Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Fotoradar. Kierowcy bagatelizują limity prędkości

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / TVN Turbo / x-news

Fot. Anna Kaczmarz Ponad 90 proc. kierowców przyspiesza zaraz po minięciu fotoradaru, wynika z nowych badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego.

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, którego jednym z zadań jest śledzenie zmian w bezpieczeństwie ruchu, podjęło się sprawdzenia na ile likwidacja z dniem 1 stycznia 2016 roku około 400 fotoradarów obsługiwanych przez władze samorządowe wpłynęła na zmianę zachowań kierowców.

W tym celu w kwietniu 2016 roku przeprowadzono wyrywkowe badania* prędkości w kilku miejscach, w których w poprzednich latach funkcjonowały fotoradary Straży Miejskich. Pierwsza sesja pomiarowa, zrealizowana w trzech punktach w Warszawie i dwóch punktach w Nowym Dworze Mazowieckim wykazała, że w ciągu doby aż 73 proc. kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość, a 45 proc. jechało z prędkością większą od dopuszczalnej o więcej niż 10 km/h.

Badania te były kontynuowane w Warszawie w 2017 roku bezpośrednio przed ponownym uruchomieniem fotoradarów stacjonarnych i po rozpoczęciu ich funkcjonowania, co umożliwiło sprawdzenie, w jakim stopniu kontrola prędkości wykorzystująca te urządzenia wpływa na zmianę zachowań kierowców. W obu sesjach pomiarowych zbadano łącznie 600 tys. pojazdów. Ustalono, że sumarycznie we wszystkich punktach pomiarowych udział kierowców przekraczających dozwoloną prędkość spadł z 73 proc. do 54 proc. a przekraczających dopuszczalną prędkość o więcej niż 10 km/h spadł z 45 proc. do 21 proc.

Zobacz także: Na tych trasach można najczęściej spotkać patrole policji

W 2017 roku dodatkowo pomiary wykonano na ul. Modlińskiej w Warszawie (przed i za fotoradarem). Stwierdzono, że w miejscu lokalizacji fotoradaru udział kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość o więcej niż 10 km/h spadł do 1-2 proc., jednak ponad 90 proc. kierowców przyspieszało zaraz po minięciu fotoradaru, a 2 kilometry za nim ponad połowa kierowców (53 proc.) przekroczyła prędkość dopuszczalną o więcej niż 10 km/h.

- Oznacza to, że fotoradary mają istotny wpływ na zachowanie kierowców, ale występuje on jedynie w bezpośredniej okolicy fotoradaru. Wyniki pomiarów wykazały, że blisko połowa kierowców jeździ znacznie za szybko (10 km/h ponad prędkość dopuszczalną). Fotoradary skutecznie zmuszają kierowców do redukcji prędkości, ale efekt ten jest krótkotrwały. Większość kierujących nie traktuje poważnie ograniczeń prędkości, a przyczyną redukcji prędkości jest groźba kary, a nie troska o bezpieczeństwo swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu – zauważa Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Do takiej postawy być może przyczynia się stosunkowo mała liczba nakładanych kar. Jak wynika z danych opublikowanych w 2017 roku, na podstawie wykroczeń zarejestrowanych przez fotoradary, wystawiono 415 tysięcy mandatów, co stanowi średnio 3 mandaty na 1 fotoradar dziennie (przy założeniu funkcjonowania 450 urządzeń). Wyniki badań wskazują, że w Warszawie, w miejscach lokalizacji fotoradarów średnio na dobę 400-600 kierowców przekracza prędkość o więcej niż 10 km/h, a 60-80 kierowców o więcej niż 20 km/h. Dysproporcja pomiędzy liczbą kierowców przekraczających prędkość a liczbą kierowców ukaranych za to przewinienie może przyczyniać się do niskiej efektywność systemu i zbyt wolnej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

- Nasze analizy sygnalizują pilną potrzebę podjęcia intensywnych działań edukacyjnych mających na celu przekonanie społeczeństwa o bezpośrednim związku nadmiernej prędkości z liczbą ofiar na drogach. Ważne również jest wprowadzenie zmian w systemie nadzoru tak, aby zbyt szybka jazda (niezgodna z obowiązującym limitem) częściej kończyła się ukaraniem niezdyscyplinowanego kierowcy. Podjętym działaniom powinny towarzyszyć systematyczne badania prędkości oceniające w obiektywny sposób skuteczność podejmowanych wysiłków – podsumowuje Anna Zielińska.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • małpka (gość)

    Oczywiscie, że bagatelizują, bo niektóre ograniczenia są idiotyczne. Tylko, że jak już się już przekracza prędkość to wypadałoby o swoje tyły zadbać, yanosikiem na przykład. No ale jak kto woli

  • w czerwonym (gość)

    Poza tym, o cho chodzi krawężnikom? Fotoradar ma za zadanie kontrolować i doprowadzić do zmniejszenia prędkości PUNKTOWO. I robi to doskonale. Czego innego się pały spodziewały?

  • rew (gość)

    Czas na odcinkowy pomiar prędkości.

  • 126p (gość)

    Jak ma się nie przyspieszać skoro na odcinek ok.50km (np. Opole-Nysa)potrzeba ponad godzinę. Ciągle wioska, wioska lub ograniczenie. Dlaczego za Odrą mogę jechać nawet 500 km nie zdejmując nogi z gazu ? Brak obwodnic, wąskie i kiepskiej jakości drogi spowalniają ruch, a dziś wiadomo czas to pieniądz.

  • w (gość)

    Jeżdżą tak szybko tylko ci którzy działaja w stanie wyższej konieczności

  • Andrii (gość)

    Niech mandaty będą nawet po 1000zl. Pod warunkiem że wszelkie miejsca gdzie są ograniczenia prędkości sprawdzi się jeszcze raz i poprawi bo średnio co drugi znak ograniczenia nie ma sensu (1 stara stodoła kilkadziesiat metrów od rowniutkiej prostej drogi i ograniczenie do 40 czy 50 bo niby wielce teren zabudowany). I nie mówcie mi że widocznie nie dostrzegam innych zagrożeń na danym odcinku drogi bo jeżdżę zawodowo ciężarówkami i muszę brać pod uwagę więcej takich niebezpiecznych czynników niż kierowca osobówki.

  • edukacją w debili drogowych? (gość)

    życzę powodzenia.

  • Kierowca (gość)

    Ograniczenia są z czasów, gdy droga hamowania samochodów z 80 km/h wynosiła 70m, teraz ze 100 km/h wynosi 35m. Wtedy nie było poboczy, teraz są chodniki, wtedy we wsiach mieszkało 70% Polaków, teraz 5%, wtedy łuk na drogach ekspresowych umożliwiał bezpieczną jazdę 90 km/h, teraz 170 km/h. Cały system do zmiany, a nie sankcje wobec bezsensownych ograniczeń.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości