Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW E36 (1990-2000). Wady, zalety i obecna sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
BMW E36BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.Fot. BMW
BMW E36BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.Fot. BMW
Trzecia generacja BMW serii 3 powoli zrywa z wizerunkiem samochodu, którym w dynamiczny sposób porusza się młodzież polskich miast i wsi i który jest traktowany jako wdzięczny obiekt do pseudo tuningu. Ceny zadbanych egzemplarzy w oryginalnym stanie zaczynają rosnąć.

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet. E36 przerwało dotychczasowy trend stylistyki BMW, w którym samochody tej marki miały podwójne, okrągłe przednie reflektory - w nowym modelu umieszczono je za wspólną szybą. W stosunku do poprzednika zmieniły się gabaryty - auto urosło oraz poprawiła aerodynamika nadwozia. Nie zmieniło się to, za co fani kochają BMW - znakomite właściwości jezdne. Rozbudowano też ofertę silnikową, gdzie do palety cztero i sześciocylindrowych jednostek benzynowych dołączyły diesle - o pojemnościach 1,7 oraz 2,5 litra. O ile pierwsze egzemplarze E36 często były wyposażane dość ubogo - w niektórych brakowało nawet obrotomierza, o klimatyzacji czy „elektryce” nie wspominając - to sporo tych z końca produkcji zostało skonfigurowanych przez pierwszych właścicieli stosunkowo bogato.

Chociaż ostatnie egzemplarze BMW E36 w najdłużej produkowanej wersji compact zjechały z taśmy w 2000 roku, to dzięki solidnej konstrukcji auto jeszcze długo będzie widoczne na drogach. Jak zatem można ocenić tą konstrukcję po latach?

BMW E36. Nadwozie i wnętrze 

BMW E36BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku
BMW E36

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.

Fot. BMW

Chociaż „trójka” nigdy nie była autem wybitnie przestronnym, to nawet dziś może stanowić wystarczający środek transportu dla czteroosobowej rodziny. Wnętrze bez problemu zmieści dwoje dorosłych osób i dwójkę dzieci. Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 435 l, Paradoksalnie, ten w kombi jest mniejszy - ma zaledwie 370 l. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie. Na rynku poszukiwane są egzemplarze wyposażone w dostępne za dopłatą, bardzo wygodne kubełkowe, sportowe siedzenia. Niestety, po latach ich stan nie zawsze jest zadowalający - na skutek częstego wsiadania i wysiadania wycierają się boczki oparć i siedzisk. Z tyłu dorosłym może brakować miejsca na nogi. Przeszkadza też dość wysoki tunel środkowy.

Pochwała należy się za jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza - wiele z nich jest miękkich w dotyku i nawet po latach, nie skrzypi. Głównym problemem opisywanej „trójki” jest podatność karoserii na korozję. Newralgiczne miejsca to progi - zwłaszcza w miejscach przeznaczonych do podnoszenia auta, a także przednie błotniki i klapa bagażnika. Przy oględzinach egzemplarzy z opcjonalnym M-pakietem trzeba koniecznie obejrzeć progi pod plastikowymi nakładkami, które przyspieszają korozję tych ważnych elementów konstrukcyjnych. Niestety, niezardzewiałe i nigdy nie naprawiane blacharsko E36 to prawdziwa rzadkość i sam fakt znalezienia takiego egzemplarza może być dobrym argumentem do rozważenia jego zakupu. Elektronika nie sprawia wielkich problemów - czasami psują się panele sterowania automatyczną klimatyzacją, a wyświetlacze komputera pokładowego „gubią” piksele. Nie jest to jednak wyłącznie przypadłość E36. Inne BMW z tamtych lat borykają się z podobnymi problemami. Na szczęście instalacja elektryczna auta nie jest bardzo skomplikowana, co sprawia że zarówno z diagnozą jak i ewentualnymi naprawami powinien poradzić sobie każdy elektryk samochodowy.

BMW E36. Podwozie

Niezależnie od wersji, prowadzenie BMW E36 to jedna z największych zalet tego samochodu. Zawieszenie jest dość twarde, ale sprężyste. Precyzyjny układ kierowniczy w połączeniu z tylnym napędem dopełniają obrazu auta, którym pokonywanie krętych dróg to prawdziwa przyjemność. Problemem może być trwałość podwozia przy eksploatacji po polskich drogach - najszybciej zużywają się przednie wahacze i tuleje tylnej belki. Bywa, że wymiany wymagają tylne sprężyny - objawem tego będzie nienaturalnie nisko zawieszony tył samochodu. Przekładnie kierownicze nie mają opinii trwałych - najczęściej wystarczy regeneracja. Na szczęście, bardzo dobra dostępność części pozwala zachować koszty naprawy na rozsądnym poziomie.

Zobacz także: Testujemy Lexusa LC 500h

BMW E36. Napęd

BMW E36BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku
BMW E36

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.

Fot. BMW

Gama silników oferowanych w BMW E36 jest bardzo szeroka. Bazowe wersje 316i i 318i napędzane są ośmiozaworowymi jednostkami 4-cylindrowymi oznaczanymi jako M40 i póżniej M43. Są one godne polecenia osobom, które jeżdżą spokojnie. Silniki te cieszą się niezłą opinią, chociaż czasami wymagają uszczelnienia. Bywa że zawodzi hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu (w M43). Objawem tej usterki jest kilkusekundowe terkotanie dochodzące z silnika po jego uruchomieniu. Wyżej w hierarchii stoi odmiana 318is (lub ti w nadwoziu compact). Ma 16 zaworów, 140 KM i wyraźnie lepszą dynamikę od bazowych odmian. Silniki, które są prawdziwymi wisienkami na torcie to rzędowe, sześciocylindrowe jednostki benzynowe. W standardowych odmianach auta mają pojemności od 2 l do 2,8 l i cechują się znakomitym brzmieniem i kulturą pracy. Są idealnym dopełnieniem znakomitego układu jezdnego, chociaż bywa, że wymagają trochę troski. Przede wszystkim trzeba dbać o układ chłodzenia. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan sprzęgła wiskotycznego wentylatora chłodnicy oraz pompy wody - w niektórych wersjach jej wirnik był wykonany z tworzywa sztucznego i z biegiem lat może po prostu się rozpaść. W układach rozrządu zawodzą sterowniki zmiany faz rozrządu Vanos - objawem ich usterki jest najczęściej donośne grzechotanie w czasie pracy silnika.

Oddzielnym tematem są silniki wysokoprężne - z racji wieku i przebiegu większość z dostępnych na rynku egzemplarzy 318tds oraz 325tds jest skrajnie wyeksploatowanych. Po latach problemy może stwarzać wszystko - od pomp wtryskowych (trudności z uruchomieniem ciepłego silnika) przez turbiny po układ chłodzenia. Większy z diesli miał sześć cylindrów, moc 143 KM i w latach swej świetności wyróżniał się bardzo dobrą dynamiką oraz świetną kulturą pracy.

BMW E36. Sytuacja rynkowa

W tej chwili na polskim rynku dostępnych jest ok 300 używanych egzemplarzy BMW E36. Najtańsze można kupić już od tysiąca złotych, ale należy je traktować wyłącznie jako dawców części. Ceny aut, które są warte uwagi rozpoczynają się od 5-6 tys. zł za wersje z silnikami 4-cylindrowymi i nadwoziami compact lub sedan. Najdroższe są wersje 328i w odmianach coupe i cabrio. Nierzadko cena zadbanych egzemplarzy w oryginalnym stanie przekracza 20 tys. zł. Czy warto tyle zapłacić? To zależy. Jeżeli mamy do czynienia z nieskorodowanym samochodem z udokumentowaną historią to tak.

Na samej górze cennika są wersje M3. Zależnie od rocznika, napędzają je silniki o pojemnościach 3,0 l lub 3,2 l mające moc odpowiednio 286 KM lub 321 KM. M3 to już pełnoprawny klasyk mający dużą wartość kolekcjonerską. Dobry egzemplarz potrafi kosztować 50-70 tys. zł.

Patrząc na to, jak w ostatnich latach zdrożała „trójka” E30, można założyć, że to dobry moment na kupno BMW E36. Z jednej strony to auto, którego bez problemu można używać do jazdy na co dzień, z drugiej zaś strony ma już zadatki na klasyka.

BMW E36. Plusy:

  • znakomite właściwości jezdne
  • dynamiczne silniki 6-cylindrowe
  • dobra jakość wykonania wnętrza

BMW E36 Minusy:

  • podatność na korozję
  • duża liczba wyeksploatowanych egzemplarzy
  • niebyt przestronne wnętrze

Poprzednik - BMW E30

W sprzedaży od 1982 r. Mniejsze i lżejsze od E36. Sprzedawane jako 2 i 4-drzwiowy sedan, cabrio oraz kombi (touring). Pierwsza „trójka” dostępna z napędem na 4 koła i silnikiem wysokoprężnym.

Następca - BMW E46

Debiut w 1998 r. Nowy design, nowe elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Rekordowa liczba sprzedanych egzemplarzy - 3,27 mln!

Wybrane dane techniczne:

WersjaSilnik:Średnica cylindra x skok tłokaStopień sprężaniaMoc maksymalna:Maksymalny moment obrotowy0-100 km/h:V-max:
Silniki benzynowe:       
316iR4 1,6 l (1596 cm³), SOHC84,00 mm — 72,00 mm9,7 (9,1):1102 (100) KM (75 (73) kW) przy 5500 obr./min150 (141) Nm przy 3900 (4250) obr./min12,7 (13,0) s195 (192) km/h
318iR4 1,8 l (1796 cm³), SOHC84,00 mm — 81,00 mm9,7 (8,8):1115 (113) KM (85 (83) kW) przy 5500 obr./min168 (162) Nm przy 3900 (4250) obr./min11,3 (11,5) s198 (196) km/h
318isR4 1,8 l (1796 cm³), DOHC84,00 mm — 81,00 mm10,0:1140 KM (103 kW) przy 6000 obr./min175(180) Nm przy 4500(4300) obr./min10,2 s213 km/h
320iR6 2,0 l (1991 cm³), DOHC80,00 mm — 66,00 mm11,0:1150 KM (110 kW) przy 5900 obr./min190 Nm przy 4200 obr./min9,8 s214 km/h
323iR6 2,5 l (2494 cm³), DOHC84,00 mm — 75,00 mm10,5:1170 KM (125 kW) przy 5500 obr./min245 Nm przy 3950 obr./min8,0 s227 km/h
325iR6 2,5 l (2494 cm³), DOHC84,00 mm — 75,00 mm10,5:1192 KM (141 kW) przy 5900 obr./min245 Nm przy 4700 obr./min8,0 s233 km/h
325isR6 2,5 l (2494 cm³), DOHC84,00 mm — 75,00 mm10,5:1192 KM (141 kW) przy 5900 obr./min250 Nm przy 4200 obr./min7,8 s230 km/h
328iR6 2,8 l (2793 cm³), DOHC84,00 mm — 84,00 mm10,2:1193 KM (142 kW) przy 5300 obr./min280 Nm przy 3950 obr./min7,3 s236 km/h
M3R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC86,00 mm — 85,80 mm10,9:1286 KM (210 kW) przy 7000 obr./min320 Nm przy 3600 obr./min6,0 s250 km/h
M3 EvoR6 3,2 l (3201 cm³), DOHC86,40 mm — 91,00 mm11,3:1321 KM (236 kW) przy 7400 obr./min350 Nm przy 3250 obr./min5,5 s254 km/h
M3 GTR6 3,0 l (2990 cm³), DOHC86,00 mm — 85,80 mm10,8:1295 KM (217 kW) przy 7000 obr./min323 Nm przy 3900 obr./min5,9 s250 km/h
M3 (USA)R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC86,00 mm — 85,80 mm10,5:1243 KM (179 kW) przy 6000 obr./min305 Nm przy 4250 obr./min6,0 s220 km/h
Silniki wysokoprężne       
318 tdsR4 1,7 l (1665 cm³), SOHC, turbo80,00 mm — 82,80 mm22,0:190 KM (66 kW) przy 4400 obr./min190 Nm przy 2000 obr./min13,5 s183 km/h
325 tdR6 2,5 l (2497 cm³), SOHC, turbo80,00 mm — 82,80 mm22,0:1118 KM (87 kW) przy 4800 obr./min220 Nm przy 2400 obr./min12,0 s198 km/h
325 tdsR6 2,5 l (2497 cm³), SOHC, turbo80,00 mm — 82,80 mm22,0:1143 KM (105 kW) przy 4800 obr./min260 Nm przy 2200 obr./min10,4 s214 km/h
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty