Fotoradary. Czy Inspekcja Transportu Drogowego przejmie urządzenia?

(mm/ip)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Zgodnie z ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. zmieniającą ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę o strażach gminnych, od dnia 1 stycznia br. straże miejskie i gminne utraciły prawo do prowadzenia kontroli wobec kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego, w przypadku zarejestrowania czynu przy użyciu urządzenia rejestrującego (fotoradaru, lub rejestratora przejazdu na czerwonym świetle). Czy jest szansa na przejęcie urządzeń przez Główny Inspektor Transportu Drogowego?
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Ustawodawca nie określił w żaden sposób dalszego trybu postępowania z urządzeniami wykorzystywanymi dotychczas przez straże gminne (miejskie). W szczególności, nie nałożył na żadną z funkcjonujących instytucji obowiązku przejęcia urządzeń, nie został wskazany podmiot odpowiedzialny za ich dalsze wykorzystanie oraz nie zagwarantowano źródeł finansowania dla ewentualnego przejęcia urządzeń przez inne podmioty.

Zgodnie z obowiązującym prawem, ujawnianie naruszeń przepisów ruchu drogowego za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących należy do kompetencji Inspekcji Transportu Drogowego. Zadanie to Główny Inspektor Transportu Drogowego realizuje za pośrednictwem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. System zbudowany przez GITD, jest systemem scentralizowanym, w maksymalny sposób zautomatyzowanym, gdzie kontrole prowadzone są za pomocą ponad 400 urządzeń zintegrowanych w ramach jednej, zarządzanej centralnie sieci. Podkreślić należy, że budowa niniejszego systemu nastąpiła z projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, którego realizację zakończono w 2015 r.

W grudniu ubiegłego roku Główny Inspektor Transportu Drogowego oraz władze miasta stołecznego Warszawy podjęli rozmowy odnośnie potencjalnej możliwości i sposobu przejęcia przez GITD urządzeń, które były do tej pory wykorzystywane przez Straż Miejską. Niezależnie od formy ich przekazania (dotychczas proponowane było terminowe użyczenie), wymagają one w oczywisty sposób wcześniejszego dostosowania i integracji z systemem CANARD, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie posiada środków budżetowych, które mogłyby posłużyć do sfinansowania integracji urządzeń z CPD CANARD. Dlatego też zaproponowano, aby miasto stołeczne Warszawa, w ramach posiadanego budżetu dostosowało te urządzenia do wymogów systemowych, przed użyczeniem ich GITD. GITD nie planuje przejęcia urządzeń należących do innych jednostek samorządowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty