FSO Polonez. Jedyny taki egzemplarz

Mariusz Michalak
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Jedna z firm z branży motoryzacyjnej zdecydowała się na modyfikację Poloneza – jednego z najpopularniejszych aut osobowych w czasach PRL-u. Co z tego wynikło?

Trochę historii

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Seryjną produkcję Poloneza rozpoczęto w Warszawie w 1978 roku, natomiast jego nazwa została wybrana w wyniku plebiscytu czytelników ,,Życia Warszawy”. Polonez miał za zadanie zastąpić popularnego wtedy Fiata 125p. W pierwszym roku powstało 3506 egzemplarzy. Auto stopniowo przechodziło modernizację, wprowadzano też kolejne wersje. Pierwszą była wersja hatchback, następnie wprowadzono odmianę użytkową Truck. Następnie było Atu, Caro Plus i Atu Plus.

Ostatnią wersją Poloneza, produkowaną od 1999 roku było Kombi. Należy także pamiętać o edycjach specjalnych, takich jak: sanitarka, czyli wariant opracowany na bazie Poloneza Cargo i Cargo Plus, radiowóz, a także wersja Poloneza Truck, przygotowana specjalnie dla Ratownictwa Drogowego.

Ku rozczarowaniu polskich kierowców, produkcję aut wstrzymano 22 kwietnia 2002 roku. Fabrykę opuściło łącznie (bez wersji dostawczych) 1 061 807 egzemplarzy Poloneza.

Borewicz wiecznie żywy!

Na początku był niewinny pomysł, aby zrobić zwykły samochód reklamowy. Ten szybko przerodził się w ideę, aby zaprojektować w pełni autorski i oryginalny model, którego jeszcze w Polsce nie było.

Chęć kultywowania polskich tradycji motoryzacyjnych spowodowała, że pierwszy wybór padł na Fiata 125p. Jednakże Organika S.A. miała w planach przerobienie auta na wersję coupe, a takich Fiatów w Polsce było już dużo. Po wstępnych analizach i projektach wybór ostatecznie padł na Poloneza Caro z 1995 roku. - Poszukiwaliśmy modelu na wzór słynnego ,,Borewicza”, którym porucznik przemieszczał się po ulicach Warszawy. Zależało nam na starszej wersji Poloneza, jednakże egzemplarze dostępne na rynku niestety nie nadawały się do modernizacji. W naszym projekcie ,,Borewicz” pozostał inspiracją, jednak auto, które powstało to nasza autorska wersja – mówi Pani Katarzyna Trzpil, Dyrektor Marketingu w Organice S.A.

Zobacz także: Testujemy Lexusa LC 500h

Modyfikacje i ulepszenia

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Pracę rozpoczęły się oczywiście od demontażu zbędnych elementów: drzwi, podzespołów mechanicznych, poszyć błotników, progów itd. Następnie odbył się proces piaskowania, a także liczne naprawy blacharskie. Polonez wymagał wielu modyfikacji, nawet w samej komorze silnika. - Nasz Polonez jest już gotowy, jednak nie chcemy zdradzać wszystkich szczegółów. Przebieg wszystkich etapów modernizacji można zobaczyć na filmach, które udostępniamy w sieci – mówi pomysłodawca projektu Pan Paweł Mikołajczyk, Marketing Manager w Organice S.A

Polonez jest nie tylko oryginalną wizytówką firmy, ale będzie także pojawiał się na motoryzacyjnych imprezach sportowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty