Wszystko
o samochodach

Aktualności / Imprezy

Frankfurt 2003

Data publikacji: Autor: Piotr Robakowski

Samochody marzeń dla każdego

Jedna z największych i najbardziej prestiżowych wystaw odbywa się raz na dwa lata zamiennie z Salonem Samochodowym w Paryżu. Trwająca do 21 września wystawa zgromadziła blisko 50 światowych premier. Tym razem także impreza przebiegała spokojnie, choć wisiało nad nią piętno 11 września 2001 roku - atak terrorystów na wieże WTC. Dwa lata temu organizatorzy zastanawiali się nad odwołaniem całej imprezy, a z niektórych sal byliśmy nawet ewakuowani po anonimowych telefonach informujących o podłożeniu bomby.

Samochody małe i kompaktowe
We Frankfurcie odbyła się najważniejsza dla Polski premiera małego Fiata Panda , który produkowany jest w zakładach w Tychach. Od popularności tego modelu zależy nie tylko sytuacja finansowa całego włoskiego koncernu, ale także rozwój tej branży i tym samym zakładu w Tychach. Już teraz inwestycje przygotowawcze zakład do produkcji nowego modelu pochłonęły kwotę 560 mln euro. Pojazd dostępny jest aktualnie w pięciodrzwiowej wersji nadwozia, ale w przyszłym roku można się spodziewać także odmiany trzydrzwiowej. W ofercie są dwa silniki benzynowe - 1.1 li 1.2 litra, a także produkowany w Bielsku Białej silnik JTD z układem common-rail o pojemności 1.3 litra, który w ofercie pojawi się w najbliższych miesiącach. W październiku kolejną nowością tego włoskiego producenta będzie miejski minivan o nazwie Idea. Pojazd w koncepcji Fiata uzupełni ofertę, stając się konkurencją m. in. dla Opla Meriva . Auto wyróżnia się ciekawą aranżacją wnętrza i miłą dla oka stylistyką nadwozia.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się dwa - zaprezentowane przez odwiecznych rywali - samochody kompaktowe Volkswagena i Opla . Pierwszy z nich zachowując bryłę nadwozia identyfikującą go z poprzednikami, zyskał nieco delikatności. Poprawiono znacznie wnętrze, wprowadzając czytelne zestaw wskaźników i pokręteł. Początkowo w gamie pojawi się 3- i 5-drzwiowa wersja nadwozia. W planach jest także model kombi i cabriolet, a także rodzinny miniva - Golf Plus . W tym samym czasie Opel prezentował w hali obok trzecie już wcielenie modelu Astra. Pojazd znacznie różni się od swoich poprzedników, idąc wyraźnie w kierunku swoje rywala. Po raz pierwszy Astra III dostępna jest z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem o linii nadwozia zbliżonej do Volkswagena. Na uwagę zasługują duże przednie reflektory, łagodna linia nadwozia i ciekawie zaprojektowany tył auta. Zapowiada się interesująca rywalizacja. Volkswagen pojawi się w sprzedaży jeszcze w tym roku. - Na polski rynek trafi początkowo tylko kilkaset sztuk tego modelu - mówi Leszek Kempiński z działu prasowego firmy Kulczyk Tradex, importer VW i Audi. Atak na rynek rozpocznie się wraz z nadejściem Nowego Roku. Opel pojawi się w salonach sprzedaży w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Volkswagen zaprezentował także małe Polo z napędem na cztery koła i nieco podniesionym zawieszeniem. W ofercie Opla pojawiła się natomiast poprawiona wersja Corsy - rywalizacja jest także w segmencie B. Inne miejskie auto przyciągało wzrok na stoisku Lancii - mowa tu o modelu Ypsylon , chociaż powód mógł być inny - tradycyjnie przy samochodach spotykaliśmy piękne i wysokie modelki.

Wśród samochodów małych należy odnotować światową premierę Citroena C2 , który już w październiku pojawi się w sprzedaży na polskim rynku. - Technicznie pojazd spokrewniony jest z modelem C3, stąd należy go traktować jako 3-drzwiową jego odmianę - mówił podczas wystawy Marek Nawarecki z działu prasowego Citroen Polska. Ciekawostka jest także fakt, że w planach na przyszły rok jest wprowadzenie w rajdach samochodowych klasy S1600 - homologację samochodu rajdowego C2 otrzyma w pierwszych dniach kwietnia. Wśród kompaktowych ciekawostek wymienić należy także nowe wcielenie Daewoo lanosa - nazywające się teraz Lacetti - oferowany będzie w wybranych salonach Opla. Sporym zainteresowaniem spotkał się także Smart w czteroosobowej wersji nadwozia - Forfour (dla czworga). Tym samym producent atakować będzie rynek małych samochodów, mając w ofercie pojazd dla dwóch i czterech osób. Wśród japońskich produktów interesująco prezentuje się nowa Mazda 3 i Mitsubishi Lancer - ten drugi także w wersji kombi, która już jest dostępna na naszym roku. Seat postawił natomiast na sport prezentując Ibizę Cupra i model studyjny o nazwie Altea .

O klasę wyżej
Segmenty D i E także wzbogaciły się o kilka nowych konstrukcji. Część z nich - jak np. Peugeot 407 Elixir - to zapowiedzi aut, które pojawią się w ofercie w przyszłym roku. Peugeot zapowiada, że już w przyszłym roku pojawi się następca modelu 406. - Można się spodziewać, że część elementów zastosowana w studyjnym modelu 407 Elixir, znajdzie zastosowanie w seryjnie produkowanej wersji. W planach jest oczywiście także model Coupe - zapewniał nas we Frankfurcie Andrzej Nosiński, Sekretarz Generalny Peugeot Polska. W tym roku najważniejszą dla tego producenta nowością jest model 307 CC , który jeszcze w tym roku pojawi się w sprzedaży, a także sportowa jego wersja - 307 WRC - mająca pojawić się w przyszłym roku na rajdowych trasach. Opel zaprezentował we Frankfurcie Vectrę w wersji kombi , a Toyota wprowadziła do modelu Avensis nową , czterocylindrowa jednostkę napędową o pojemności 2.4 litra i mocy 165 KM. Saab promuje studyjny model 9-3 SportHatch , który jest w planach produkcyjnych tej firmy. Volvo natomiast zaskoczyło nas nową wersją modelu S40 . Pojazd jest o 5 cm dłuższy od swojego poprzednika, wizualnie przypominając większe odmiany - S60 i S80. Zaskoczeniem jest konstrukcja środkowego panelu tablicy przyrządów - wykonany z aluminium profil jest niczym zawieszony w powietrzu, łącząc górną i dolną część kokpitu. Za nim wygospodarowana miejsce na niewielki schowek. W przyszłości pojawi się wersja V50 - będąca odmiana kombi. Jest także pomysł stworzenia samochodu o właściwościach terenowych, który zmierzy się z zaprezentowanym we Frankfurcie BWM X3 . Koncern BMW pokazał także długo oczekiwana serię 6 - sportowe coupe dla ludzi ceniących sobie także luksus. Wymienić należy także Jaguara X-Type w wersji kombi i dwa samochody Alfy Romeo , które poddano drobnym retuszom stylistycznym - 156 i 166 .

Odrobina luksusu
Na ogromnym stoisku Mercedesa tłumy zbierały się przy modelu SLR - pojazd miał wejść do seryjnej produkcji już dwa lata temu. Ostatnio powstało sporo zamieszania, przy okazji prezentacji tego modelu podczas Poznań Motor Show - jego konstruktorem i twórcą okazał się mieszkaniec Krakowa - który postanowił zbudować replikę studyjnego wówczas modelu. Ciekawostką jest także czterodrzwiowa limuzyna o sportowym charakterze - CLS . Amerykański Chrysler zaprezentował model 300C , który na rynku zastąpi już niebawem wersję 300M. Także dla klientów z grubym portfelem przeznaczone jest nowe Maserati Quattroporte - limuzyn z silnikiem V8 o mocy 400 KM. W tym samym segmencie "gra" Lexus LS430 , choć trzeba przyznać, że zmiany są bardzo subtelne. Na próbę cierpliwości wystawia swoich zwolenników Bugatti - 1000-konny Veyron ma się pojawić w salonach w kwietniu. Ciekawie wyglodały także stosika takich marek jak - Lamborghini , gdzie oglądać mogliśmy dwa modele. Sporym zainteresowaniem cieszyło się także stoisko Bentleya i Rolls Royc’e .

Porsche świętuje we Frankfurcie 40-lecie modelu 911 . Wśród wielu srebrnych aut (jubileuszowa seria jest w tym właśnie kolorze) w oczy rzuca się limitowany Porsche 911 GT2 , lakierowany na biało, z czerwonym napisem powyżej progu, niczym w pierwszej Carrerze RS z początku lat 70. XX wieku.

Sportowa ducha kompakta
Wśród samochodów sportowych warto wymienić dwa - Megane RenaultSport i Volkswagen Golf IV GTI . Pierwszy z nich dostępny w dwóch wersjach nadwozia posiada pod maską dwulitrowa, benzynowa jednostkę napędowa o mocy 225 KM. Dzięki temu sprint do "setki" zajmuje mu 6,5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi ponad 200 km/h. Z zewnątrz pojazd wyróżnia się poszerzonymi nadkolami i zderzakami, dużym wlotem powietrza i centralnie umieszczonymi końcówki układu wydechowego, jak również 18-calowymi, aluminiowymi obręczami kół.

Konkurentem w klasie sportowych kompaktów jest dla Renault Volkswagen Golf IV GTI. W tym przypadku mamy do czynienia z legendą, której historia rozpoczęła się w 1976 roku. Nowy model wyróżnia się bardziej drapieżna linia nadwozia, która podkreślają - czarny grill chłodnicy z czerwonymi wstawkami, efektowne logo "GTI", czarne progi i tylne skrzydło, dwie końcówki układu wydechowego i 18-calowe aluminiowe koła z czerwonymi zaciskami. Pod maska spoczywa benzynowy silnik o pojemności 2,0 litra i mocy - przy wykorzystaniu turbosprężarki - 200 KM. Nowością jest skrzynia biegów DSG wykorzystująca innowacyjny system direct-shift (bezpośrednie przełożenia), która pozwala rozpędzić Golfa GTI do maksymalnej prędkości ponad 200 km/h, a od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie poniżej 7 sekund.

Co będzie dalej
Trwająca jeszcze wystawa jest już 60-ta tego typu imprezą we Frankfurcie. Co ciekawe w najbliższym czasie wygasa licencja na organizację Salonu Samochodowego we Frankfurcie i od pewnego czasu mówi się głośno, że mogą one zostać przeniesione do szybko rozwijającego się Hanower. Organizatorzy IAA we Frankfurcie zapowiadają, że z całą pewnością kolejna wystawa w 2005 roku odbędzie się w ich mieście.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości