Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fotoradary w Polsce - nowe przepisy i 300 kolejnych urządzeń. Sprawdź gdzie

Sławomir Draguła
Fotoradary w Polsce - nowe przepisy i 300 kolejnych urządzeń. Sprawdź gdzie
Fotoradary w Polsce - nowe przepisy i 300 kolejnych urządzeń. Sprawdź gdzie
Za fotoradary od 1 lipca odpowiada Inspekcja Transportu Drogowego. Ma 80 urządzeń, kupi 300 kolejnych. Zmieniły się też zasady wystawiania mandatów.
Fotoradary w Polsce - nowe przepisy i 300 kolejnych urządzeń. Sprawdź gdzie
Fotoradary w Polsce - nowe przepisy i 300 kolejnych urządzeń. Sprawdź gdzie

Obsługę fotoradarów ITD przejęła z początkiem lipca od policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W tej chwili popularne krokodylki dysponują 80 fotoradarami i 800 masztami, między którymi je przenoszą. Do końca roku inspekcja planuje kupić 300 kolejnych urządzeń. Ich lista poniżej.

 

 zobacz także **Trzysta nowych fotoradarów w całej Polsce - zobacz listę**

 

Maszty na fotoradary, by mogły pełnić funkcję prewencyjną, mają być lepiej widoczne. Dlatego zostaną oklejone żółtą, odblaskową folią.


„Krokodylki” mogą już więcej - nowe przepisy drogowe

Od ostatniego piątku to inspektorzy transportu drogowego zajmują się obsługą fotoradarów, a więc obróbką zdjęć i wysyłaniem ich do kierowców, którzy przekroczyli prędkość.

 

W tym celu powstało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, będące częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Napływają do niego zdjęcia zrobione przez fotoradary na terenie całego kraju.
 

- Na podstawie zdjęcia pojazdu, który przekroczył dozwoloną prędkość ustalamy, kto jest jego właściciem. Do tej osoby przesyłamy informację o zarejestrowanym wykroczeniu – wyjaśnia Alvin Gajadhur z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w Warszawie.

Zgodnie z nowym prawem, jeśli właściciel samochodu nie siedział za jego kierownicą podczas zarejestrowanego przewinienia, będzie musiał powiedzieć, komu pożyczył wówczas pojazd. Jeśli tego nie zrobi grozi mu 5000 zł grzywny.

Przypomnijmy, że od początku roku Inspektorzy Transportu Drogowego mogą zatrzymywać do  kontroli i karać kierowców samochodów osobowych i motocykli (wcześniej m.in. samochody ciężarowe, autobusy, taksówki), którzy rażąco naruszyli przepisy ruchu drogowego.

W związku z tym mają prawo namierzać kierowców np. wideorejestratorami zamontowanymi w nieoznakowanych radiowozach.

Mogą też zatrzymywać do kontroli kierowców, których podejrzewają, że są pod wpływem alkoholu lub narkotyków, przejeżdżających na czerwonym świetle, omijających pojazd, który się zatrzymał, by przepuścić pieszych na przejściu, kierowców, którzy nieprawidłowo wyprzedzają, itp. Mają też prawo do wylegitymowania kierowcy, sprawdzenia stanu technicznego samochodu i trzeźwości.

Atrapy fotoradarów znikają, mamy margines

Zgodnie z nowym prawem od 1 lipca przy drogach mogą stać tylko te maszty, w których znajdują się urządzenia do pomiaru prędkości oraz te przystosowane do ich zainstalowania.

- Czyli z instalacją elektryczną umożliwiającą podłączenie urządzenia rejestrującego i ogrzewane - wyjaśnia młodszy inspektor Jacek Zamorowski, szef wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu.

Natomiast same maszty, by pełniły funkcję prewencyjną, mają być lepiej widoczne. W związku z tym, zostaną oklejone żółtą, odblaskową folią lub pomalowane na żółto.

Przed fotoradarami musi być ustawiony też znak informacyjny D-51 "kontrola prędkości - fotoradar" w odległości:

 

- od 100 do 200 m - na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,
- od 200 do 500 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad,
- od 500 do 700 m – na drogach ekspresowych i autostradach.

 

Inspekcja Transportu Drogowego przejęła od policji w całym kraju około 80 fotoradarów oraz ponad 800 masztów. Te ostatnie również od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Wszystkie fotoradary zainstalowaliśmy na masztach Urządzenia pracują przez całą dobę – informuje Alvin Gajadhur z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w Warszawie.

Co jakiś czas urządzenia rejestrujące będą przenoszone w kolejne miejsca.

 

- Do końca tego roku planujemy zakupić ponad 300 nowych fotoradarów – mówi Alvin Gajadhur.

 

zobacz także Trzysta nowych fotoradarów w całej Polsce - zobacz listę

 

Te fotoradary trafią w miejsca opisane na powyżej liście, ale będą przenoszone także na maszty w innych lokalizacjach.

 

Fotoradary będą zostawiać kierowcom pewien margines. Nie będziemy karani, jeśli przekroczymy prędkość o nie więcej niż 10 km/h. Dotyczy to fotoradarów - także obsługiwanych przez straże miejskie i gminne.

Jednak tolerancja ta nie dotyczy innych urządzeń rejestrujących prędkość, takich jak wideorejestratory zamontowane w nieoznakowanych radiowozach, czy tzw. pistoletowe mierniki prędkości, zwane suszarkami.


Kamery obliczą prędkość

Jeszcze w tym roku Inspekcja Transportu Drogowego chce zacząć korzystać z innego bicza na piratów drogowych. Chodzi o system, który potrafi nagrywać samochody i obliczać ich średnią prędkość na danym odcinku.

 

- Na początku i końcu odcinka drogi będą ustawione kamery – wyjaśnia Alvin Gajadhur. - W momencie gdy samochód minie pierwszą z nich zostanie nagrany. Kolejna kamera kilka bądź kilkanaście kilometrów dalej ponownie zarejestruje auto.

Następnie system sprawdzi w jakim czasie samochód przejechał odcinek i obliczy średnią prędkość. Jeśli będzie ona większa od dozwolonej, kierowca zostanie ukarany.

 

Obecnie system jest testowany. Na początku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego wyznaczą około 20 miejsc w całej Polsce, w których zamontują kamery.
 
- Będą to najniebezpieczniejsze odcinki dróg np. w pobliżu szkół, przedszkoli, tam gdzie dochodzi do większej ilości wypadków – podkreśla Alvin Gajadhur. – Nad konkretami jeszcze pracujemy.

 

Ściąga z taryfikatora - mandaty i punktów karnych za przekroczenie prędkości

Wysokość mandatów karnych, które wystawiają Inspektorzy Transportu Drogowego, jest zgodna z policyjnym taryfikatorem. Za wykroczenia drogowe zarejestrowane przez ITD nakłada także punkty karne.

 

W przypadku przekroczenia prędkości stawki mandatów i punkty karne są następujące:

- przekroczenie prędkości od 6 do 10 km/h - do 50 zł mandatu i jeden punkt karny 
- przekroczenie prędkości od 11 do 20 km/h - od 50 do 100 zł mandatu i 2 punkty
- przekroczenie prędkości od 21 do 30 km/h - od 100 do 200 zł mandatu i 4 punkty
- przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h - od 200 do 300 zł mandatu i 6 punktów
- przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h - od 300 do 400 zł mandatu i 8 punktów 
- szarża z prędkością o 51 km/h i większą od dopuszczalnej - od 400 do 500 zł mandatu i 10 punktów karnych

Nowe przepisy wydłużyły czas postępowania mandatowego z 30 do 180 dni (przy mandacie zaocznym). Oznacza to, że mandat za przekroczenie prędkości będzie można nałożyć na kierowcę aż do pół roku od czasu zarejestrowania wykroczenia przez fotoradar. Ten termin będzie obowiązywał także strażników miejskich i gminnych wystawiających mandaty na podstawie zdjęć z fotoradarów.

Kiedy zdjęcie z fotoradaru jest nieważne i nie można na jego podstawie wystawić mandatu?
 
1. Gdy na zdjęciu nie można rozpoznać numeru rejestracyjnego auta (także tego na naklejce na szybie)

2. Gdy na fotografii są widoczne dwa samochody, jadące obok siebie.

3. Gdy fotoradar nie ma świadectwa legalizacyjnego.

Straż miejska jeszcze nie namierza

Od 1 lipca również strażnicy miejscy mieli walczyć z piratami drogowymi za pomocą fotoradarów.

- Jednak nowe rozporządzenie dotyczące naszej formacji, czeka jeszcze na podpis Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – mówi Krzysztof Maślak, wicekomendant Straży Miejskiej w Opolu. Jak dodaje, do czasu wejścia w życie tego rozporządzenia, strażnicy miejscy i gminni nie mogą wystawiać mandatów na podstawie zdjęć z fotoradarów.

 

zobacz także Trzysta nowych fotoradarów w całej Polsce - zobacz listę

 

Jeśli zacznie obowiązywać, strażnicy będą musieli oznaczyć znakiem D-51 "kontrola prędkości - fotoradar" miejsce, w którym będą dokonywali pomiaru. Jeśli fotoradar będzie stacjonarny (montowany na maszcie), wówczas i znak będzie zamontowany na stałe. Maszt, na którym strażnicy będą mogli montować radar, musi być żółty - tak jak instalacje należące do ITD.

Jeśli jednak strażnicy będą mieli przenośny fotoradar, wówczas i znak będzie mógł być stawiany na czas prowadzonej kontroli.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie, straż miejska będzie mogła ustawiać swoje fotoradary na drogach gminnych, powiatowych, wojewódzkich oraz krajowych, ale tylko w obszarze zabudowanym. I tylko w miejscach, na które zgodzi się policja.

Sławomir Draguła

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty