Testy zderzeniowe Euro NCAP. Dwa modele z fatalnym wynikiem

Mariusz Michalak
Organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne modele samochodów. Dwa z nich wypadły zdecydowanie poniżej oczekiwań.

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP.

Euro NCAP - wyniki testów zderzeniowych

Audi Q3

Liczba gwiazdek 5/5

Ochrona dorosłych 95%

Ochrona dzieci 86% O

chrona pieszych 76%

Systemy bezpieczeństwa 85%

BMW X5

Liczba gwiazdek 5/5

Ochrona dorosłych 95%

Ochrona dzieci 86%

Ochrona pieszych 76%

Systemy bezpieczeństwa 85%


Fiat Panda

Liczba gwiazdek 0/5

Ochrona dorosłych 45%

Ochrona dzieci 16%

Ochrona pieszych 47%

Systemy bezpieczeństwa 7%

 

Hyundai Santa Fe

Liczba gwiazdek 5/5

Ochrona dorosłych 94%

Ochrona dzieci 88%

Ochrona pieszych 67%

Systemy bezpieczeństwa 76%

Jaguar I-Pace

Liczba gwiazdek 5/5

Ochrona dorosłych 91%

Ochrona dzieci 81%

Ochrona pieszych 73%

Systemy bezpieczeństwa 81%

 

Jeep Wrangler

Liczba gwiazdek 1/5

Ochrona dorosłych 50%

Ochrona dzieci 69%

Ochrona pieszych 49%

Systemy bezpieczeństwa 32%

Peugeot 508

Liczba gwiazdek 5/5

Ochrona dorosłych 96%

Ochrona dzieci 86%

Ochrona pieszych 71%

Systemy bezpieczeństwa 79%

 

Volvo S60/V60

Liczba gwiazdek 5/5

Ochrona dorosłych 96%

Ochrona dzieci 84%

Ochrona pieszych 74%

Systemy bezpieczeństwa 76%

Fiat Panda nie otrzymał choćby jednej gwiazdki, co wynika głównie z tego, że nie oferuje nawet pojedynczego aktywnego systemu bezpieczeństwa.  Bardzo ograniczona liczba systemów aktywnie wspomagających kierowcę zamontowana została także w nowym Jeepie Wranglerze, który otrzymał jedną gwiazdkę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty