Boom na gaz

Grzegorz Wojtyrowski
W krajach Unii Europejskiej około 10 procent pojazdów zasila się gazem. LPG jest przyjazny środowisku, bezpieczny i tani.

Boom na gaz

Mankamentem instalacji gazowej jest koniecznoś
zamontowania zbiornika gazu, który zabiera
miejsce w bagażniku
.

Fot. Przemek Świderski

W Polsce mieszaniny propanu i butanu zwanej LPG zaczęto używać powszechnie
do napędu samochodów dopiero w 1991 roku. Pierwsze instalacje pochodziły
z Włoch oraz Holandii. Polska, z 700 tysiącami samochodów zasilanych LPG,
zajmuje trzecie miejsce w Europie. Kierowcy mogą zaopatrywać się w to paliwo
w ponad 2500 stacjach tankowania. Do grona dystrybutorów gazu dołączyły
koncerny paliwowe, które sprzedają go obok benzyn i oleju napędowego.
Instalacje zasilania gazem są w sposób przemysłowy produkowane przez
wiele renomowanych firm. Nowoczesna konstrukcja instalacji i parametry
pracy sprawiają, że można je zamontować do różnych silników spalinowych,
zasilanych przez gaźnik i wtrysk paliwa, również z kolektorem dolotowym
wykonanym z tworzyw sztucznych.
Typowa instalacja składa się ze zbiornika, wielozaworu, elektrozaworów
odcinających, reduktora, mieszalnika gazu, przewodów, przełącznika elektrycznego
oraz zespołu elektronicznego sterowania wtryskiem. Zastosowane oprogramowanie
pozwala na uzyskanie niskiego poziomu emisji związków toksycznych.
Ekonomika
Koszty użytkowania samochodu z napędem gazowym są dwukrotnie niższe
niż pojazdu zasilanego benzyną. Za przejechanie 100 km przy zużyciu 7 l/100
km i cenie 1 litra benzyny 3,34 zł trzeba zapłacić 23,38 zł. Koszt przejazdu
100 km przy zużyciu 11 l gazu po 1,41 zł wynosi 15,51 zł. Zwrot wydatków
poniesionych na adaptację pojazdu do zasilania LPG następuje po przejechaniu
15-30 tysięcy km w zależności od ceny urządzeń. Nakłady na konserwację
instalacji wynoszą około 100 złotych na 10 tysięcy kilometrów.
Aby obniżyć ceny instalacji, w Polsce produkuje się komponenty, m.in.
zbiorniki cylindryczne i zbiorniki toroidalne. Instalacje gazowe są u nas
tańsze niż w krajach UE. Po wejściu Polski do Unii ceny instalacji prawdopodobnie
wzrosną do poziomu notowanego we Włoszech czy Holandii.
Bezpieczeństwo
Przed wprowadzeniem do obrotu handlowego elementy instalacji gazowej
przechodzą cykl badań, których celem jest stwierdzenie, czy ich eksploatacja
jest bezpieczna dla użytkownika i ruchu drogowego. Po uzyskaniu pozytywnych
ocen, instalacja otrzymuje znak homologacji międzynarodowej, umieszczany
później na korpusie każdego z urządzeń. W celu sprawdzenia zachowania się
poszczególnych komponentów tworzących instalację podczas kolizji drogowych,
wnikliwie analizowano wypadki z udziałem samochodów zasilanych LPG. We
wszystkich wypadkach instalacja gwarantowała użytkownikowi pełne bezpieczeństwo.
Produkowane w kraju zbiorniki gazu wykonywane są pod kontrolą Urzędu Dozoru
Technicznego i mają 10-letnią legalizację. Samochód wyposażony w instalację
gazową jest raz na rok badany w upoważnionej stacji diagnostycznej.
O pełnym bezpieczeństwie użytkowania samochodów zasilanych gazem może
świadczyć fakt, że z taśm montażowych wielkich koncernów, takich jak Fiat,
Mercedes i Volvo zjeżdżają samochody dwupaliwowe zasilane benzyną i gazem
przeznaczone dla taksówkarzy.
Ekologia
Podczas spalania mieszaniny propanu i butanu wydziela się znacznie
mniej szkodliwych związków niż przy spalaniu benzyn. Redukcja tlenku węgla
może sięgać 60%, węglowodorów i tlenków azotu 50%, a dwutlenku węgla 10%.
Współczesne instalacje LPG z zapasem spełniają wymagania norm Euro 2 i
Euro 3. Są również systemy, spełniające kryteria normy Euro 4, która będzie
obowiązywała od 2005 roku.
Dlaczego gaz?
LPG korzystnie wpływa na silnik. Nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi
cylindrów i jego rozcieńczania w misce olejowej. W wyniku spalania gazu
nie powstaje szkodliwy nagar. Nowoczesne systemy wtrysku mają układy adaptacyjne,
dostosowujące parametry wtrysku do stylu jazdy kierowcy, mogą dawkować
gaz do silników Diesla, a także umożliwiają wtrysk ciekłego gazu do cylindrów.
Przy spokojnej jeździe zarówno w mieście, jak i w trasie nie ma istotnej
różnicy między zasilaniem gazowym a benzyną. Różnice na niekorzyść gazu
zaznaczają się, gdy pojazd jest obciążony lub kiedy chcemy gwałtownie przyśpieszyć
na wysokim biegu.
Poszukiwanie paliw alternatywnych jest działaniem proekologicznym, powodowanym
faktem powolnego wyczerpywania się zasobów ropy naftowej. LPG z pewnością
jest takim paliwem.
Zalety i wady napędu na gaz

  • jest dwukrotnie tańszy od benzyny,
  • podczas spalania tworzy mało związków szkodliwych,

  • ma większą liczbę oktanową od benzyny,

  • jest mniej wybuchowy niż benzyna.

- zbiornik zabiera miejsce w bagażniku,

- nie jest go tak łatwo zatankować jak benzynę,

- nieprzyjemnie pachnie,

- powoduje trudny rozruch zimnego silnika.
Ceny instalacji do różnych silników

L.p.Rodzaj zasilania silnika samochoduCena w zł
1.Silnik gaźnikowyod 1250,-
2.Wtrysk jednopunktowy bez katalizatoraod 1350,-
3.Wtrysk jednopunktowy z katalizatoremod 2000,-
4.Wtrysk wielopunktowyod 2200,-
5.Wtrysk wielopunktowy bezpośredniod 3500,-
6.Wtrysk sekwencyjny bezpośredniod 4600,-
7.Zbiornik toroidalnyod 100,-
8.Demontaż instalacjiod 100,-
9.Pokrowiec na koło zapasoweod 50,-
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty