

Rozmiary sportowych foteli możemy dopasować praktycznie do każdego kierowcy. Ważne jest, by po prostu zmieścił się on w siedzisku. Różnica w dopasowaniu fotela do różnych aut wynika z innych szyn mocujących. Są one przykręcane do podłogi, a dopiero na nich montuje się fotel. Inne szyny zostaną dobrane, np. pod względem długości, do Daewoo Lanosa, inne do Hondy Accord.

Zobacz też: Tuning optyczny - wygląd każdego auta można poprawić

Czym się różnią rodzaje foteli?

Fachowiec z firmy Moje Auto wyjaśnia, że fotele kubełkowe mają powiększone poduszki boczne u dołu. Są też poduszki wokół głowy.

Cywilne wersje sportowych foteli mają mniejsze poduszki niż fotele kubełkowe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu.

- Kubełki przeznaczone są typowo do rajdów, nie mają regulacji np. kąta pochylenia - tłumaczy Krzysztof Pełkowski.

Chcąc kupić sportowe fotele do zwykłego samochodu osobowego, dobrze byłoby sprawdzić, z jakiego materiału zostały one wykonane. Często znajdziemy tanie, ładnie wyglądające, mające regulację, ale zbudowane ze styropianu, a nie gąbki.

Styropian jest nie tylko twardszy, ale przede wszystkim wygniata się od siedzenia. Stąd też niższa jest trwałość. 

Zobacz też: Ozdobne oświetlenie auta - co jest modne i co na to przepisy  

Możemy wymienić trzy rodzaje konstrukcji sportowych foteli.

* Zbudowane na ramie metalowej: schemat jest podobny do seryjnych foteli, z tym że te są bardziej rozbudowane. Wszystko obłożone jest gąbką lub styropianem, na końcu oczywiście tapicerką.
* Szkielet z laminatów, czyli włókno szklane i żywica. Na to gąbka i tapicerka.  
* Szkielet z kompozytów (włókna węglowe i kevlarowe) plus gąbka i tapicerka.

Pierwszy z wymienionych rodzajów stosowany jest do foteli usportowionych albo inaczej mówiąc cywilnych wersji sportowych. Dwie kolejne konstrukcje dotyczą już kubełków.

Różnice w powyższych konstrukcjach to koszty wykonania oraz waga fotela. Najlżejszy będzie z kompozytów. Materiał ten używany jest właściwie tylko do samochodów przeznaczonych do sportowej jazdy na torach. Co do cen, to usportowiony fotel kupimy nawet za 400 zł, ale typowo sportowy może kosztować nawet i 8000 zł.

Do cywilnych samochodów kupimy i fotel usportowiony, i kubełkowy od 400 zł - ale będą to chińskie niemarkowe produkty. Firmowe fotele dostaniemy od 700 zł. 

Wśród producentów - zarówno foteli kubełkowych, jak i usportowionych - do grona rozpoznawalnych marek należy zaliczyć Recaro, Sparco i Bimarco (ta firma robi tańsze, ale dobrej jakości fotele).

Warto podkreślić, że zwłaszcza Recaro specjalizuje się w produkcji typowych, seryjnie montowanych fotelach typu Evo.

Ważne: kupując samochód używany z ogłoszenia, gdzie znajduje się opcja "sportowe fotele" zwróćmy uwagę, jaki rodzaj rzeczywiście jest w pojeździe. Jeżeli trafimy na fotele bez regulacji do jazdy sportowej, musimy liczyć się z dużym dyskomfortem podczas pokonywania dłuższych tras.

Opinia eksperta


Kajetan Kajetanowicz, dwukrotny Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w latach 2010 i 2011:
- Tuningowe fotele montowane w naszych samochodach rajdowych w miejsce seryjnych przede wszystkim poprawiają trzymanie boczne, co przekłada się na lepsze wyczucie i prowadzenie auta. W takich fotelach często istnieje możliwość regulacji pochylenia oparcia, a także bezproblemowo współpracują z seryjnymi pasami bezpieczeństwa. Istnieje także możliwość montażu sportowych pasów 3- lub 4-punktowych.

Fotele kubełki wraz ze sportowymi pasami bezpieczeństwa mocowane w samochodach przeznaczonych do sportu, pozwalają na niemal idealne trzymanie boczne. Dobrze dopasowany fotel poprawia wyczucie samochodu, lecz przede wszystkim ma duży wpływ na bezpieczeństwo zawodnika. Przeznaczone do profesjonalnych samochodów rajdowych fotele są głębsze, a z powodu braku regulacji oparcia i twardości - także mniej wygodne, ale przecież nie komfort jest najważniejszy.

Jeśli używamy samochodu zarówno do podróżowania, jak i startów w KJS-ach i innych organizowanych przez automobilkluby „pojeżdżawkach”, warto zastanowić się nad montażem foteli tuningowych, które zapewniają większy komfort niż sportowe, przy jednoczesnej poprawie wyczucia samochodu. Reasumując - im większy „wyczyn” tym mniej kompromisów.

Piotr Walczak
fot. Piotr Nurczyński

REKLAMA
Akcesoria regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

d
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

d

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości