4 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
FSO Syrena...

Syrenka, Polonez, Fiat 126p, Warszawa. Oto kultowe auta PRL-u

FSO Syrena

Początki Syreny sięgają 1953 roku. W czerwcu powstał zespół do opracowania założeń samochodu „dla ludu”. Zespół tworzyli doświadczeni konstruktorzy, m.in.: Karola Pionnier – podwoziowiec, Fryderyk Blümke – silnikowiec Stanisław Panczakiewicz – nadwoziowiec z przedwojennym doświadczeniem w PZInż. i Jerzy Werner – współtwórca przedwojennych polskich konstrukcji opartych na licencyjnych Fiatach, który był konsultantem. Ponieważ nasz przemysł hutniczy był w powijakach i blach karoseryjnych było jak na lekarstwo, założono, że nadwozie przyszłej Syreny będzie miało konstrukcję drewnianą, jak większość aut przedwojennych: szkielet żebrowy pokryty pilśnią i przykryty dermatoidem – tkaniną impregnowaną octanem celulozy, prymitywną imitacją sztucznej skóry. Tylko maska i błotniki miały być z blachy. Do napędu Blümke zaproponował dwusuwowy silnik wytwarzany w WSM Bielsko. Roczna produkcja Syren miała nie przekraczać 3000 sztuk.

Fot. Paweł Relikowski

Zobacz również

Znamy skład reprezentacji Polski na hokoejowe MŚ elity w Czechach

Znamy skład reprezentacji Polski na hokoejowe MŚ elity w Czechach

Sondaż przedwyborczy do europarlamentu. Kto bierze mandaty w województwie śląskim?

Sondaż przedwyborczy do europarlamentu. Kto bierze mandaty w województwie śląskim?

Polecamy

Jakie nowe auta najczęściej kupują Polacy? Sprzedaż wzrasta ale coraz wolniej

Jakie nowe auta najczęściej kupują Polacy? Sprzedaż wzrasta ale coraz wolniej

Majówka 2024. Pamiętaj o tych zasadach podczas wyjazdu na długi weekend majowy

Majówka 2024. Pamiętaj o tych zasadach podczas wyjazdu na długi weekend majowy

21 tys. do zapłacenia za auto kupione 4 lata temu. Bydgoszczaninowi grozi egzekucja

21 tys. do zapłacenia za auto kupione 4 lata temu. Bydgoszczaninowi grozi egzekucja