Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Fotoradary. Będzie 26 nowych urządzeń. Lista lokalizacji

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / GITD

Fot. GITD Pomiar prędkości na kilku pasach ruchu równocześnie, wysokiej jakości zdjęcia, odporne na trudne i zmienne warunki pogodowe – to m.in. gwarantują nowe fotoradary. Umowa na dostawę i instalację 26 urządzeń została podpisana. Pierwsze urządzenia staną w najniebezpieczniejszych miejscach pod koniec maja przyszłego roku.

Fotoradary staną w miejscach, które do tej pory nie były objęte nadzorem z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących. Wytypowano 26 lokalizacji na terenie 13 województw. Są to miejsca, w których dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych, w tym wypadków ze skutkiem śmiertelnym, a kierowcy nagminnie nie stosują się do ograniczeń prędkości. Z analizy przeprowadzonej przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że miejsca te powinny zostać objęte kontrolą w pierwszej kolejności. 

Fot. GITD

Zgodnie z warunkami podpisanej umowy, pierwsze z 26 nowych urządzeń ma zostać zainstalowanych do końca maja 2021, a ostatnie do końca lutego 2022. Wykonawca musi przeprowadzić ocenę wskazanych lokalizacji pod kątem uwarunkowań m.in. technicznych. W przypadku braku możliwości montażu fotoradaru w danym miejscu, wykonawca skorzysta z tzw. listy rezerwowej, która została przygotowana przez CANARD na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonawca musi wykonać również projekty organizacji ruchu, fundamenty, a także przyłącza energetyczne. Nowe urządzenia zostaną zintegrowane z centralnym systemem funkcjonującym w CANARD.

Jakie fotoradary będą rejestrować prędkość?

Prędkość będą rejestrowały fotoradary MultaRadar CD. Ten model urządzenia jest już wykorzystywany przez CANARD. Charakteryzuje go wysoka jakość utrwalonego materiału dowodowego, mała awaryjność, a zdecydowaną zaletą jest możliwość kontroli jednocześnie kilku pasów ruchu.  Koszt montażu 26 stacjonarnych urządzeń wyniesie 5,7 mln zł. 

Zakup i instalacja 26 fotoradarów to pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD w ramach realizacji projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym".  Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Rozbudowa i modernizacja systemu ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja projektu obejmie zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. Działania, zaplanowane w ramach zwiększenia skuteczności i efektywności systemu, uwzględniają włączenie do niego urządzeń najnowszej generacji.

Zobacz także: Sprzedaż auta - to trzeba zgłosić w urzędzie

W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach - 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowym. Zakupionych zostanie 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach – sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Hehu (gość)

    Nie ma to jak fotoradar w jakże niebezpiecznym miejscu w środku lasu, gdzie na przestrzeni 5 lat widziałem, że ktoś korzystał z przejścia z wyspą może 5-6 razy. Teraz kolejny fotoradar, bo wiadomo, że DK10 skrajnie niebezpieczna jest i trzeba na prostej drodze wymusić jazdę 70km/h za TIRami - jeszcze jakaś sarenka mi w lesie wyskoczy i tragedia będzie.

  • Hehu (gość)

    Nie ma to jak fotoradar w jakże niebezpiecznym miejscu w środku lasu, gdzie na przestrzeni 5 lat widziałem, że ktoś korzystał z przejścia z wyspą może 5-6 razy. Teraz kolejny fotoradar, bo wiadomo, że DK10 skrajnie niebezpieczna jest i trzeba na prostej drodze wymusić jazdę 70km/h za TIRami - jeszcze jakaś sarenka mi w lesie wyskoczy i tragedia będzie. I na pewno wcale tu o zdzieranie pieniędzy nie chodzi, tylko o "poprawę" bezpieczeństwa.

  • kolasa (gość)

    I bardzo dobrze! Blachosmrody na złom! Winnych karać! Foto radary po winny być często! Tylko ROWER! Wszędzie są ścieszki i zdrowo! Zawsze EKO z #PARTIARAZEM!

  • Ćmielów (gość)

    ul. Sandomierska bardzo niebezpiecznie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości