W ciągu ostatniej dekady na przejazdach dochodziło do około 200 wypadków rocznie. Chociaż stanowią one mniej niż 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych, to wciąż stanowczo za wiele. Chwila nieostrożności, czy chęć zaoszczędzenia kilku minut, niektórych kosztowała życie lub zdrowie. Wypadki to nie tylko osobiste dramaty, ale również utrudnienia w ruchu kolejowym i drogowym oraz ogromne koszty.
Tymczasem wciąż wielu Polaków sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Znajdują się i tacy, którzy uważają że przejechanie slalomem między opuszczonymi rogatkami to przejaw sprytu, a nie skrajnej głupoty i nieodpowiedzialności. Siła, z jaką lokomotywa uderza w samochód, jest porównywalna do siły, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy możemy sobie wyobrazić, co się dzieje z aluminiową puszką najechaną przez samochód. Znajomość zasad bezpieczeństwa ratuje życie, dlatego tak ważne jest ciągłe edukowanie wszystkich uczestników ruchu drogowego.
#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli koło ratunkowe na przejazdach kolejowo-drogowych
Od 2018 roku każdy przejazd kolejowo-drogowy w Polsce zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się tzw. Żółte Naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z 9 cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Kiedy skorzystać z Żółtej Naklejki PLK? Jeśli samochód zostanie unieruchomiony pomiędzy rogatkami w wyniku usterki, kiedy dojdzie do wypadku i należy ratować czyjeś życie lub w sytuacji kiedy widzimy na torach przeszkodę (np. powalone drzewo), powinniśmy natychmiast zadzwonić pod numer alarmowy 112. Z kolei numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając jakiekolwiek zdarzenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, który umieszczony jest na Żółtej Naklejce. Pozwoli to na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.
Liczby mówią same za siebie
Dzięki prowadzonym działaniom edukacyjnym, szkoleniom i kampanii informacyjnej można zauważyć pozytywny trend spadkowy liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych i osób poszkodowanych w tego rodzaju zdarzeniach.
Od 2018 r., kiedy w ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” wprowadzono Żółtą Naklejkę, do roku 2020 liczba wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych spadła o niemal 23%. Z kolei od początku 2021 r.* za pośrednictwem zgłoszeń z wykorzystaniem Żółtej Naklejki odnotowano aż 3329 reakcji. Dzięki temu w 215 przypadkach ruch pociągów został ograniczony, a w 78 – całkowicie wstrzymany, co pozwoliło zminimalizować możliwość wystąpienia zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu.
*dane od 1.01 do 30.06.2021 r.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?